bojboj skrev:Jag gjorde en kopia av rutan i masonite. Kapade sedan av bit för bit tills det blev tyst i hjälmen. Sedan kapade jag av originalrutan. Har också gjort iakttagelsen att det är viktigt att det är tätt runt halsen. En buff som man drar upp en bit i hjälmen hjälper oxå.
bojboj
bojboj skrev:Bara kapade rakt av. Bilder finns tyvärr inte
bojboj
Fredric Fredricson skrev:Jag köpte en högre ruta till min R1100S (från Wunderlich) och det blev värre. Kapade ner originalrutan ca 10cm och det blev bättre.
Det är inte så svårt att med kopplinsngshanden känna var "kanten" på luftströmmen är men man bör inte anta att 10cm nedkapning flyttar ned "kanten" 10cm, så enkelt är det inte utan vinkeln på rutan har också betydelse och den är svårare att ändra. Bredden på rutan kan säkert också spela in.
På bild ser det ut som om rutan på en 700GS skulle vara rätt enkel att ta bort så du kan ju pröva helt utan ruta, bara för att se vad som händer.
/Fredric
petrho skrev:Kapade du med en rondell eller bågfil eller? Hur blev snittet? Ser det "B" ut eller?
Håkan skrev:petrho skrev:Kapade du med en rondell eller bågfil eller? Hur blev snittet? Ser det "B" ut eller?
Jag har kapat flera rutor.
Brukar använda bandsåg. Sätter tape på rutan för att inte repa den mot sågbordet och för att kunna markera ett symmetriskt snitt. Snittytan putsas, först med bandputs, sedan för hand, finare och finare putsduk.
Snittet brukar inte gå att skilja från det gjord på fabrik...
Fredric Fredricson skrev:Hur är det med luftmotståndet när man gömmer sig bakom en ladugårdsdörr?
Tänker att det kan påverka dels förbrukningen (marginellt) men även högfartsegenskaperna.
/Fredric
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst