HP2 Sport vinner sitt sista race!

HP2 Sport vinner sitt sista race!

Inläggav Jonas » 2008-09-14/22:03

Sunday, 14 September 2008

BMW MOTORRAD MOTORSPORT’S HP2 SPORT SEGRARE I SIN KLASS.

BMW Motorrad Motorsport slutade sitt två års program med HP2 Sport i Bol d'Or 24 timmars racet i Magny-Cours i dag, genom att vinna sin klass. Cyckel nummer 71 som kördes av Sebastien Le Grelle, Stephane Mertens och Brian Parriot i den öppna klassen, kom i mål 43 varv före en Ducati 848 som kom tvåa i samma klass.

Det gick inte lika bra för deras team kompisar Richard Cooper , Rico Penzkofer och Thomas Hinterreiter på cykel nummer 17. När det var drygt åtta timmar kvar tappade den kompression i vänster cylinder och kördes till depån, efter försök att laga felet beslöt man för att bryta. Vid denna tidpunkt låg man på en 14:de plats totalt och knappade in på motståndarna med mellan 3-5 sekunder per varv, så det var ett bittert beslut.

Vinnaren totalt var som väntat S.E.R.T, eller Suzuki Endurance Racing Team med sina 747 varv. Racet innehöll dramatik med både regn och avåkningar och med endast 36 av 55 som kom i mål.

Bike 71 - 1st (Open Class), 29th (overall)

Sebastien Le Grelle
"Det var ett mycket tufft race som inte fick hjälp av vädret. Jag hade två problem, för det första så tändes inte bränsle lampan och jag fick sakta köra in till depån. Det andra var en avåkning! Jag kom lite ur linjen i kurvan vid chikanen och körde rakt fram för att undvika en vurpa. Men avåkningsstället var halkigare än väntat så jag körde i kull i allafall, som tur var skadades varken jag eller cykeln. Men senare så krachade Stephane och vi förlorade tid och placeringar i depån. Vi lyckades emellertid kämpa oss tillbaka till en 29:e plats och en vinst i vår klass."

Stephane Mertens
"Helgen började väldigt bra för mig, fast vi körde med vår andra-cykel på grund av ett problem med vår första-cykel. Jag är både glad över att fått vara med i BMW's endurance program samtidigt som det känns tråkigt att det är över. Men att kommit i mål med en vinst i vårt sista race känns väldigt bra."

Brian Parriot
"Jag är väldigt glad över att få vara en del i detta projekt och att ha kommit i mål ett sånt tufft race, trots att endurance inte är min grej egentligen. Men killarna i BMW's team är fantastiska och om de ringde igen skulle jag inte tveka att ställa upp! Jag skulle vilja dedikera vår vinst till minnet av vår förre bränsle tankare Franz och till Tim Johnson på San Jose BMW."

Bike 17 - DNF (retired)
Thomas Hinterreiter
"Cykeln var perfekt tills ett av mina stint, då den plötsligt förlorade kraft vid växling från femman till sexan. Jag tog den tillbaka till depån och teamet höll på ett bra tag för att försöka ta reda på vad felet var och ta oss ut på banan igen. Det var inga oljeläckage, men det var uppenbart att något hade hänt. Men eftersom vi inte kunde plocka isär hela motorn för att sedan fortsätta beslöt vi oss för att bryta. Jag tycker det är väldigt tråkigt att det slutade på det här sättet, men jag tror vi visade alla hur bra HP2 Sporten är och vi har haft väldigt roligt på vägen. Det har även varit roligt att vara outsidern som överaskar och hela processen är en som jag inte skulle velat varit utan. Jag skulle vilja tacka Berti och hela teamet för att jag fått chansen att göra detta."


Berti Hauser (Director of BMW Motorrad Motorsport)
"Målet vi haft under dessa två år var att bekräfta potentialen som HP2 Sporten som sportcykel och jag tror vi har lyckats. Under två år och nio race har vi tagit sex klass segrar, varav två dubbla, slutfört två 24 timmars lopp och kom in på en femte och sjätte plats vid Daytona åtta timmars med det bästa motståndet som kunde uppbringas.
Att tävla med en Boxer är väldigt känsloladdat, men det har gett oss mycket glädje och det känns därför ledsamt att den här tiden är över. Detta är nu slutet för BMW Motorrad Motorsport i World Endurance Championship med HP2 Sport, därför att nu behöver vi koncentrera oss helt och fullt på World Superbike Championship. Vi hoppas att detta projekt vill inspirera och motivera andra team att tävla med BMW i den här kategorin, då det fortfarande finns många fans därute."
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: HP2 Sport vinner sitt sista race!

Inläggav Lime » 2008-09-15/10:05

Jag tror iofs att HP2 sport kommer att vinna flera rejs i framtiden... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: HP2 Sport vinner sitt sista race!

Inläggav Jonas » 2008-09-15/15:36

Det tror jag med, men lite tråkigt är det ju att BMW Motorrads två års projekt med HP2 sport i WEC serien är över. Jag fortsätter ha koll på San Jose BMW och Brian Parriot i Open Twins och Formula X-treme samt Nate Kern i Formula Pacific, som för övrigt har lyckats med att nå nummer 1 i serien i år! Grattis N8 Kern!
/J
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst