Konsument skrev:Jag kör med
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... W40-36909/
i Dakar och bilar. Smidigt att bara ha en sort att hålla ordning på i garaget.
Konsument skrev:Jag har en Dakar -02 och den olja jag använder är helt ok enligt instruktionsboken och minst 10 års användning nu.
goldfish skrev:Är Castrol GPS 10W-40 samma som Castrol Power 1 GPS Motorcycle Oil - 10W-40
Tips på var man kan köpa utan överpriser?
Så jag tolkar det så är det följande jag behöver beställa:
- 4liters Castrol GPS 10W-40 (det behövs 2,3 liter enligt vad jag förstått när jag läst)
- BMW original oljefiltersats (någon som har något artikelnummer)?
goldfish skrev:Freedom/Kenneth: Tack för tipset. Den oljan som du tänker på för 433 är denna:
http://www.oljemagasinet.se/index.php?r ... uct_id=541
dock så heter den bara "Castrol Power 1 4T 10W-40 4L" dvs utan GPS. Vet du om det är samma olja?
colsson skrev:Om det står i manualen att du ska fylla på 2,3 liter, och du har gjort det så kan det ju omöjligt vara fel. Har du fyllt på 2,4 liter så har du fyllt en deciliter för mycket. Svårare kan det ju knappast vara. Sen vad oljestickan än må visa så har du ju rätt mängd i motorn. Eller?
colsson skrev:Om det står i manualen att du ska fylla på 2,3 liter, och du har gjort det så kan det ju omöjligt vara fel. Har du fyllt på 2,4 liter så har du fyllt en deciliter för mycket. Svårare kan det ju knappast vara. Sen vad oljestickan än må visa så har du ju rätt mängd i motorn. Eller?
Dennis Johansson skrev:Olja som står på dunk bör ej vara några problem att förvara i många år.
Däremot bromsvätska skall man akta sig för att använda öppnade burkar i systemet efter de stått ett tag.
Men vanlig motorolja kan mig veterligen inte försämras.
Dennis Johansson skrev:Olja som står på dunk bör ej vara några problem att förvara i många år.
Däremot bromsvätska skall man akta sig för att använda öppnade burkar i systemet efter de stått ett tag.
Men vanlig motorolja kan mig veterligen inte försämras.
Rafao skrev:... Passar på o ställer några frågor när vi ändå har så fin Dakar-olja tråd igång.
Har en Dakar-01 och kör ca 300mil/år. Tänker att oljebyte är bra inför varje säsong men behöver man verkligen byta oljefilter varje gång? Med tanke på hur lite jag kör.
Sen det med märkesolja vs budget.
Tänker mig att det bör finnas en viss kvalitetsskillnad men är den ens " i spel " när man byter varje år och kör så lite?
Så en fråga om oljemärkning.
I min handbok står det: " HD märkesoljamed API-spec SF, SG, SH. även CD,CE eller CCMC G4,G5, även PD2 "
Inget om JASO MA2- klassning? Hur tänker ni kring det?
Hur funkar det med API-specifikationer? SF-G-H är ok men hur är det med SL?
Funderar nämligen på budgetolja ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022966/ )
Eller är det bara dumsnålt?
BrooklynS skrev:Biltema funkar om du inte är rejsig av dig och byter ofta, men filter kostar några tior och varför inte byta?
BmwMats skrev:BrooklynS skrev:Biltema funkar om du inte är rejsig av dig och byter ofta, men filter kostar några tior och varför inte byta?
Kostar dom inte mer än ett par tior ???
Köpte tre filter till mina K-75'or, kostade 238:- styck hos den lokala handlaren...
BrooklynS skrev:Vad köper ni för oljefilter egentligen?
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_72_UA_40
Ett exempel: Hela servicekittet för 400 spänn; en gång per år.
Vad kostar ett paket cigarretter?
Rafao skrev:@ BMWMats. Tack för ditt utförliga svar. Det alltid kul att veta hur andra gör och tänker....
Vad jag däremot blev fundersam kring är att du kör på helsyntetisk olja till relativt gamla maskiner.
En gång fick jag höra att det inte ska vara den "bästa/finaste/dyraste" oljan utan rätt olja till rätt motor.
Tyckte det lät vettigt. Men jag vet absolut ingenting om det hela.
Vad tycker ni andra?
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst