Duvskog skrev:Så ja, jag blinkar höger när jag ska ut första och då jag avser lämna rondellen. Blinkar vänster och sen höger om jag avser lämna väg tre eller senare.
Gunnar Elmgren skrev:Duvskog skrev:Så ja, jag blinkar höger när jag ska ut första och då jag avser lämna rondellen. Blinkar vänster och sen höger om jag avser lämna väg tre eller senare.
Jag hoppas Du blinkar höger när Du ska lämna cirkulationsplatsen, även när Du kör "rakt fram"..... annars lär Du orsaka onödig väntan för dem Du "möter" vid utfart!
I övrigt är det inte fel att göra som Du beskriver, i alla fall inte i cirkulationsplatser med endast ett körfält - finns det mer än ett, blir det mer tveksamt!
Allan Ericsson skrev:Visst var det enklare när man skulle se en korning utrustad med rondell som en korsning med en stor trafikdelare i mitten. Då fungerade trafiken så länge alla hade den tankemodellen.
Jag röstar för ett upprop till att återgå till denna "tjock trafikdelar-modellen" och dess tillhörande trafikregler.
/Allan Ericsson
Kapten Stofil skrev:Att reglerna har funnits i 20 år och är harmoniserade med en massa andra länder innebär inte att de är bra. Det argumentet är ett sådant här: http://en.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur_(logic)
Gunnar Elmgren skrev:De gamla reglerna var anpassade efter litet trafikflöde i relativt små cirkulationsplatser med 4 symmetriskt placerade utfarter.
I större cirkulationer med flera körfält och många in/utfarter klappar de gamla reglerna ihop totalt.
Exempel är universitetsondellen i Linköping, Brommaplansrondellen och Lindhagensplan i Stockholm, och Korsvägen i Göteborg - alla stora och synnerligen komplicerade med många tillfarter, flera körfält och stort trafikflöde.
Vänsterblink i dessa cirkulationsplatser säger medtrafikanterna.... ingenting, typ.
Allan Ericsson skrev: (Sådana skruvrondeller som den i Linköping måste hanteras som ett specialfall.)
Allan Ericsson skrev:Det finns bara två sorters korsningar: med eller utan rondell i mitten.
Med rondell innebär att högerregeln ersätts med en vänsterregel. Punkt.
Kapten Stofil skrev:Uppenbarligen är saken inte så enkel och klar som Gunnar vill få det till, åtminstone inte för väldigt många andra än han själv. Googlar man på "rondellkörning regler" så kommer det upp många länkar, som ger bilden av att ganska stor förvirring råder och att många tycker att reglerna inte fungerar.
Här är en beskrivning av ett fall som resulterade i olycka och dom:
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/snurriga-regler-i-rondeller-5951140-artikel.aspx
Jag kan inte tycka annat än att den artikeln förmedlar bilden av att körning i rondell är ett lotteri, med hälsan eller livet som insats för en MC-förare.
Kapten Stofil skrev: körning i rondell är ett lotteri, med hälsan eller livet som insats för en MC-förare.
PeterS skrev:Alla cirkulationsplatser är minst tvåfiliga även de små som saknar markering.
PeterS skrev:Men i verkliga livet så är det nog inte så många som kör filkörning i de små cirkulationsplatserna.....
Gunnar Elmgren skrev:För den som har svårt att förstå reglerna är den här broschyren bra läsning:
Kapten Stofil skrev: Jag tror inte någon här är korkad och har svårt att förstå de enkla reglerna,
Allan Ericsson skrev: umgås i en korsning med rondell.
Allan Ericsson skrev:Transportstyrelsens broschyr visar ju rundvägskörningens underlägsenhet mot den gamla trafikdelarkörningens sätt att umgås i en korsning med rondell.
/Allan
Gunnar Elmgren skrev:Du får gärna försöka förklara, hur t ex vänsterblink ska tolkas när ett fordon ligger i höger körfält, i en cirkulation med 6-7 utfarter och Du dessutom inte vet var fordonet körde in i cirkulationen.
Gunnar Elmgren skrev:Eller hur man ska tolka "icke-blink" i en stor cirkulation med 5 osymmetriskt placerade in/utfarter.
Gunnar Elmgren skrev:Eller ofoget att placera signalreglerade övergångsställen precis intill cirkulationsplatsen - med resultat att en enda fotgängare, som trycker på knappen för att korsa en av kanske 6-7 in/utfarter, stoppar upp trafiken i precis hela cirkulationen inklusive alla infarter.
Kapten Stofil skrev:Jag tolkar det som att föraren antingen vill byta till vänster körfält eller tänker fortsätta runt.
Kapten Stofil skrev:Den här tolkar jag som att föraren tänker fortsätta runt förbi nästa utfart. Eller struntar i att blinka och tänker köra ut.
Kapten Stofil skrev:Problemet är att det går inte att räkna med att någon följer reglerna. Gör man det så hamnar man förr eller senare på sjukhus eller på frostfritt djup under marken.
Gunnar Elmgren skrev:Istället för att ifrågasätta reglerna, som faktiskt fungerar om alla följer dem, borde vi diskutera idiotiskt utformade cirkulationsplatser.
"Konstverk" av sten eller metall t ex, med hårda ytor, vassa kanter och spetsiga ornament, som står livsfarligt och siktskymmande mitt i många rondeller. Trädplanteringar, som förutom att skymma sikten och vara hårda släpper löv så det blir snorhalt i cirkulationen på höstarna.
Kapten Stofil skrev:Här finns en beskrivning som jag tycker är bra, men som antagligen inte är OK:
http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Körde folk sådär skulle jag bli nöjd.
HåkanH skrev:Kan tillägga att SMC: s lokalavd. överlämnade ett "värsta vägars pris" till Kommunen för denna rondell!
Gunnar Elmgren skrev:http://gd.se/nyheter/gavle/1.6161031--jag-flyttar-pa-den-rosa-jeepen-
(Gävles stadsplanerare har uppenbarligen hybris!)
Gunnar Elmgren skrev:Allan, om Du tycker dagens regler för körning i cirkulationsplatser är korkade, så undrar jag om det inte är så att Du helt enkelt inte gillar cirkulationsplatser.
Gunnar Elmgren skrev:Du får gärna försöka förklara, hur t ex vänsterblink ska tolkas när ett fordon ligger i höger körfält, i en cirkulation med 6-7 utfarter och Du dessutom inte vet var fordonet körde in i cirkulationen.
Eller hur man ska tolka "icke-blink" i en stor cirkulation med 5 osymmetriskt placerade in/utfarter.
Reglerna har helt enkelt anpassats, för att fungera i de stora, effektiva cirkulationsplatser som idag finns vid komplicerade och starkt trafikerade knutpunkter. Också.
Gunnar Elmgren skrev:Istället för att ifrågasätta reglerna, som faktiskt fungerar om alla följer dem, borde vi diskutera idiotiskt utformade cirkulationsplatser.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster