1977 när jag fått mitt lätta MC-kort så stod valet mellan en ny Yamaha RD 125 & den nya Honda 125 Twin. Den gamla Honda B6 var ju inte direkt känd för att ha nåt att hämta mot tvåtaktarna men med den nya 125 Twin så hade dom hottat upp den till lika många hästar (17 glädjehästar) som Yamann som hittills varit snabbast (bortsett från den svindyra zundappen då). Jag var väl lite tveksam över detta men köpte ändå Hondan & döm om min förvåning när jag åkte ut med mina kompisar med Yamaha & Suzukis tvåtaktare & jag körde jämnt med dem upp till ca 100 för att faktiskt långsamt men säkert lämna dem bakom mig när hastigheten steg!
Till saken hör att man, för att hänga med tvåtaktarna, var tvingad att hålla varvet rejält högt uppe. Den var rödsträckad vid 12000 men man drog den ledigt till 13500-14000 varv & om man slängde in 3:an i 120 när det gick uppför så lämnade man tvåtaktarna bakom sig när dom började sacka, hondan höll sina 13500 varv & leendet i mitt ansikte blev bredare & bredare
Hondan var mycket tätväxlad i toppen så när vi låg & pressade botten så hade tvåtaktarna inte en chans om jag höll varvet uppe. Vansinnesfärderna på E4 mellan Ö-vik & Umeå var många & man får väl idag skatta sig lycklig att det förlöpte väl. Sådär förtvivlat fort gick det ju inte men långtradaromkörningarna kunde ibland bli riktigt läskiga när ett gäng 16-åringar hetsade varandra...
Gladast var man dock när man åkte med dom stora pojkarna på långtur, bl.a. till Norge, & tvåtaktskillarna led. Då var man glad att man valt en fyrtaktare! Efter ett år kom dock det stora motorraset, vet inte riktigt vad som hände men övre drevet till kamkedjan var helt crunch & jag tog kontakt med handlaren jag köpt av. Garantin var slut men han ställde upp med de motordelar som behövdes samt reparationshandbok med sprängskiss på motorn & den vintern rev jag isär hela motorn, en 17-åring som knappt visste att det fanns olja i en motor
Jag var (är) extremt oteknisk men tro det eller ej, till våren så satt motorn på hojen & den startade, gud va stolt jag var!!!
Min andra hoj var en Yamaha SR 500 -78 men det är en annan historia...
//Larsa