BMW MC-klubben och Svemo?

BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-05/01:21

Jag vet att klubbens medlemmar kan nyttja enklare arrangemang via erbjudanden från SMC, men har klubben tidigare diskuterat en anslutning till Svemo?

Om klubben och ett större antal medlemmar har ett intresse i att rosta av sig/öva upp sig någon/några gånger per säsong på en lämplig motorbana så borde arrangemang i klubbens regi kunna erbjuda fler möjligheter.
Därav min fråga om Svemo tidigare diskuterats inom klubben?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-11-05/04:18

Det räcker bra med SMC för att öva på bana.
I stockholmstrakten kör SMC Uppsala en gång i veckan på Rörken Gokart-bana från Maj till Oktober och SMC Stockholm på Tuvängen Gokart-bana runt 7 gånger per säsong (varierar). SMC Sörmland och Västmanland kör på Gröndal 10-15 gånger per säsong. Gröndal räknas som en Gokart-bana men är mer som ett mellanring mellan Gokart och storbana.
Den enda storbana som finns stockholmstrakten är Arlanda Test Track, som SMC kör på ett antal gånger under säsongen. Sen kör SMC på alla möjliga banor runt om i Sverige, och till viss del även Norge och Finland så tillfällen saknas inte.
Kalendern för SMCs kurser brukar vara klar nån gång i februari.

F.ö. så händer det att BMW-klubben ordnar aktviteter som innehåller bankörning och såvitt jag förstår planeras det en i Augusti nästa år på Sviesta, Lindköping.

SVEMO hanterar mest tävlingskörning men det kan SMC med sina steg 5 och 6 samt klubbtävlingar också erbjuda. Vill du absolut åka i SVEMOS regi (fast jag tror inte dom ordnar event för gathojar) så finns det flera SVEMO-anslutna klubbar i stockholmstrakten, som t.ex. Rapido, Daltons, MCE (tro jag) m.fl.

De stora fördelarna med SMCs arrangemang är att försäkringen ofta gäller (kolla innan!) samt att det alltid finns instruktörer som hjäler en blir bättre förare. BMW-klubbens arrangemang på bana är i princip alltid ihop med SMC så där finns det också instruktörer och försäkringen gäller (kolla även här med försäkringsbolaget).

Jag har inte hört nåt ännu men D7 kommer säkert att ordna en avrostning i vår. Brukar vara i slutet av april och på Gillingebanan norr om stan, men det kan variera. Om inte D7s avrostning passar så ordnar även SMC avrostningar under våren.

/Fredric

PS. Jag tror knappast BMW-klubben har diskuterat SVEMO-anslutning och kan inte se riktigt vad det skall vara bra för. Men jag kan ha fel.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav neutral » 2016-11-05/09:23

Fredric Fredricson skrev:...Sviesta, Lindköping.

Flytta d:et från mitten av andra ordet till slutet av första så blir det rätt. :geek: :mrgreen:
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-05/13:19

Fredric,

Kul att SMC erbjuder så mycket.
Att MC:n har möjligheter att vara försäkrad under ett SMC-event vet jag.
Hur är det med deltagarens försäkringsskydd om olyckan är framme på Sviestad/Mantorp under samma SMC-event?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-05/13:52

Hittade svaren:
http://www.svmc.se/school/Forsakring_vi ... tbildning/

SMC har en speciell överenskommelse med försäkringsbolagen vad det gäller individuellt försäkringsskydd under SMC:s event.
Trafikförsäkringen gäller enligt denna överenkommelse på motorbanor.
Trevligt av försäkringsbolagen att erbjuda SMC mer än lagstadgad skyldighet.

För övriga arrangörer utan denna unika överenskommelse med försäkringsbolagen så hänvisas det till Svemo.

Jag är nöjd med informationen från SMC även om det innebär ytterligare ett medlemskap att betala för.
Nu vet jag att både min mc och jag personligen kommer att vara försäkrade under äventyren jag planerar 2017 :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-11-07/01:23

Personligen anser jag SMC-medlemskap vara självklart med tanke på vad dom gör för oss hojåkare, men det är jag det.

Skall man sen åka på bana så är inte obligatoriskt på Knix-kurser (som SMC kallar "grundkurser") men det kostar i regel en hundring mer om man inte med i SMC så där tjänar man in avgiften snabbt.
Jag vet inte hur det är med kurser på storbana (AK, Avancerade Kurser, med SMC-nomeklatur) men jag gissar att det är obligatoriskt med medlemskap. Kursavgifterna för AK är också ganska mycket högre än för en Knix-kurs.

/Fredric
PS. Kul med fler som vill åka bana. BMW-klubben dräller inte av banåkare, här är det mest grussprättande som gäller.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav ivan@p-1.se » 2016-11-07/09:16

Svemo är ansluten till riksidrottsförbundet och arrangerar alltså bara tävling och träning inför tävling. Inget för oss gatåkare. Dessutom är SMC ansluten till och har ett samarbete med SVEMO, så vi har kontakt den vägen.
SMC är organet för icke tävlingsverksamhet.
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16

Re: BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-07/09:29

Fredric Fredricson skrev: ... här är det mest grussprättande som gäller.

Mnja; det finns också en icke försumbar grupp, som gillar touring - på allt från enbart asfalt (= bland andra jag) till mer eller mindre skiftande underlag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-07/20:12

Jag gillar både touring och bankörning :)
Tillhör jag en mini-mini-minoritet då? :mrgreen:


Fredric,
Jag har inget emot att betala lite mer för att stödja något bra.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC-klubben och Svemo?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-11-07/21:31

Måns Ulveståhl skrev:Jag gillar både touring och bankörning :)
Tillhör jag en mini-mini-minoritet då? :mrgreen:


Sannolikt, men vi är ändå några här som gillar både bana och olika typer av touring :)

För egen del har jag insett att SMC Sport och KM Cup passar mig ganska bra då det gäller körning med sporthoj på storbana.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20Sport/smcsportKMcup.pdf

På mindre banor gäller KNIX men då är ju mc:n också avsedd för körnng på allmän väg.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst