Ett varmt, varmt tack

Ett varmt, varmt tack

Inläggav 2660308 » 2007-12-02/17:12

Jag vill framföra ett varmt, varmt tack till arrangörerna av och instruktörerna på bankörningarna, i mitt fall Tuvängen, Rörken och Gelleråsen. Så här i höstmörkret hukandes under till synes oändliga regn är det med väldigt stor glädje jag tänker tillbaka på allt hysteriskt kul jag haft under min gångna första hela säsong. Man kan säga att känslan sitter i länge. Rent kör tekniskt tycker jag att jag fått lära mig så väldigt mycket. På egen hand hade jag aldrig kunnat tillägna mig bråkdelen så mycket kunskap om motorcykel körning. Det hade helt enkelt inte varit möjligt utan er hjälp. Oförtröttligt har ni malt på och nött detaljer som så småningom har börjat sitta.
Förutom skojfaktorn har det ju även varit väldigt nyttigt. Jag minns två tillfällen på allmän väg där jag i orutin råkat komma för fort in i kurvor. I stället för reflexreaktioner som skulle ha medfört olyckor så applicerade jag i alla fall en del av det jag lärt mig och klarade mig undan med blotta förskräckelsen båda gångerna. Antagligen hade min oförskämt goda hälsa varit något mindre god idag utan er.
Ser redan med längtan fram emot nästa säsong och allt kul och nyttigt som komma skall (det mesta har jag ju kvar att lära mig).

Tack
2660308
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-12-21/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-03/16:35

zofo;24893 skrev:.............Ser redan med längtan fram emot nästa säsong och allt kul och nyttigt som komma skall (det mesta har jag ju kvar att lära mig)...................



Tack Zoltan och välkommen in på forumet!
Eftersom jag är först att svara, tar jag åt mig:D

Nästa säsong blir minst lika bra som denna med:
ännu fler och regelbundnare tillfällen på Tuvängen,
Rörken rullar varje måndagskväll,
ett par BMW-dagar på storbana och
mängder av storbanetillfällen att boka och köra genom SMC-riks.

Och du; vi har alla det mesta kvar att lära
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Ett litet säkerhetspolitiskt uttalande

Inläggav Michael Fored » 2007-12-03/17:25

zofo;24893 skrev:Jag minns två tillfällen på allmän väg där jag i orutin råkat komma för fort in i kurvor. I stället för reflexreaktioner som skulle ha medfört olyckor så applicerade jag i alla fall en del av det jag lärt mig och klarade mig undan med blotta förskräckelsen båda gångerna.


Det är ingen hemlighet att jag också tror starkt på nyttan av körteknikträning. Men, långt ifrån alla är övertygade. Det finns dem som menar att körteknikträning enbart leder till att vi ökar hastigheten när vi kör på allmän väg. De menar vidare att den högre hastigheten ökar risken för olyckor. Sanningen är att vi inte med säkerhet kan säga vilken effekt körtekninkträning har.

Våra körteknikövningar syftar självklart inte till en ökad olycksrisk. Vi har här minst två konkurrerande risker: 1. En ökad olycksrisk av en möjlig hastighetsökning, och 2. En minskad olycksrisk av en förbättrad körteknik.

Jag skulle inte hålla på med det här om jag inte var övertygad om att minskningen i olycksrisk av körteknikträning vida överskrider den möjliga ökningen av risk som en eventuellt ökad hastighet innebär.

Förhållandet mellan de konkurrerande riskerna avgör föraren själv genom sin attityd och sitt förstånd. Jag tycker att vi i vår klubb är förståndiga och har en god attityd till de risker som det innebär att köra motorcykel. När det gäller riskerna är, förutom att helt avstå mc-körning, attityd och förmåga det enda vi kan påverka. Ja, också motorcykelns kondition förståss! ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-12-03/17:26

zofo;24893 skrev:...Jag minns två tillfällen på allmän väg där jag i orutin råkat komma för fort in i kurvor. I stället för reflexreaktioner som skulle ha medfört olyckor så applicerade jag i alla fall en del av det jag lärt mig och klarade mig undan med blotta förskräckelsen båda gångerna.....

Tack


Kul med beröm :)

1. Men, jag undrar om du kom för fort in i kurvorna för att du efter fortbildningarna har höjd ditt tempo i trafiken, eller på almän väg?

2. Har du haft liknande situationer innan du gick på fortbildning?

(Jag är inte skämtsam eller ironisk. Endast nyfiken. Det är en konstant debatt om fortbildningar egentligen har en trafiksäkerhets mässig positiv effekt.)
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-03/17:59

Kloka eftertankar av både Dansken och Micke.

Vi kommer aldrig ifrån att för somliga går bara "färdighetsförbättringen in" och för dessa, som jag vill tro, hoppas och egentligen är övertygad om är i klar minoritet, kan nog en olämplig hastighetsökning på fel ställen bli föjden.

Däremot är jag lika övertygad att största flertalet förutom ökad färdighet också får en ändrad attityd till det bättre, större riskmedvetenhet och en mycket större insikt om egna, andras, vägens och fordonets begränsningar.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav 2660308 » 2007-12-03/19:14

1. Men, jag undrar om du kom för fort in i kurvorna för att du efter fortbildningarna har höjd ditt tempo i trafiken, eller på almän väg?

2. Har du haft liknande situationer innan du gick på fortbildning?




Nu vet jag ej om detta blir rätt då jag ej korresponderat på detta forum tidigare. Avsikten är att svara Galne Dansken.

1. Båda gångerna var det nog en kombination av bristande rutin och fokusering, dvs ej avsiktligt.
Rent tekniskt kan jag nog köra fortare i kurvor nu efter fortbildning men jag tycker ej att jag gör detta generellt i praktiken. Snarare förstår jag nog vikten av att lämna marginal för oförutsedda faktorer bättre. Det händer dock att det kan gå fort i enstaka oskymda kurvor som jag känner till bra när grus, vatten och trafik saknas.
Paradoxalt nog kör jag långsammare efter bankörningar antagligen för att man fått köra av sig. Vidare får man träffa folk med mer rutin för diskussion och råd mellan körpassen. Ett bra råd jag fått är t. ex. är att köra något långsammare på rakorna än i kurvorna. Det är ändå bara farligt utan att vara speciellt kul och ett bra sätt att få ner tempot.

2. Tidspannet från körkort till första Tuvängenkörningen var ca 2 veckor och under den tiden hände inget speciellt.
2660308
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-12-21/01:00

Inläggav 2660308 » 2007-12-03/19:22

Bengt Allevad;24955 skrev:Tack Zoltan och välkommen in på forumet!
Eftersom jag är först att svara, tar jag åt mig:D

Nästa säsong blir minst lika bra som denna med:
ännu fler och regelbundnare tillfällen på Tuvängen,
Rörken rullar varje måndagskväll,
ett par BMW-dagar på storbana och
mängder av storbanetillfällen att boka och köra genom SMC-riks.

Och du; vi har alla det mesta kvar att lära

I´ll be there
2660308
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-12-21/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-12-03/19:49

Tack Zofo - intressant om flera kan ge svar på frågorna - svara som Ni själva har upplevd.
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inte fortare men med marginal.

Inläggav Johan » 2007-12-03/21:28

Det är väl just det handlar om .
Efter att ha genomfört steg 4 på Gelleråsen denna säsong känns det väldigt tryggt och säkert . Inte kör jag så mycket fortare än förrut men känslan att vara trygg i sadeln är påtaglig . Motstyrning , bromsteknik/kurvteknik och inte minst blicken är sådant som man måste träna på . Fullärd blir man väl aldrig som Bengt brukar säga . Vi får väl alla lite "horn" på banan men det "bra-iga" med det att det sker på bana under kontrollerade former.

Känslan när du kommer ut på vanlig väg är att du känner dig lite "mätt" på att gasa runt på vägar som egentligen inte passar. Utan får ut mer av din MC-åkning och det underbara och känna att du behärskar din maskin.

Som sagt , Snart är det vår och vi får ta ut våra älsklingar igen ,

Men först MC Mässa i Göteborg,


//Johan
SMC AI / GI
SMC Sörmland
Johan
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2003-12-09/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-04/09:30

Johan;24983 skrev:..............
Känslan när du kommer ut på vanlig väg är att du känner dig lite "mätt" på att gasa runt på vägar som egentligen inte passar. ..........

//Johan


Detta var förbaskat bra formulerat:) :) och tolkar vad jag tror de flesta upplever
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Yasha » 2007-12-27/14:16

Sent ute... som vanligt! :D Men det var så mycket fint och bra skrivet här, så jag måste få göra ett inlägg.

Det är så kul att vara instruktör för er i BMW MC-klubben, dels för att de flesta av er är så lyhörda och verkligen vill träna och lära mer, men också för att ni är så kluriga och redan kan så mycket teoretiskt att det sätter oss instruktörer på prov och vi måste vara alerta och med och verkligen träna oss själva i att ha kopplingen mellan teori och praktik. För mig är det en utmaning och en superchans att utvecklas både som instruktör och förare.

Som hos alla oss människor, har många av oss sedan förutfattade meningar om hur saker och ting ska vara och det kräver mycket av oss för att prova något nytt som känns konstigt innan rörelsen "satt sig". Det är jobbigt, drygt och besvärligt att lära om. Tro mig, jag är mycket väl medveten om det. Jag slet i dagar i somras, 10 körpass á 20 min på Kinnekulle i juli först, med att fatta hur man sitter på en sporthoj för att framföra den på ett bra sätt och det var just körställningen som var den förlösande faktorn.

En superhäftig grej som Bengt lovprisar i inlägget ovanför, är också de allt fler deltagare som kommer fram och säger "Du, Veronica, jag har upptäckt att sedan jag började köra på bana är det inte lika roligt att gasa ute på vägarna längre, det känns inte säkert." DET är en seger! För vi vill ju inte att ni ska SLUTA köra motorcykel, vi vill att ni ska köra med huvudet och OM det nu är någonstans ni ska lägga hjärnan åt sidan en liiiiiten stund, så låt det vara på banan då och INTE på vägarna. :p

Det Jesper påpekar om att ta ut ökad kunskap i högre fart, det är nog stor risk att det är vad som händer. I början. Men någonstans på vägen, funkar allt "tjat" om att öka marginalerna istället för att höja farten... Tyvärr går det inte in hos alla. :( Jag önskar jag visste hur jag skulle nå den där lilla klicken som är "värst". Den klickens enda hopp är nog att de inte kör på vägarna alls utan, som Sporthojsprojektet beskrev det i begynnelsen, att de kör på banorna och tävlar istället.

Att köra med sunt förnuft och med omtanke om andra och sig själv, det betyder ju inte att vi inte kan ha kul, snarare tvärtom. Chansen att vi håller oss kvar på vägen OCH överlever och kan fortsätta till nästa kurva och ha roligt hela vägen fram blir så mycket större och det är väl ändå det som är det bästa?!?

Nu skrev jag en massa långt och svamligt, men jag ville bara tala om hur mycket JAG har lärt mig av ER, önska er ett Gott Nytt 2008 och hoppas att ni har en supesäsong förstås!

Ni kommer inte se så mycket av mig under 2008, men om jag får gör jag gärna ett litet gästinhopp någon dag. Ni hittar mig i Karlskrona from januari 2008, så det blir lite långt till Tuvängen på fredagarna. ;)

Kram på er!
/ Yasha (Veronica)
Yasha
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-02-03/10:37

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-27/15:07

Yasha;26605 skrev:
Ni kommer inte se så mycket av mig under 2008, men om jag får gör jag gärna ett litet gästinhopp någon dag. Ni hittar mig i Karlskrona from januari 2008, så det blir lite långt till Tuvängen på fredagarna. ;)

Kram på er!
/ Yasha (Veronica)


Hej och god fortsättning!

Det är inga problem alls att hinna till körningarna på Tuvängen!
De är nämligen på lördagarna den här säsongen! :P

/Spiff
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Galne Dansken » 2007-12-27/15:15

:) jag är fortfarande mycket intresserad i flera personliga reflektioner om vad som har hänt för dej och din hastighet, körsätt på allmän väg efter du har varit på frivillig fortbildning - och även mera specifikt om det ändras när du har gått på flera kurser....
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Magne » 2007-12-27/16:11

Några reflektioner efter 2 st BKK kurser steg 1.

Ja, jag har gått två gånger steg 1 BKK. Som andra redan sagt så lärde man sig mycket ute på banan. Något som jag även vill lyfta fram är allt som sägs mellan passen. Då får man tid att prata med medåkare och instruktörer om att åka MC. Denna del av kursen som inte är schemalagt har varit nog så viktigt för mig som återfallsknutte. Genom dessa informella diskussioner har jag fått mera bakgrund och förklaring om varför skall göra si eller så. Denna del kanske skall formaliseras mera där det finns diskussioner i grupp och ledare som har kunskap kan ta död på eventuelle missförstånd och okunskap bland oss knuttar.

Mina erfarenheter på bana är så goda att jag kommer att många gånger till.

Ha ett riktigt gott slut allihopa och gott nytt år där.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-27/16:12

Jag har kört riktig MC i en säsong. Innan dess scooter i några år som pendlarfordon. Under säsongen 2007 har jag kört på gokartbana kanske 15 gånger och på storbana 1 gång. Tog körkortet för MC 1979. Det sätt som jag upplever att min körning har förändrats är:
1 Insåg vid första tillfället att jag inte hade en aning om hur man kör MC. En riktig aha-upplevelse. Det är massor som har hänt sedan 80-talet....
2 Mycket större respekt för farten på allmän väg.
3 Känner mig mycket tryggare på vägen nu.
4 Försöker hålla bättre avstånd till framförvarande efter bromsövningen på Gälleråsen.
5 Kör antagligen lite fortare på små krokiga vägar men upplever ändå att marginalen är större än innan eftersom jag nu har lite bättre teknik.
6 Fort rakt fram är trist.
7 Efter ett pass på gokartbanan är man lugn.

Jag tror det stora problemet är precis som Yasha skriver om, en grupp som tror de är oövervinnerliga och odödliga. Hade jag fortsatt köra när jag tog kortet på 70-talet hade jag säkert varit i den gruppen, som tur är lyckades jag bli gammal innan jag blev sugen på att köra moppe igen (och att jag blev lurad till Tuvängen av Olle) :D

Hur skall man påverka dem? Jag tror det som SMC håller på med är rätt väg.
Via de utbildningstillfällena som erbjuds både på gokartbana och storbana så fångar man upp dem. Sedan gäller det att dessa skall känna förtroende för instruktörerna och långsamt ta till sig budskapet.
Jag har vid flera tillfällen på Rörken sett kaxiga killar som har blivit betydligt ödmjukare efter att ha sett tex Yasha (och andra instruktörer) gasa runt banan. Utan ödmjukhet är det inte lätt att ta till sig något budskap oavsett hur ung eller gammal man är.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Yasha » 2007-12-27/17:09

Spiff;26615 skrev:Hur skall man påverka dem? ... Sedan gäller det att dessa skall känna förtroende för instruktörerna och långsamt ta till sig budskapet.

Jag har vid flera tillfällen på Rörken sett kaxiga killar som har blivit betydligt ödmjukare efter att ha sett instruktörer gasa rund banan. Utan ödmjukhet är det inte lätt att ta till sig något budskap oavsett hur ung eller gammal man är.

Precis! Och så är det ju så att det där med att bli övertygad om att instruktören kan mer, det måste tyvärr ibland göras genom att vi som instruktörer måste bevisa att vi är bättre vilket i det här fallet = snabbare. :eek: Trist, men sant och förståeligt. En del behöver bli övertygade teoretiskt också och det krävs respekt och kunskap för människors olika förutsättningar och behov för att det ska fungera. Det är tur att vi är många så vi kan sätta in rätt resurser där de behövs.

Grejen är sedan den också, att vi som instruktörer inte alltid KAN mer, men vi har tränat oss på att se helheten och förstå samband och konsekvenser, vilket är en förutsättning för att få ihop det här med att köra hoj.
Yasha
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-02-03/10:37


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst