Fullt på Tuvängen

Fullt på Tuvängen

Inläggav CLU » 2008-08-09/08:22

Jag försökte idag komma med på körningen på Tuvängens gokartbana. Det gick inte så bra. Massor av folk var där långt innan inskrivningen började och det gjorde att vi var många som inte fick plats att åka. Så kan det naturligtvis bli ibland om en verksamhet är populär och uppskattad, men jag har några synpunkter som klubben borde fundera över.

Det står att körningen på Tuvängens gokartbana genomförs i BMW-klubbens regi och dessutom används vana SMC-instruktörer. Hur kommer det sig då att majoriteten av motorcyklarna inte är BMW, en del personer inte är medlemmar i BMW-klubben och en del personer inte är medlemmar i SMC?

Som medlem i båda klubbarna och såsom BMW-ägare, så anser jag det en självklarhet att jag ska prioriteras före ovan nämnda personer. Varför ska jag annars vara medlem och bidra till att "min" klubb genomför verksamhet som alltså jag subventionerar men inte får utnyttja? Här måste ske en ändring.

Jag är också tveksam till hur gruppindelningen görs i olika fartgrupper, vilket är en bidragande orsak till svårigheterna att komma med. Här har jag dock större ödmjukhet och respekt med mina åsikter då jag ännu inte lyckats komma med på en bankörning på gokartbana (och alltså inte vet alla detaljer). Fast som jag upplevde diskussionen i kön och de principer som angavs av personalen i registreringen, så finns här nog en del att utveckla.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Smartswede » 2008-08-09/12:03

Utan att svara för de som arrangerar Tuvängens körningar men som en av arrangörerna för körningarna på Borås Motorstadion (D10).

Våra tankar har väl vart som så att alla är välkomna oavsett medlemskap och hojjval och det i synnerhet då vi hitintills fullbelagda endast en gång. Icke BMW-klubbmedlem betalar dock lite mer och skulle det bli fullt med föranmälningar så prioriteras BMW-klubbens medlemmar. Så vår sits är snarare att ickemedlemmarna hjälper till att göra körningarna möjliga, de subventionerar vår körning.

Vi använder oss av föranmälan just för få koll hur många som kommer och även ett sätt att garantera plats till de som anmält sig. Tråkigt att åka lång väg, upp tidigt och sedan inte få köra (mer än ToR banan). Det är lite extra administration fast samtidigt mindre jobb väl på plats då alla uppgifter redan finns på en lista så vi bara kan pricka av de flesta. Kanske något för Tuvängen?

Sålänge vi inte har platsbrist så ser vi dagskurserna på banan som ett jättebra tillfälle att låta icke BMW-klubbmedlemmar testa på vad vi gör. Ett sätt att få in nya medlemmar i klubben (och även en och annan som bytt till BMW hojj).

Själv blev jag medlem i BMW-klubben för 6 år sedan just för jag varit med på ett par av aktiviteterna och desamma gäller för medlemskapet i SMC.

Hur är indelningen på Tuvängen i grupper?
Vår är 3 grupper... helt ovan, kört innan och van/snabb. Helt ovana gruppen får lite mer teori innan de ger sig ut på banan. Vi tycker den indelningen har fungerat bra om än vi justerat lite innan start så grupperna blir ungefär jämnstora.

/Anders Rimstedt
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Ylva Hesse » 2008-08-09/18:57

CLU skrev:Det står att körningen på Tuvängens gokartbana genomförs i BMW-klubbens regi och dessutom används vana SMC-instruktörer. Hur kommer det sig då att majoriteten av motorcyklarna inte är BMW, en del personer inte är medlemmar i BMW-klubben och en del personer inte är medlemmar i SMC?

Som medlem i båda klubbarna och såsom BMW-ägare, så anser jag det en självklarhet att jag ska prioriteras före ovan nämnda personer. Varför ska jag annars vara medlem och bidra till att "min" klubb genomför verksamhet som alltså jag subventionerar men inte får utnyttja? Här måste ske en ändring.

Jag är också tveksam till hur gruppindelningen görs i olika fartgrupper, vilket är en bidragande orsak till svårigheterna att komma med. Här har jag dock större ödmjukhet och respekt med mina åsikter då jag ännu inte lyckats komma med på en bankörning på gokartbana (och alltså inte vet alla detaljer). Fast som jag upplevde diskussionen i kön och de principer som angavs av personalen i registreringen, så finns här nog en del att utveckla.


Hej

Visst är det kul att den aktivitet som vi startade för 5år sedan har blivit så populär i år. Det är första året som vi i princip har fullt varje gång det är fint väder.

Från allra första början när vi startade körningarna på Tuvängen, var det bara BMW åkare som fick komma och köra. Därför är BMW klubben med som arrangör eftersom vi som startade verksamheten körde BMW och var medlemmar i BMW Klubben. BMW Klubben har dock aldrig sponsrat verksamheten, utan den är självbärande inom klubben. Vi hade dock svårt att få aktiviteten att gå runt eftersom det inte kom tillräckligt många deltagare.

Då vi hade blivit en etablerad verksamhet och ville fortsätta med den och eftersom försäkringsbolagen bara godkänner denna typ av körning om det är SMC instruktörer som bedriver den, blev det naturligt för oss att öppna upp aktiviteten för alla typer av mc. På det viset har vi fått in många nya medlemmar i verksamheten som har bidragit till att utveckla även andra aktiviteter inom BMW Klubben. Andra motorcyklister har fått upp ögonen för att det bedrivs en aktiv verksamhet och har blivit medlemmar i klubben av den anledningen.

Det du skriver om gruppindelningen i olika fartgrupper har jag svårt att bemöta då jag inte förstår vad du menar. Att dela in i olika grupper efter färdighet, brukar vara naturligt, då man behöver öva på olika saker. Vi har precis som de andra GoKart banorna indelat i 4 olika grupper. Att sedan de två nybörjargrupperna är de som fortast blir fullt i tycker vi bara är jättekul. Det betyder att det hela tiden kommer nya motorcyklister som tycker att detta är kul och nyttigt.

Vi har på försök startat förbokning så idag var det 9st som hade förbokat västar i förväg och alltså hade en plats när de kom på morgonen. Annars har vi tyckt att förut har först till kvarn gällt eftersom vi tidigare år aldrig haft så fullt på våra körningar.

Mymlan (Ylva i inskrivningen)
Användarvisningsbild
Ylva Hesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1988-08-22/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Göran Ekman » 2008-08-09/19:21

CLU skrev:Som medlem i båda klubbarna och såsom BMW-ägare, så anser jag det en självklarhet att jag ska prioriteras före ovan nämnda personer. Varför ska jag annars vara medlem och bidra till att "min" klubb genomför verksamhet som alltså jag subventionerar men inte får utnyttja? Här måste ske en ändring.
Jag är också tveksam till hur gruppindelningen görs i olika fartgrupper, vilket är en bidragande orsak till svårigheterna att komma med.


Ja körningarna på Tuvängen har blivit en stor succé och i år formligen väller det in folk som vill köra. Eftersom jag är ansvarig för körningarna på tuvängen vill jag lämna svar till dig.
Jag är dock inte ensam - det finns ett glatt gäng instruktörer och resurspersoner som frivilligt hjälper till att genomföra evenemanget.
Det ligger massor av jobb bakom en sådan här lördagskörning. Som deltagare ser man endast en bråkdel.
Den stora ökningen av antalet förare som gillar Tuvängen beror troligen på ett antal olika faktorer. Men jag vågar tro att lite spetsigare marknadsföring gjort en del, att vi har ett bättre datastöd gör sitt för att underlätta inskrivningen, vädret har varit kalas hela sommaren och våra instruktörer upplevs som kompetenta - med mera.

Hur som helst så är vi mycket glada över att Tuvängen är populär. Det ger klubben bra reklam och medverkar till att vi får fler medlemmar. Klubben har aldrig haft som villkor att man måste köra BMW för att vara med och vi är mycket glada över alla som vill vara medlemmar.
Klubben har många olika inriktningar (vi är ju MÖJLIGHETERNAS klubb) och det är nog denna bredd som gör att vi är en stor klubb.
Vidare har vi Bengt Allevad och Hasse Säfström som drog igång körningarna på Tuvängen. När detta skedde så var allting i mycket liten skala - långt ifrån den avancerade hantering som vi har idag. Lyckligtvis är Hasse och Bengt tillsammans med sin Ylva fortfarande i högsta grad delaktiga i jobbet runt Tuvängen och vi pratar ofta om hur vi ska göra för att hantera de olika aspekterna på gokartkörningen.

En av de saker vi börjat med är just förhandsbokning som ett instrument för att garantera platstillgång. Jämför gärna med hur man gör i Borås - där krävs förhandsanmälan - något som vi valt att inte ha. Hur förhandsbokningen ska bli framöver får vi utvärdera när säsongen är över.

Däremot finns det i dagsläget inga planer på att ge BMWklubbsmedlemmar företräde. Om vi skulle ge någon företräde så kanske det isåfall skulle vara de som är SMC-medlemmar. För det är just SMC som gör dessa körningar möjliga. SMC ser till att instruktörerna får utbildning, att vi har försäkringar som gäller etc. Utan SMC skulle vi inte ha Tuvängenkörningarna.
De som inte är medlemmar i någon av organisationerna betalar ett högre pris för sin körning på Tuvängen.

Sedan ska man veta att vi i princip enbart marknadsför Tuvängen på klubbens hemsida - så för att hålla koll måste man bland annat besöka KLUBBENS hemsida... =)

Hur du kan påstå att klubben subventionerar körningen på Tuvängen vet jag inte. Så är det inte.
Alla kostnader betalas via de deltagaravgifter som inkommer. Klubben i sig gör inte ett förbaskade dugg. Det är några hårt arbetande klubbmedlemmar som håller igång allting!
Och det är ganska trist att läsa gnäll från personer som inte vet ett smack om hur saker fungerar.

Eftersom du ännu inte kört på någon gokartbana borde du kanske inte utveckla åsikter om hur gruppindelningen görs. Om du tänker efter lite så inser du säkert att vi gör som vi gör på grund av den erfarenhet som VI faktiskt har.
Vi låter exempelvis aldrig en ny förare köra i annat än lugn (gul) grupp. I den gruppen finns det 15 västar och när dom tar slut så är dom slut. Det går alltså inte att plötsligen få köra i rosa grupp bara för att gula västar tagit slut. Här har vi bland annat ett ansvar mot de som kommit en bit på väg i sin kompetens på att köra på gokartbana.

Tricket är att komma till banan ännu tidigare - eller köpa en förhandsplats.
Du är välkommen att prova nästa gång vi kör (den 23 aug) och förslagsvis så är du på plats vid grindarna kl 0700 - då får du nog säkert en väst.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav crv » 2008-08-09/20:02

Jag försöker själv att nyttja Tuvängen körningar så mycket som möjligt och trivs med instruktörer, klubbmedlemmar och alla andra. Alla som organiserar eller på någon annat vis bidrar till att möjliggör körningar på tuvängen ska ha ett jättestort tack för att ni orkar utföra det på er fritid för att jag och likasinnade ska få ha roligt och lärorikt.

Men! GOE du verkar inte kunna hantera minsta lilla negativa yttringar som berör verksamhet som du är inblandad utan att gå i taket! Varför? Du gör ett bra arbete men din negativa inställning till kritiska forummedlemmar tar ner stämningen på forumet.
Jag uppfattade inte CLU:s inlägg som något bättre vetande från hans sida utan mer som en frågeställning. Ylva svarade med ödmjuk ton medans du endast hänvisar till frivilligt hårt arbete på egen fritid med fet stil. Att sedan be en forummedlem att inte ha en åsikt för det han inte kan rimmar väldigt illa med vad du har sagt (kom med konstruktivt kritik). Förlåt att det blev väldigt mycket OT.
Med vänliga hälsningar Johan
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav CLU » 2008-08-09/20:59

Trist att du tar så illa upp, Göran. Jag vet att ni gör ett hästjobb och det klandrar jag inte på något sätt. Däremot försöker jag slå vakt om mina förmåner som medlem i en klubb. En klubb är trots allt till för att främja sina medlemmar. Det är ju bra om aktiviteterna då samtidigt kan rekrytera fler medlemmar, men det får inte vara ett självändamål, tycker jag.

Om det här är en enskild aktivitet arrangerad av några entusiaster, så för all del, då backar jag och har inga synpunkter. Men nu har det faktiskt marknadsförts som en aktivitet för BMW-klubben och därav mina synpunkter. Som klubbmedlem borde jag få lov att ha synpunkter på hur klubbens namn används och hur aktiviteter genomförs.

Visst kan man förhandsanmäla sig. Det kan ju då alla göra och då blir det inte bättre för oss medlemmar i alla fall. Det var minst sagt en hel del mummel och synpunkter på det här i kön vid inskrivningen. Jag tycker (om ni tror det ofta kommer vara fullt i fortsättningen) att man som huvudmetod ska tillämpa förhandsbokning via nätet. Då ser man direkt om man får plats eller inte och slipper åka i onödan. Överblivna platser kan sedan säljas direkt på plats.

Vi kan för min del släppa diskussionen om gruppindelning, men här uppfattade jag en hel del synpunkter från de som stod i kön till inskrivningen. Det jag bara skulle vilja få önska mig, om det går för sig, är att principen för gruppindelning och vilka grupper som finns att välja på beskrivs tydligare här på sidorna så att man vet vad man ska ta ställning till.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Ylva Hesse » 2008-08-09/21:08

crv skrev:Jag uppfattade inte CLU:s inlägg som något bättre vetande från hans sida utan mer som en frågeställning.


Hej igen

Det kanske är lätt att reagera då vi lägger ner mycket tid på denna aktivitet. Jag uppfattade inlägget från CLU som "gnäll" över att inte ha fått plats på aktiviteten. Istället för att tex:

- komma tidigare
-eller förhandsboka (som det går att göra nu)

Så kommer han med förslag om att det bara är BMW Klubbens medlemmar som skall få delta. För att driva aktiviteten så behöver vi hjälp från många fler, tex SMC och varför skall då BMW MC Klubb medlemmar ha företräde?

/Ylva
Användarvisningsbild
Ylva Hesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1988-08-22/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Göran Ekman » 2008-08-09/21:16

crv skrev:Men! GOE du verkar inte kunna hantera minsta lilla negativa yttringar som berör verksamhet som du är inblandad utan att gå i taket! Varför? Du gör ett bra arbete men din negativa inställning till kritiska forummedlemmar tar ner stämningen på forumet.

När kritiken mest består av hänvisningar av typen "...jag är minsann betalande medlem så jag kan kräva..." - ja då reagerar jag. Och det kommer jag att fortsätta med.
Bland annat därför att jag ofta får den typen av meddelanden från olika äldre medlemmar som hävdar sin rätt att klaga på nåt därför att det inte passar dom med det ena eller det andra.
Tyvärr är det ganska vanligt med en dålig attityd i dessa meddelanden och jag tänker inte ta sånt.

Kritik är bra att få när man gör något fel, dåligt eller dumt. Det är bland annat jag som infört Klagolådan på hemsidan. Den lådan hade jag väl inte infört om jag var rädd för att få kritik?
Men gnäll är inte kritik.

Jag anser att hans inlägg var gnälligt och då fick han ett (enligt mig) passande svar.
Om hans inlägg varit artigt formulerat hade han fått ett artigt svar. Så enkelt är det.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Ylva Hesse » 2008-08-09/21:19

CLU skrev:Vi kan för min del släppa diskussionen om gruppindelning, men här uppfattade jag en hel del synpunkter från de som stod i kön till inskrivningen. Det jag bara skulle vilja få önska mig, om det går för sig, är att principen för gruppindelning och vilka grupper som finns att välja på beskrivs tydligare här på sidorna så att man vet vad man ska ta ställning till.


Det skulle vara intressant att höra mumlet i kön om gruppindelningen; vilka synpunkter Ni har. Gruppindelningen är beskriven på hemsidan där aktiviteten beskrivs:

Vi delar in alla i följande fyra grupper:
Grön grupp: Snabbaste gruppen - stor erfarenhet av gokartbana
Orange grupp: ännu lite snabbare än gul - mer erfarenhet av gokartbana
Rosa grupp: lite snabbare än gul - erfarenhet av gokartbana
Gul grupp: Långsam/nybörjare - första gången på gokartbana


Har Ni i kön andra förslag på gruppindelning, så berätta gärna.

Fortbildningen på GoKart bana bedrivs inte bara på Tuvängen, utan även på: Rörken, Uppsala; Rörberg, Gävle; Hälla, Västerås; och vi kör med samma principer vad gäller gruppindelning av deltagare samt utbildningsmaterial.

/Ylva
Användarvisningsbild
Ylva Hesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1988-08-22/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Göran Ekman » 2008-08-09/21:29

CLU skrev:Om det här är en enskild aktivitet arrangerad av några entusiaster, så för all del, då backar jag och har inga synpunkter. Men nu har det faktiskt marknadsförts som en aktivitet för BMW-klubben och därav mina synpunkter. Som klubbmedlem borde jag få lov att ha synpunkter på hur klubbens namn används och hur aktiviteter genomförs.


Du får gärna ha synpunkter. Det här är Möjligheternas klubb och där ska det diskuteras hur olika saker ska lösas. Men det är stor skillnad på sakliga diskussioner och det som jag m.fl uppfattade som gnäll.
Alla aktiviteter i den här klubben genomförs av ett fåtal människor som jobbar hårt. Tyvärr drabbas nästan alla av oss av just gnäll på olika sätt. Det vore underbart skönt att slippa det och istället få höra förslag som: "Jag har lite ideer om hur man skulle kunna göra..."
Eller "Jag kan gärna hjälpa till lite om ni vill ha hjälp med X eller Y."

CLU skrev:Jag tycker (om ni tror det ofta kommer vara fullt i fortsättningen) att man som huvudmetod ska tillämpa förhandsbokning via nätet. Då ser man direkt om man får plats eller inte och slipper åka i onödan. Överblivna platser kan sedan säljas direkt på plats.

Just förhandsbokningen är på försök just nu eftersom vi inte haft sådant tidigare. När säsongen är över kommer vi att utvärdera det och därefter besluta om hur nästa säsong ska hanteras.
Med stor säkerhet kommer delar av den diskussionen att föras i vårt forum - hoppas jag.

CLU skrev:Vi kan för min del släppa diskussionen om gruppindelning, men här uppfattade jag en hel del synpunkter från de som stod i kön till inskrivningen. Det jag bara skulle vilja få önska mig, om det går för sig, är att principen för gruppindelning och vilka grupper som finns att välja på beskrivs tydligare här på sidorna så att man vet vad man ska ta ställning till.

Det låter som ett bra förslag. Vi har nyligen lagt in en text om just detta på aktivitetssidan om Tuvängen.
Men den kanske inte räcker.
Vad är det mer som borde stå där tycker du?
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Göran Ekman » 2008-08-09/21:40

CLU skrev:...uppfattade jag en hel del synpunkter från de som stod i kön till inskrivningen...

Jag skrev en artikel om förhandsbokningen redan den 20 juli. Det är ungefär tre veckor sen.
Alla artiklar på klubbens hemsida kan kommenteras eftersom det ÄR forum som allting är gjort i. Om man klickar på "Tråd" så hamnar man i forum och kan kommentera texten. INGEN har gjort en enda kommentar om förhandsbokningen! Tänk om det kommit in synpunkter redan då...
Artikeln kan läsas här: http://bmwklubben.se/artiklar.php?aid=6474
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav CLU » 2008-08-10/08:19

Gnäll eller bara lite synpunkter och kritik från in sida? Ja, skillnaden kan vara hårfin, men oartig...? Snälla Göran, nu överdriver du väl ändå en hel del. Men för all del, jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Jag blev helt enkelt lite besviken i förhållande till de förväntningar jag hade. Jag har deltagit på flera andra BMW-aktiviteter, såsom banåkning, gruskörning och träffar, och finner de alltid välarrangerade och säkra. Man träffar likasinnade med motsvarande motorcyklar. På de evenamngen har även Tuvängen marknadsförts och jag förväntade mig alltså samma typ av evenemang med i huvudsak BMW-motorcyklar, vilket jag tycker är kul och man kan utbyta erfarenheter m.m. Vid andra tillfällen kör jag både bana eller i skogen med andra typer av hojar och då väljer jag sådana arrangemang.

I går så åkte jag alltså ner från norr om Stockholm till Södertälje och tyckte mig vara där i god tid, en och halv timme innan första körning. Nu räckte inte det och det har jag inga problem med egentligen och håller helt med om att förhandsbokning är ett bra redskap. Det som gjorde mig besviken var att jag såg inte så många BMW utan det var mest sporthojar och supermotard. Då får jag intrycket att detta är en "vanlig" bankörning i stället för den för mig så uppskattade och förväntade "BMW-körningen".

Jag ville alltså bara med mitt inlägg framföra att jag skulle vilja att ett sådant här arrangemang med BMW-klubben prioriteras för medlemmar. Nu verkar jag inte få något gehör för det utan jag uppfattas som gnällig. Jag ber därför ännu en gång om ursäkt och avslutar diskussionen utan hard feelings för min del.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Göran Ekman » 2008-08-10/10:52

CLU skrev:Gnäll eller bara lite synpunkter och kritik från in sida? Ja, skillnaden kan vara hårfin, men oartig...? Snälla Göran, nu överdriver du väl ändå en hel del. Men för all del, jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Ja det är en liten skillnad. Och jag är kanske extra vaksam på grund av historiska saker.
Ursäkten accepterad och även returnerad.

CLU skrev:Jag blev helt enkelt lite besviken i förhållande till de förväntningar jag hade...

...Det som gjorde mig besviken var att jag såg inte så många BMW utan det var mest sporthojar och supermotard. Då får jag intrycket att detta är en "vanlig" bankörning i stället för den för mig så uppskattade och förväntade "BMW-körningen"...

Förr var en BMW motorcykel en gubbmoppe som man puttrade runt med och ägaren var stolt över att bromsbeläggen räckte i 7000 mil och betongdäcken räckte i många år. För några år sen insåg BMW AG att man var tvungen att byta inriktning om man ville överleva. Och numera har man ett helt annat fokus och sortimentet av motorcyklar har en helt annan mix än förut. Det är en klart mycket mer sportig image man vill åt och man jobbar hårt för att nå den yngre generationen. Precis samma fokus borde klubben ha för att överleva tycker jag. (Därmed inte sagt att de gamla modellerna och medlemmar med sådana inte är fortsatt viktiga men det är en annan diskussion.)

När det gäller Tuvängenkörningarna så har det tidigare varit svårt att fylla kursen och för att dessa körningar ska överleva så har vi i viss utsträckning marknadsfört evenemanget även utåt. Alltid med hänvisning till vår hemsida. Vi har också försökt tvätta bort gubbstämpeln så gott det går vilket bland annat har medfört att vi fått flera yngre människor att komma till oss. Vår (min iallafall) förhoppning är att dessa ska bli medlemmar även i klubben. Vi har bland annat försökt locka in 125a-förare för att därigenom på sikt kunna sänka medelåldern i klubben. I lördags var det därför 5st 125or som var med och körde. Jätteroligt tycker jag. (Dessutom lär dom sig tidigt att köra på rätt sätt vilket ökar chansen att dom hinner bli gamla nog att köra tung hoj sen...)
Motarder är väldigt populära bland yngre människor vilket medför att de blir allt fler sådana på olika bankörningar. Även BMW har motarder i sitt sortiment... Varför då tro?

Eftersom jag vill att Möjligheternas klubb ska innehålla aktiviteter för olika sorters människor så arrangerade vi en särskild GUBBdag på Tuvängen (på mitt initiativ) där kravet var att man skulle vara 45+. Under resans gång insåg vi att det inte skulle bli fullt (trots fin draghjälp av Bengt S) utan vi bjöd in även TJEJER till evenemanget. TROTS detta så fylldes inte kursen! Det kom bara ca 20 GUBBAR och ca 10 tjejer. Detta i ett distrikt med över 1000 medlemmar. Man kan ana att många äldre inbillar sig att dom kan köra motorcykel. Vi som är instruktörer ser alltför ofta att så inte är fallet.
Som arrangör måste man fylla kurserna - annars blir det för dyrt med banhyra etc.

Jag är övertygad om att man kan utbyta erfarenheter även med personer som inte är klubbmedlemmar. I mina ögon så är majoriteten av klubbens medlemmar makalöst passiva när det gäller att fortbilda sig. Vi hade 2 storbanekörningar i klubben i år. Den senare blev inte ens halvfull med klubbmedlemmar. Även där fick vi fylla på med icke klubbmedlemmar som glatt deltog.

I mitt distrikt D7 har det alltid varit så att man är välkommen att deltaga oavsett om man är medlem eller inte. Det var bland annat det som gjorde att jag idag är medlem. Jag tror att det är så för ganska många. Man provar lite innan man blir medlem.
Sen så är detta en klubb. Det betyder inte att man köper sig några rättigheter. Det betyder istället att man ingår i en gemenskap där man förväntas vara med och hjälpa till med sådant som man kan och vill. Vissa funktioner är mer krävande och tar massor av tid och dessa bör få betalt för sitt arbete tycker jag. Men majoriteten av allt arbete i en klubb utförs gratis av klubbens medlemmar.
Det finns stort behov av hjälp med olika saker. Exempelvis så behöver vi i D7 många fler föråkare till våra tisdagskörningar. Det är inte svårt att vara föråkare. Men det kräver lite engagemang. Kanske måste man planera rutten lite. Kanske måste man reka rutten lite i förväg. I jobbet att vara föråkare ingår sen också att man får skäll av andra medlemmar ifall det regnar...
Om du som läser detta kan tänka dig att prova på att vara föråkare - skicka ett mail till Olle Ahlsén eller Johan Mattson som är våra DO i D7. Samma sak finns säkert i andra distrikt också - kolla på din distriktsida.

Jag har absolut inga hard feelings Claes utan hälsar dig varmt välkommen till nästa körning på Tuvängen (eller varför inte BKK på Gelleråsen den 21-22 aug). Och gärna som föråkare också om du känner att det kunde passa.
/Göran
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Kjell-Anders » 2008-08-11/17:33

Jag är en av dem som haft förmånen att få köra på Tuvängen flera gånger i sommar och jag uppskattar verkligen arrangemangen. För mig har bankörningarna givit mc-åkandet en ny dimension. I våras höll jag på att sälja hojen, men nu behåller jag den för att kunna har roligt på bana och utveckla min körskicklighet.
Som vanligt är det dock en liten grupp hårt arbetande medlemmar som håller verksamheten igång, något jag är väl förtrogen med från en annan förening där jag är aktiv.

Ett problem som alltmer aktualiseras är att arrangemangen blivit så uppskattade att det börjar bli svårt att bereda alla intresserade plats, det är ju denna tråd ett exempel på. Frågan är vad som begränsar tillgängligheten, är det lediga tider på banan eller brist på instruktörer?
Om det finns fler tider, exempelvis vissa kvällar, kanske en utökad instruktörsgrupp kunde göra att inte belastningen ökar på dem som nu drar hela det tunga lasset. Ja, jag vet, det tar tid att utbilda nya instruktörer, men det kanske kan vara en målsättning att på sikt sålla fram lämpliga ämnen bland oss som gärna utnyttjar möjligheten att förkovra oss på banan.

Om något år kan vi då utöka kapaciteten och bereda fler möjligheten att lära sig behärska sin motorcykel och förhoppningsvis stävja de tråkiga subkulturer med buskörning, risktagnng och buller på allmänna vägar som dessvärre kan slå tillbaka mot vår möjlighet att utöva vår hobby.
Användarvisningsbild
Kjell-Anders
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2008-06-27/20:49

Re: Fullt på Tuvängen

Inläggav Bengt Allevad » 2008-08-11/20:09

Tack Kjell-Anders för dina vänliga och positiva ord.

Vi som jobbar med detta tycker också att det är det roligaste och bland det tacksammaste man kan hålla på med.
Dels tror jag vi lyckas få många att behärska sin hoj bättre, dels att bli mer riskmedvetna på allmänna vägar och en del blir till och med så riskmedvetna och upplever sådan rolighetsfaktor (jag talar för mig nu) att jag håller mig till bankörning när det gäller mc-åkning. Vad kan vara bättre.



Jag kan nog säga på en gång att utnyttja banan på vardagar går inte eftersom det då pågår både hyrkart och kartträning.

Teoretiskt skulle vi kunna köra flera lördagar än varannan, som vi gör nu.

Däremot skulle det kräva ett mycket större instruktörsgäng än vad vi har.
Vi har redan nu svårt att orka med både Tuvis och alla storbanetillfällen, som vi dels arbetar på och dels bara kör på för eget nöje och inte minst egen utveckling.

Vi utbildar på Tuvängen under denna höst ca. 10 nya SMC-instruktörer och tappar kanske 4-5. Sån är verkligheten.

Det finns också ett organisatoriskt problem med för många körtillfällen och väldigt många instruktörer. För att då klara kvalitetssäkring av evenemangen ser jag det svårt att bara driva det på frivillig oavlönad väg som vi gör hittills. Då behövs det ett antal folk som har det nära nog som heltidssyssla.

Hela verksamheten bygger på ett starkt SMC och tyvärr sviker många mc-åkare denna för alla motorcyklister viktigaste organisationen. Jag har till och med hört talas om BMW-klubbmedlemmar som inte är med i SMC.

Motorcyklarna ökar i antal och SMC tappar medlemmar! Inte bra.

Sålunda det allra första vi alla kan göra är att värva nya medlemmar till SMC så organisationen får ännu större möjlighet att arbeta effektivt.


Däremot har du många tillfällen att köra om du besöker olika ställen.

Tuvis varannan lördag
Rörken varje måndag
Rörberg varannan måndag
Hälla tre till fyra ggr./säsong
Och till slut den verkliga höjdpunkten som är ca. 50 storbanetillfällen med SMC-riks
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst