Se och häpna....
http://www.youtube.com/watch?v=VSDa-EUT3ZE&feature=player_embedded#
Lars Westman skrev: Räknar jag rätt om jag säger att en ventil i en fyrtaktare på 14Krpm öppnar och stänger 58 gånger/sekund?
Gunnar Elmgren skrev:...Det som är kritiskt är den maximala kolvaccelerationen - om accelerationen när kolven vänder nedåt är så stor, att gastrycket i förbränningsrummet inte orkar hålla kolvringarna pressade mot kolvringsspårets botten, får man 'kolvringsfladder'. Detta nöter dels väldigt på både kolvring och kolv rent mekaniskt, men framför allt läcker förbränningsgaser förbi ringen som snabbt blir överhettad, liksom övre delen av kolven.<br> Det tar inte många sekunder innan det smälter hål i kolven!<br>
Som tumregel brukar man säga, att detta fenomen börjar uppträda vid en medelkolvhastighet av ungefär 20 m/s, och blir riktigt kritiskt när man når 25 m/s. Att man använder det mätetalet beror på att det är proportionellt mot maximal kolvacceleration, ......
Bror Gårdelöf skrev: // dåtidens klassiska boxer varvade 8 000 rpm, vilket fick skribenten att konstatera, att på rakorna vände den ena kolven 133 gånger i sekunden ett par decimeter från hans ena tinning - en inte odelat behaglig tanke.
Mimmi skrev:Bror Gårdelöf skrev: // dåtidens klassiska boxer varvade 8 000 rpm, vilket fick skribenten att konstatera, att på rakorna vände den ena kolven 133 gånger i sekunden ett par decimeter från hans ena tinning - en inte odelat behaglig tanke.
Hej!<br><br>
Nej, det förstår jag med tanke på vad som kan hända med en BMWboxer...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst