Kanske aningen utanför forumavdelningens ämnesområde, så Webmaster får väl flytta tråden om det bedöms lämpligt.
Nu ska ni få höra:
Jag upptäckte förra veckan, att bromsbeläggen bak på min R1200GS LC -13 började sjunga på sista versen - behövs nya, alltså.
Eftersom jag var i Stockholm i jobbet i onsdags, skulle passera i närheten av båda BMW-handlarna (AVA och Probike) och hade hyfsat med tid, tänkte jag ordna det hela med att slinka in till nån av dom och köpa ett par belägg.
Började med AVA. Killen bakom disken kliade sig i huvudet, slog i några kataloger och ringde en kollega och frågade om det var samma belägg som på "gamla" GS:en.
Jag påpekade lite försynt, att det borde nog stå i ETK (BMW:s elektroniska reservdelskatalog).
Jag fick då veta, att några BMW originaldelar inte lagerfördes, men dom hade belägg från andra leverantörer..... efter en stunds funderande hämtade han ett par belägg av ett fabrikat jag aldrig hört talas om, och jämförde med reservdelsskissen i ETK - "det är samma belägg som på gamla GS, dom här ska du ha!"
Jag kände mig inte övertygad, och avstod från att köpa beläggen.
Åkte till Probike i Sollentuna och frågade om belägg fanns hemma. "Är det en vanlig eller en Adventure" frågade tjejen bakom disken. När jag påpekade att frågan var irrelevant (nya GS finns bara som "vanlig") kröp det fram, att hennes ETK bara visade modellkoden K25, och inte nyare än årsmodell 2011.... Jag stod på mig, eftersom nya GS:en har modellkod K50, och påpekade, att hennes ETK måste vara ett par år gammal. Hon gick in på kontoret, och tog hjälp av en kille som satt där och lyckades hitta rätt reservdelsnummer. Det visade sig, att Probike inte ens hade det numret upplagt i sitt lagersystem - dom har alltså aldrig sålt några belägg till nya R1200GS -13?
Tackade för ingenting, åkte hem och dagen efter kikade jag i Realoem på nätet. Det tog mig 2 minuter att konstatera, att beläggen är samma som bak på K1600GT/GTL, som funnits sedan 2011...... och att beläggen nummerändrats nyligen. Ger mig den på, att Probike hade belägg med gamla numret på hyllan......
Nåväl, jag mailade till Kenneths MC-service i Göteborg och bad dom skicka belägg till mig på posten. Efter en halvtimme, kl 14 igår, fick jag svar att beläggen var på väg med brev hem till mig. Idag låg dom i postlådan hemma..... BMW original, naturligtvis.
Det är bara att konstatera, att det finns skillnader i kompetens, servicenivå och hjälpsamhet. Varken AVA eller Probike tog några pluspoäng, kan vi ju säga - är glad att jag inte bor i Stockholm längre, men tycker lite synd om er som gör det och är hänvisade till handlare/verkstäder som inte riktigt lever upp till de förväntningar jag tycker man kan ha.
Jag menar - bromsbelägg, det är förbrukningsmaterial som SKA finnas hemma på hyllan!
Sen kan man ju tycka, att 900 mil är väl kort livslängd för bromsbelägg, jag har trots allt mest kört ganska snälla mil, och nästan inte "hårdbromsat" alls.