BKK / Sporthojskurs

BKK / Sporthojskurs

Inläggav surfbrother » 2009-01-13/09:58

Vet någon skillnaden på broms och kurvkurs jämfört med sporthojskurserna?
Behöver man ha gått alla fyra stegen på BKK innan man går vidare till sporthojskurserna?

Lev väl!
Klas Samuelsson
BMW R1200ST -05
Honda SCV 100 Lead -07
Användarvisningsbild
surfbrother
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: BKK / Sporthojskurs

Inläggav Jan-Erik » 2009-01-13/11:14

Hej

Den egentliga skillnaden var väl tänkt att vara vilka som deltog (deltar) BKK var riktade till alla typer av personer och alla typer av motorcyklar och Sporhojskurser var inriktade på, som namnet tyder på, bara sporthojar.

Nu kan jag bara svara för SMC Skåne men vi har endast BKK och där är alla välkommna att delta i våra utbildningar. Vi kör BKK i 4 steg och där början du med steg 1 osv. Stegen har med utbildningens innehåll att göra, inte vilken hastighet som gäller i gruppen.

Nu vet jag inte hur det är när det gäller Sporthojskurser men principen är nog densamma. Jag tror att du kan delta i dessa även om du inte kör sporthoj men det är bara vad jag tror.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5081

"SHK och BKK är i stort samma kurs. Det som skiljer är att på en sporthojskurs riktar vi utbildningen till sporthojsförare och de faror som är typiska för den hojtypen. På en Broms-och kurvtagningskurs vänder vi oss till samtliga motorcyklister och alla är välkomna att förkovra sig i kunskapen att köra hoj."

BKK SMC Skåne
Resursperson SMC Skåne
BMW R1200GS-09
Användarvisningsbild
Jan-Erik
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Re: BKK / Sporthojskurs

Inläggav Gunsan » 2009-01-17/12:38

Om du känner dig sportig med din hoj, så tycker jag du ska packa väskan och hänga på.

Jag minns hur det var 2006 när jag började kuska till SHK och BKK kurser.
De körningar som arrangerades med BMW-klubben hade en hastighetsindelning som påminde mycket mer om SHK medan BKK övriga hade en annan hastighet i grupperna.

Innehållsmässigt gås samma sak igenom.
Det är jääättekul att i kurvorna köra ifrån en Yammaha R1 med en BMW R1100S.
Och roligast är när jag tar av hjälmen i depån :D

Hoppas vi ses i sommar

/Maria
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst