Inför Touringkursen 2017

Inför Touringkursen 2017

Inläggav ivan@p-1.se » 2017-02-08/18:09

Hej VI håller som bäst på att planera kursen i juni. Undrar om det finns någon i klubben med bra lokalkännedom i trakterna av Gislaved, Anderstorp, Värnamo som kan tipsa om vägsträckor och dylikt? Asfalt företrädesvis...

Ivan
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16

Re: Inför Touringkursen 2017

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-08/18:43

En gammal favorit söderifrån är Knäred - Vrå - Lidhult - Södra Unnaryd - Jälluntofta - Reftele - Anderstorp. Gränstrakterna mellan Skåne och Halland/Småland är bitvis ödsliga mossmarker. Det är inte svårt att förstå, att detta är urgamla gränstrakter mellan Danmark och Sverige - ända fram till freden i Roskilde 1658. Därefter blir det bitvis mycket vackert upp genom Småland - bra mycket trivsammare än de stora vägarna.
Nu är det några år sedan jag körde den rutten. Då var det asfalt hela vägen - om än något bucklig här och där.

Från Göteborgstrakten är väg 156 via Kinna - Svenljunga - Tranemo inte dum. Själv har jag bara kört den hela vägen till Norra Unnaryd, vilket bli en omväg. Kartan visar, att det finns ett par diagonaler att välja, men dem har jag inte kört.

Kommer man norrifrån, är Taberg (Tabergstoppen är ett utmärkt matställe. Deras viltskav med lingon, saltgurka och potatismos tröttnar jag aldrig på, och de är berömda för sina räkmackor. Den magnifika utsikten är gratis.) - Bondstorp - Norra Unnaryd ett betydligt trivsammare alternativ än väg 40 - Nissastigen.
Det går en väg söderut från Bondstorp, men den var tidigare grus, så den har jag inte kört.

Söderut från Norra Unnaryd blir det hur som helst Nissastigen - väg 26 - ett par mil. Det är en god idé att ta vänster vid Isabergs Golfklubb (väl skyltad, också ett utmärkt mat-/fikaställe) och köra den mindre vägen öster om Nissan. Då kommer man också med automatik vidare på den mindre vägen öster om Store Mosse ner till Anderstorp.

Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Inför Touringkursen 2017

Inläggav Timmervikaren » 2017-02-10/12:32

För ett år sedan åkte jag (med bil) mellan Vittaryd och Värnamo, hittar inget vägnummer men det är vägen som går väster om sjön Vidöstern. Det var en av de krokigaste vägarna jag kört på.
Det enda jag satt och tänkte på, var att jag skulle köra där med hojen en dag.
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst