Bo Rönnbäck skrev:Jag är fortfarande mycket nöjd. Nu när den passerat 1000mil så började kopplingen att dra, det blev svårt att finna friläget. Så en ny kopplingskåpa från 2009 beställdes. (1500kr) Nu funkar koppligen perfekt igen, och kommer säkert gör det i fortsättningen också.
Eftersom det såldes så många som 50 Xc'er Sverige så kan vi ju ha ett eget exklusivt XC meeting i framtiden.
Hur många som finns kvar är frågan, det lär ju ha gått åt en hel den eftersom försäkringspremien är så hög.
För den som har kopplingsbekymmer så kolla här. http://advrider.com/forums/showpost.php?p=23876975&postcount=6027
Mattias Eriksson skrev: själv hoppas jag få tag på ett par träd så att jag kan dingla ett par fot ovan mark vid nattsömnen
Bo Rönnbäck skrev:Jodå Mattias. det kommer bli GS meeting för mig även i år. Planen var ju att jag skulle ta XC'n men det får bli Bussen.
Jag måste jobba hela freda'n fram till sena eftermiddagen och sedan drar jag till Vittaryd. Så håll en tältplats till mig.
Du då, blir det KTM denna gång?
Lon. Försäkringen är kanske inte så dyr men den är i alla fall dyrare än min 1200GS vilket jag inte hade räknat med. Jag hade inte heller räknat med hur kul den var att köra. Hade tidigare en Funduro med 19" framhjul och det är skillnad XC'n 21". Så den är helt klart värd både försäkringspengarna och den ev. träsmaken. Jag har inga problem med sadeln men det lär finnas vissa som hävdar dom suttit på masonit är bekvämare.
XC-meeting lär nog locka en ganska liten skara. Men å andra sidan så har man rätt kul om man bara är 5-7 stycken. Frågan är väl var finns hojjarna? Har inte sett någon annan XC i Örebro trakten.
Bo Rönnbäck skrev:Som av en händelse så fick jag i dag Svedea försäkringsbrevet. 3743kr helår med allt. Då var det med villkoret endast hjälm och olåst garage.
Vem vågar köra en potent XC med bara hjälm?
Vem ställer en så eftertraktad BMW i ett olåst garage?
Dom får skicka ett nytt försäkringsbrev med dessa justeringar så får vi se.
Bo Rönnbäck skrev:Som av en händelse så fick jag i dag Svedea försäkringsbrevet. 3743kr helår med allt. Då var det med villkoret endast hjälm och olåst garage.
Vem vågar köra en potent XC med bara hjälm?
Vem ställer en så eftertraktad BMW i ett olåst garage?
Dom får skicka ett nytt försäkringsbrev med dessa justeringar så får vi se.
Bo Rönnbäck skrev:Var just ute och kollade ventilerna och insug verkade tajt. Mitt standard bladmått på 0.05 gick inte in på insugsventilerna. Så jag skall försöka få tag i en sats med 0.01mm stigning i morgon hur det nu skall gå till. Minsta spel på insug skall kunna vara så lågt som 0.03mm! Jag vill ju inte plocka ur skimsen om dessa ligger inom spec. Så det återstår att se hur det är med den saken och om jag får tag i bladmått på kort varsel.
Det skall ju köras Ribboda offroad i helgen. Och det kan man ju inte missa om man bor när som jag.
Samt vid Kristi flygare helgen är det planerat för "AdventureBikeWermland" guidad tur.
Sedan blir det en offrad sväng ner till Baltländerna. Mycket kul vägar men många däckspunkteringar enligt dom som vari där.
Och GS-meeting förstås.
Bosse
Lon skrev:Det verkar ju galet omständigt att kolla och justera ventilerna. Vill minnas att på föregående stånkor som jag ägt har man löst det mesta genom inspektionsluckor.
Enligt reprom måste man lyfta toppen, stämmer det?
Håkan skrev:Lon skrev:Det verkar ju galet omständigt att kolla och justera ventilerna. Vill minnas att på föregående stånkor som jag ägt har man löst det mesta genom inspektionsluckor.
Enligt reprom måste man lyfta toppen, stämmer det?
Jag undrar om du möjligen missuppfattat... Eller felöversättning...
Nu har jag inte skruvat på någon G650 utan den tidigare F650 en-cylindrig, som lär ha samma spis.
Att kontrollera ventilspel där är inget problem, det finns en stor ventilkåpa att lyfta på.
Behöver man sedan justera ventilspelet (ovanligt, dom är säkra dom där) behöver kamaxlarna lyftas för att byta shims.
Lon skrev:Jag fick min supermoto-fälgar i fredags!
Jag beställde sedan ett sett med 17" fägbanor med ekersatser från USA. Problemet är att tydligen är inga eftermarknads nav kompatibla med hojen därför fick jag leta efter original nav. Köpte då ett komplett sett med fälgar till en Xcountry utav en kille här på forumet, som jag fick ekra av. Totalt gick det till c:a 10Kkr för ett sätt med SM fälgar till Xchallengen med drev och skivor. Det kostar att ligga på topp.
Planen är att köra ett par bandagar i sommar. Mesta delen av tiden går nu åt att googla fjädringsinställningar osv. Vad jag förstår så är luftfjädringen inte optimal för banåkning, men jag har gett mig fan på optimera original fjädringen och inte "fjolla" till det med eftermarknads prylar.
Thomas Stadin skrev:
Jaha ja, de där naven känner jag igen
Hoppas att du får mer nytta av dem än vad jag hade.
Ladda gärna upp en bild på din motard när du fått ihop den med nya hjulen.
Bo Rönnbäck skrev:Lon, i morgon bitti blir det vermlands skogar i dagarna fyra! Guide för turen är AdventureBikeWermland som ordnar allt; logi, all mat samt bränsle. Det är helpenson som Adventure days. XC'n få jobba ihop med bla. KTM990, KTM950, F800GS, XR650R. Hoppas bara att nitningen av nya kedjan blev bra.
Lon skrev:Thomas Stadin skrev:
Jaha ja, de där naven känner jag igen
Hoppas att du får mer nytta av dem än vad jag hade.
Ladda gärna upp en bild på din motard när du fått ihop den med nya hjulen.
Haha, jo. Du vill inte köpa tillbaks fälgbanorna? Jag ska lägga upp bilder, men jag råkade skrota av i våras och har inte fått tillbaks hojen ännu, från verkstaden
Körde du med original fjädring och drevning med din Xmoto på bana?
Thomas Stadin skrev:Lon skrev:Thomas Stadin skrev:
Jaha ja, de där naven känner jag igen
Hoppas att du får mer nytta av dem än vad jag hade.
Ladda gärna upp en bild på din motard när du fått ihop den med nya hjulen.
Haha, jo. Du vill inte köpa tillbaks fälgbanorna? Jag ska lägga upp bilder, men jag råkade skrota av i våras och har inte fått tillbaks hojen ännu, från verkstaden
Körde du med original fjädring och drevning med din Xmoto på bana?
Nej, jag behöver dem inte. Hojen är såld och jag tror inte att de gör sig på de andra.
Ja. XMs fjädring var helt OK för gocartbana. Drevningen var något hög men jag har för mig att XM har en kugg mer fram jämfört med XC så det bör bli ganska bra med std drevning för dig.
Ha så kul!
Thomas Stadin skrev:Den ser läcker ut med ekerfäljar! Snyggt!
Bo Rönnbäck skrev:Jag är fortfarande mycket nöjd. Nu när den passerat 1000mil så började kopplingen att dra, det blev svårt att finna friläget. Så en ny kopplingskåpa från 2009 beställdes. (1500kr) Nu funkar koppligen perfekt igen, och kommer säkert gör det i fortsättningen också.
Eftersom det såldes så många som 50 Xc'er Sverige så kan vi ju ha ett eget exklusivt XC meeting i framtiden.
Hur många som finns kvar är frågan, det lär ju ha gått åt en hel den eftersom försäkringspremien är så hög.
För den som har kopplingsbekymmer så kolla här. http://advrider.com/forums/showpost.php?p=23876975&postcount=6027
Bo Rönnbäck skrev:Ja, så var det. Speciellt när man belastat kopplingen mycket. Kom i går hem från åtta dagar i Baltikum med mycket tuff offradkörning och inga problem med kopplingen.
Bo Rönnbäck skrev:Hej Lon.
Jag beställde från KFM förljande prylar.
1. WELLENDICHTR (21212343259), Price: 3,93€, Status: sended
2. NADELHÜLSE (11142343036), Price: 4,00€, Status: sended
3. NADELHÜLSE (11142343037), Price: 5,45€, Status: sended
4. KUPPLUNGSDECKEL (11147700331), Price: 117,97€, Status: sended
5. DICHTUNG (11147699390), Price: 5,29€, Status: sended
6. SCHEIBE (21212343258), Price: 1,02€, Status: sended
Inga specialverktyg behövdes för att pressa in i nållagren. Jag förde dom helt enkelt på plats med en hammare påträdda på den gamla befintliga axeln som dom skulle lagra. Ingen uppvärmning av kåpan behövdes, busenkelt ! Jag lutade hojjen mot väggen så att ingen olja skulle läcka ut. Allt var monterat och klart på 15min.
Lon skrev:
I och med att det är samma gaffel och sving på alla GX-modeller så borde de väl passa på min Xchallenge.
Eller vad tror ni?
Thomas Stadin skrev:Lon skrev:
I och med att det är samma gaffel och sving på alla GX-modeller så borde de väl passa på min Xchallenge.
Eller vad tror ni?
Nej, moto och challenge har tex inte lika gaffel.
Framaxelns offset skiljer mellan de två.
Lon skrev:Fasen det var surt!
Har du kolla på hur mycket som skiljer?
Thomas Stadin skrev:Lon skrev:Fasen det var surt!
Har du kolla på hur mycket som skiljer?
Nej, jag vet inte exakt vad som skiljer förutom offset och framaxel men om du vill ha "bobbiner" till gaffel och swing samt ramskydd så har RG Racing sådana till din hoj: http://www.rg-racing.com/browseBike/BMW/G650_X_Challenge/All_Years.aspx
Lon skrev:Thomas Stadin skrev:Lon skrev:Fasen det var surt!
Har du kolla på hur mycket som skiljer?
Nej, jag vet inte exakt vad som skiljer förutom offset och framaxel men om du vill ha "bobbiner" till gaffel och swing samt ramskydd så har RG Racing sådana till din hoj: http://www.rg-racing.com/browseBike/BMW/G650_X_Challenge/All_Years.aspx
Jag såg det också.. Och det var det som fick mig att ifrågasätta min initiala plan. Enligt RG passar inte X-moto delarna till min.
Tyvärr gjorde jag en vild chansning. När jag beställde kopplingsdelarna från KFM valde jag även dumt nog att även beställa krashpuckarna. jaja, det är bara pengar!
Tack för inputen Thomas!
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst