Hej.
Jo jag hade problem med oljepumpen, då kammarna gick ned så komm det små flisor i oljan som pumpades in i oljepumpen och repade både pumpen och huset. Bytte pump och lock och fräste ned huset och ytan för oljepumpen några 1/10 dels mm. Kollar numera lyftarna varje år och om det syns minsta antydan tilll spricka på ytan så byter jag alla lyftare. Kammen jag kör på har mera duration än std och mindre lyft, för att minska accelerationen på lyftarna. Det kan ochså finnas en till förklaring. om jag inte tar helt fel så modifierades topparna för att bl.a. förbättra smörjningen av ytan mellan vipparmen och övre lyftaren speciellt för den vipparm som har lyftaren närmast under röret till tändstiftet. Det kan vara så att man i samband med denna revidering flyttade läget för övre lyftaren något så att utväxlingen mellan lyftarens rörelse och ventilens rörelse blev något mindre. Det behövs inte så stor flytt då utväxlingen är progressiv, till skillnad från std och nya 4V konstruktionen där utväxlingen är konstant. Men detta är ytterligare en spekulation från mig.
På mina toppar är övre ytan för övre bakre vipparms infästningen helt plan och jag filade ett spår för att leda oljan till tändstifts röret så att den sen droppar ned på ytorna mellan vipparmarna och lyftarna. På detta sätt försvann problement med pittingskador.
Mailar Mikael Krausser idag och frågar om det skedde någon rev. och vad den i så fall omfattade.
Om kolvhaveriet så kan det vara´så att för en del år sedan så gick vevaxeln av och då kan kolvringen ha träffat vändkanten och gett upphov till en spricka som sedan med tiden spred sig och till sist släppte en bit.
Väntar nu på besked från DeHobbyist.
Det vart många teorirer detta, men om det stämmer med rev. av topparna så kan det förklara de olika livslängderna på kammarna, och att kraussertopparna fick det ryckte dom fick från början men som sedan åtgärdades och att dom borde ha ett bättre ryckte´för det är härliga motorer med mycket kraft och om man balanserar dom mycket vibrationsfri gång och med byte av förgasare även låg bränsleförbrukning. Min drar ca. 0.45 vid 120kmt och med 24 L tanken så kommer man en bit ung. 40 mil mellan tankningarna med marginal. Har funderat mången gång på extratank till min K11LT ca. 30 mil till tankning, kanske HPN har en extratanksats till K11LT
Återkommer.