Custom Basic B&K

Custom Basic B&K

Inläggav Bo Westermark » 2007-12-28/19:44

Finns det någon eller några Customåkare i Stockholmsområdet, vilka är intresserade av
Broms och Kurvtekniksutbildning under våren?
Intresserade kan väl kontakta mig.

Bosse Westermark
bowestermark@hotmail.com
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Custom Basic

Inläggav Bo Westermark » 2007-12-30/00:14

Fick frågan vad är Custom Basic?

Precis som det låter. Grundutbildning i hur man hanterar en Custommotorcykel!
B&K-utbildning, där erfarna instruktörer, oavsett Dina tidigare kunskaper, förbättrar Dig till att bli en säkrare Motorcyklist.
Allt sker inom SMC o BMW klubbens riktlinjer för förarutbildning.
Bosse Westermark
bowestermark@hotmail.com
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2008-01-01/01:26

Vet inte vad jag räknas som men jag har varit med på B o K varje år med mina hojar.Har varit nybörjare varje gång enl. datan. Nu har jag en K1200 LT ska jag då vara med i Custom eller det "normala" gänget? Tacksam för svar så jag vet var jag ska styra kosan.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2008-01-01/01:48

JanneH;26888 skrev:Vet inte vad jag räknas som men jag har varit med på B o K varje år med mina hojar.Har varit nybörjare varje gång enl. datan. Nu har jag en K1200 LT ska jag då vara med i Custom eller det "normala" gänget? Tacksam för svar så jag vet var jag ska styra kosan.


Det är nog bättre du siktar på de vanliga tillfällena. Custom Basic riktar sig till de som kör Custom =) dvs HD och lookalike. Custom Basic är egentligen inte organiserat för BMW MC Klubben om jag förstår det rätt. Bosse & Co hjälper till för BMW MC Klubben har organisationen som vet hur man fixar ett bra arr.

/spiff
Jörgen I Larsson
 

Svårt att få hästen att dricka

Inläggav Hubbiken2 » 2008-01-01/12:53

Föreslår att Bosse tar kontakt med Vulcanriders som samlar en massa Kawa-customåkare.

Jag har försökt sälja in idén om BKK till vissa customvänner(ingen nämd ellet glömd). Det stöter på kompakt motstånd då de anser att de inte har något mer att lära och att bana är bara för raceputtar. Detta trots att de knappt klarar och U-vända på en tvåfilig gata utan att sätta i fötterna och kör skitsnabbt på smala krokiga vägar. Deras bromsar och bromsteknik har mycket att önska.

På sista gokartbankörningen i Borås vad det med en tjej med en Sportster. Gick fram och berömde henne för att hon våga ställa upp och förslog att hon tog med sig fler nästa gång. Jag är inte så förtjust i HD eller custompossering men dessa åkare är de som har stor nytta av BKK och bankörning så skrämm inte bort dom.;)

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Den Custom-åkning....

Inläggav Bengt Allevad » 2008-01-01/14:02

...på bana, stor eller liten i Bosses lov-värda koncept riktar sig bara till Custom-åkare. Inga andra än dessa får finnas på banan när utbildningspassen genomföres.


Jag tror verkligen på Bosses idé och hoppas att vi får många deltagare.

Customåkare, såväl som alla vi andra, som kör andra typer av hojar, behöver kontinuerlig utbildning och övning och säkraste, bästa och roligaste platsen att göra detta på, är en bana.


Heja Bosse:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Bra initiativ!

Inläggav Janne Hammarström » 2008-01-01/18:29

Hoppas det kommer riktigt många på kurserna.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Custom Basic

Inläggav Bo Westermark » 2008-01-01/19:06

Customåkare, såväl som alla vi andra, som kör andra typer av hojar, behöver kontinuerlig utbildning och övning och säkraste, bästa och roligaste platsen att göra detta på, är en bana.[/I]



Från Januari och framåt kommer en riktad "marknadsföring" aktiveras.
Vi kontaktar Custom-Märkesklubbar och försöker även nå "Customlöshästar."
Hoppas att vi kan få lite draghjälp av Er på Forumet, då ringar på vattnet oftast når längst.
Jag har valt att uttnyttja BMW-klubbens B%K kunskaper både vad gäller organisation och instruktion. Ser ingen anledning att ändra ett vinnande koncept. Jag har blivi glatt överraskad över BMW-gubbarnas positiv inställning och viljan att hjälpa till. Tack!
Custom Basic är ett gemensamt Trafiksäkerhetssprojekt av Sv.BMW-klubben och SMC-Stockholm

Gott Nytt år
Bosse

PS.Janne jag tror att jag kan låna en Customhoj åt Dig. Mc-handlarna är oxå välvilliga. Ds
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Custom Basic

Inläggav Bo Westermark » 2008-01-02/19:01

Fick frågan vad är Custom Basic?

Precis som det låter. Grundutbildning i hur man hanterar en Custommotorcykel!



Fick ett mail för en stund sedan. Får man ha passagerare med på Custom Basic.
Självklart skall fordonet vara "normalbestyckat" under kurserna.
God Fortsättning.

Bosse Westermark
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

både nytta och nöje!

Inläggav Hans Säfström » 2008-01-02/21:41

Intressant att samla ett gäng Customåkare på samma plats
för utbyte av erfarenheter.
Många har säkert mycket i "bagaget" från tidigare år.
Det finns mycket att diskutera i depån både före och efter
de övningar som genomförs.
Ifall knuttarna inte är alltför allvarligt lagda så kommer vi att
ha kul också, garanterat!

/hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Lime » 2008-01-03/09:42

hubbiken;26903 skrev:Föreslår att Bosse tar kontakt med Vulcanriders som samlar en massa Kawa-customåkare.


... SMC-Stockholms nya styrelse (och det är ju de som primärt arrar detta) består till stora delar av Vulcaner. Så de är nog väl medvetna om vad som är på G.

Själv kommer jag att ge bort den här kursen till min "svåger" som kör kromat.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2008-01-03/12:36

Bosse Westermark;26919 skrev:
PS.Janne jag tror att jag kan låna en Customhoj åt Dig. Mc-handlarna är oxå välvilliga. Ds



Det vore skoj! Snacka om nybörjare, har aldrig åkt ngt liknande provsatt en del custom på mcmässan förra året tyckte man hade dålig koll men det kan vara annorlunda i verkligheten. Tänker sprida kurserna till de customåkare jag känner.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Bo Westermark » 2008-01-11/20:34

Customåkare, såväl som alla vi andra, som kör andra typer av hojar, behöver kontinuerlig utbildning och övning och säkraste, bästa och roligaste platsen att göra detta på, är en bana.


Let´s Dance kanske inte har så mycket med Custom Basic utbildning att göra, eller har den det?
Jag nämnde för Hans Säfström att Tango och MC-åkning har mycket gemensamt!
Beviset är Tony Rickardsson. Blicken, planeringen, balansen, kordineringen, så genomtänkt!
Tror att Tuvängeninstruktörerna även skulle bli bra danspedagoger.

Bosse Westermark
Custom Basic
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Inläggav Bo Westermark » 2008-01-18/22:02

Let´s Dance kanske inte har så mycket med Custom Basic utbildning att göra, eller har den det?
Jag nämnde för Hans Säfström att Tango och MC-åkning har mycket gemensamt!


Kollade Let´s Dance ikväll. Tony Rickardson i topp.
En jurymedlems åsikt till Tony:
Det märks att Du sysslat med en sport som kräver finmotorik.
Tänkvärt!

Bosse Westermark
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

"customdans"

Inläggav Hans Säfström » 2008-01-19/00:49

Jodå visst är det så.
Glöm inte att dansa är som att boxas också.
Blicken fotarbetet , ja du vet

Sätt på dom lite handskar så det blir lite mera sprutt .
Blod svett och tårar sägs det.
Jag saknar blodet!
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Bo Westermark » 2008-02-01/23:31

Bosse Westermark;26756 skrev:Fick frågan vad är Custom Basic?

Precis som det låter. Grundutbildning i hur man hanterar en Custommotorcykel!
B&K-utbildning, där erfarna instruktörer, oavsett Dina tidigare kunskaper, förbättrar Dig till att bli en säkrare Motorcyklist.
Allt sker inom SMC o BMW klubbens riktlinjer för förarutbildning.
Bosse Westermark
bowestermark@hotmail.com



Lördag och Söndag är vi på MC-varuset. De har öppet hus!
SMC-Stockholm kommer att finnas på plats. Bl.a kommer vi presentera CustomBasic körningarna den 17 och 31 maj.
Det är mycket BMW folk involverade i dessa.

Bosse Westermark
CustomBasic SMC-S
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2008-02-03/12:40

Jörgen I Larsson
 

Inläggav Lime » 2008-02-03/16:36

Spiff;28459 skrev:Är det så här det ska se ut?
http://www.youtube.com/watch?v=MF9jKRdFndY&NR=1


Exakt. Fast yttre ambågen ska in, och så ska kroppen lite mer fram för att öka trycket på framhjulet så det går att gasa mer... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2008-02-03/17:22

Spiff;28459 skrev:Är det så här det ska se ut?
http://www.youtube.com/watch?v=MF9jKRdFndY&NR=1


Mycket snygg och mjuk körning.
Inga problem med markfrigång tack vare lagom ;) uthäng

Påminner om när Janne Färm hade sin dåstädes ägandes HD med sig på Tuvängen ett par gånger.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2008-02-03/19:17

Det var faktiskt den jämna och fina gaskontrollen som jag imponerades av.

=)
Jörgen I Larsson
 

Custom Basic

Inläggav Bo Westermark » 2008-02-03/21:16

Spiff;28487 skrev:Det var faktiskt den jämna och fina gaskontrollen som jag imponerades av.

=)


Måste medge att jag blev imponerad av HD åkaren på filmen.
Kanske är inte hans åkning den primära målsättningen med Custom Basic.
Kan vi få med oss Customåkarna på B&K-körningarna har vi kommit en bra bit på väg. Några kommer med all sannolikhet få "blodad tand," och fortsätta upp i utbildningspyramiden. Då kanske, vem vet?
Men syftet med Custom Basic är just "Basic" med allt vad det innebär.....

Har i två dagar varit på MC-varuhuset, för SMC-s räkning. Jag den ständige optimisten, har blivit förvånad över det gensvar vi fått på just, Custom Basic projektet.
Eller som Fylking skulle sagt: ÄNTLIGEN.
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2008-02-04/10:51

Bosse Westermark;28505 skrev:...Jag den ständige optimisten, har blivit förvånad över det gensvar vi fått på just, Custom Basic projektet.

Ja vi får hoppas att vädrets makter sätter den stora lampan över oss när det blir dags. Det ska bli klart intressant att se hur många nyfrälsta vi har efter dessa dagar! Snart kör vi kanske Custom Advanced på storbana...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Yasha » 2008-02-04/13:26

GoE;28570 skrev:... Det ska bli klart intressant att se hur många nyfrälsta vi har efter dessa dagar! Snart kör vi kanske Custom Advanced på storbana...

När vi väl får custom-förarna att prova, brukar de flesta bli lika bitna som vi andra. Problemet är att få dit dem och det hoppas jag att Bosse W ska lyckas med med de marknadsföringsinsatser som görs.

Custom Basic planerades våren 2007 och Björkvik Ring hyrdes för detta ändamål. Tyvärr var vi tvungna att ställa in pga resursbrist. (denna kurs var en blandning av alla moment som tränas på diverse kurser, både lågfart, broms, lite dragrace och kurvor)

Vad gäller Customkurser på storbana, så var det just marknadsföringen som fallerade när SMC Sthlm arrangerade en sådan på Gelleråsen 1/8-2007. Det kom ca 15 deltagare som susade runt med breda leenden den dagen. Den kursen hette Custom Advance (inte Advanced), för att vi ville poängtera användandet av metoden för att synliggöra risktagande och medvetenhet i namnet. Inte så tydligt för deltagaren och lätt att ta fel på kursens svårighetsgrad istället.

Men... poängen var att det redan varit på gång, SMC Sthlm gör bara en vidareutveckling av detta koncept tillsammans med BMW MC-klubben och Bosse Ws gäng.

Håller tummarna för att det kommer MÅNGA deltagare! :)
Yasha
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-02-03/10:37

Custom Basic

Inläggav Bo Westermark » 2008-02-04/17:34

Yasha och Goe! Tack för draghjälpen!

Härligt att Custom Basic nu är mer än skrivbordsprodukt.
Den 17/5 och 31/5 kör vi igång. Föranmälan kommer att finnas på SMC-s hemsida den 15/2. 60 platser per tillfälle.
Vidare kommer ett antal ytterliggare Custom aktiviteter att hållas i Stockholmsområdet, under vår och försommaren. Jag tror Yasha, Olle och Goe har "helkoll" på detta.
Min målsättning är att fylla Custom Basic kurserna.
Hjälp gärna till att "infa" om Custom Basic.

Ha det bra
Bosse
Custom Basic SMC-S
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

min kompis Stenmark

Inläggav Hans Säfström » 2008-02-06/01:39

För min del är jag övertygad om att när Custom åkarna bara
har testat några åk så blir det succè!

Så är och blev det på sportsidan !

Och varför skulle det inte gälla Customåkare.
Vi är ju ALLA motorcyklister och ju bättre kontroll på hojen
ju gladare blir vi!

Tom. försäkringsbolagen blir glada och det skall väl ingen missunna dem!?

Efter några gånger så spelar det heller ingen roll
vilka man åker med, man eller kvinna osv. nervositeten släpper.

Dä ä bare å åk, som Stenmark sa på sin tid om nu nån var född då?
Han fräste också en gång till en klagande reporter : åk själv då gubbjävel!
Så då gjorde jag det också och håller på ännu, tack Stenis!:D
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Bo Westermark » 2008-03-02/19:44

Custom Basic B&K på Tuvängen 17/5 och 31/5.
På SMC´s hemsida kan Du, Customåkare anmäla Dig till dessa kurser.
Nu återstår bara att marknadsföra, dra till oss Customåkarna.
Jag vet att "Tuvängengänget" är taggade till hundra.
Detta skall bli kul, väldigt kul.........
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2008-03-04/13:50

Har du ingen snygg "flyer" som man kan skriva ut och sätta upp där det står några hojjar? På jobbet står det massor av ditsläpat krom som kanske inte läser forum och sånt.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2008-03-04/15:13

Spiff;30382 skrev: På jobbet står det massor av ditsläpat krom som kanske inte läser forum och sånt.



Roligt:D :D
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Bo Westermark » 2008-03-04/19:35

Spiff;30382 skrev:Har du ingen snygg "flyer" som man kan skriva ut och sätta upp där det står några hojjar? På jobbet står det massor av ditsläpat krom som kanske inte läser forum och sånt.


Spiff,
Härligt med "såna" som Du! Precis denna form av direkt marknadsföring är den absolut bästa!
Visst vi har "info" på SMC´s hemsida, men som Du skriver, alla är inte inne på våra forum.
Redan nu har många anmält sig! Men fler är välkomna.

Bosse
"Ditsläpat krom? Jag fattar vad Du menar! Andaktsfullt placerat."
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Inläggav Bo Westermark » 2008-03-10/19:12

Custom Basic 17/5 och 31/5!

Redan nu har många anmält sig! Men fler är välkomna.

Intresset för att "damma" av "kromet" överträffar mina förväntningar.
Du som åker Custom, anmäl Dig på SMC Stockholms hemsida.
Missa inte BMW/SMC instruktörernas B&K för just Custom
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Custom Basic

Inläggav Bo Westermark » 2008-03-18/19:44

Nu börjar listorna bli fulla till Custom Basic kurserna på Tuvängen
17 och 31 maj. 31 maj finns det ett antal platser kvar.
Vore toppen att med 120 Customåkare på Custom Basic.
Utan "BMW-gänget," skulle min målsättning fortfarande vara en "pappersprodukt."

Bosse Westermark
Custom Basic
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Ljudnivåer på...

Inläggav Bengt Allevad » 2008-03-21/10:44

.........CustomBasic på Tuvängen.


Bosse har bett mig skriva några rader om vilka ljudnivåer som gäller på Tuvängen.

Allra först: Jätteroligt att så många vill komma och vara med att utveckla sin färdighet och fundera över riskmedvetenhet och självinsikt.
Toppen, tycker jag

Därefter kommer det här med ordningsregler, som kanske inte alltid är lika roligt, som att brumma och köra.

Ni får gärna kalla mig ljudpolis, så är det sagt men detta med ljudnivåer är oehört viktigt för att vi skall få behålla våra möjligheter att köra på Tuvängen.
Egentligen lika viktigt på allmän väg att inte reta upp folk, som inte har det minsta intresse av motorcyklar men där kan jag inte lägga mig i, utan där är det upp till var och ens omdöme.

På Tuvängen gäller max 100dB vid förbifart och vi mäter ljudet på mitten av rakan ca 10 m från bankanten.

Låter någon mc mer än detta, blir det svartflagg och inkörning i depån och föraren blir tillsagd att inte dra på så mycket att bullernivån överskrides.
Hjälper inte detta är det tyvärr slutåkt för dagen med den här motorcykeln.

Självklart jättetråkigt, för vi är ju på banan för att köra motorcykel och inte för att låta motorcykel.
Däremot är vi tvungna att vara så här hårda, för att få behålla våra bantider.
Vi har ca. 20 körtillfällen den här säsongen.

Ett tips till de, som vet att deras hojar låter väl mycket, är att skaffa sk dB-killer, som är ett rör man stoppar i luddämparen och som sänker ljudnivån.
Dessa tillbehör finns där ljuddämpare säljes och bör kosta högst ett par hundralappar.

Till slut önskar jag er varmt välkomna till en riktigt rolig dag på Tuvängen
hälsar Bengt
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Bo Westermark » 2008-04-18/17:42

CustomBasic på Tuvängen.
Bengt Allewad skriver:

På Tuvängen gäller max 100dB vid förbifart och vi mäter ljudet på mitten av rakan ca 10 m från bankanten.

Trots "ljudmätningen" kommer även den 31/5 bli fulltecknad.
Skall bli kul att se Tuvängen "full" med Customhojar!
Träffade delar av instruktörerna på AWA. Alla verkar taggade till max.
Har hört att en del lånat upp Customhojar för att "köra in sig."
Det kallar jag intresse för "jobbet."
Några till, kan vi klämma in den 31/5, men inte många!

För Er som åker "Icke Custom" och ej fått plats på BMW:s avrostning den 27/4 så finns det möjlighet att avrosta med SMC den 3 och 4 maj, i Södertälje.(Scania, se SMC-Sth:s hemsida)



.
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Inläggav Bo Westermark » 2008-04-19/15:22

GoE;28570 skrev:Ja vi får hoppas att vädrets makter sätter den stora lampan över oss när det blir dags. Det ska bli klart intressant att se hur många nyfrälsta vi har efter dessa dagar! Snart kör vi kanske Custom Advanced på storbana...


Var idag på ett "HD-öppet hus" i Årsta. Över 100 besökande på MC!
25 sista platserna till Custom Basic gick på en timme.
Nu är 120 anmälda, så nog blir det kul.

Målsättningen är att som Goe skriver, att "vandra vidare" upp i kursprogrammet.
Klart är att solen kommer skina båda dagarna!
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst