cpu skrev:Är det någon som fått ny slavcylinder/tryckstång. Och i så fall hur känns växlingarna efter byte är det som smör?
cpu skrev:Undrar vilka kriterier man måste uppfylla för att få den utbytt. Och vem avgör hur mycket klonk det får vara. Antar att det är bedömnings sak från fall till fall
Roger Gross skrev:Jag upplever dock att växlingstekniken har en stor inverkan på hur/om växlingarna låter.
//Roger
D14
Thomas Stadin skrev:Roger Gross skrev:Jag upplever dock att växlingstekniken har en stor inverkan på hur/om växlingarna låter.
//Roger
D14
Håller med.
Att "spänna upp" växelspaken precis innan man slår av på gasen/frikopplar ger mindre klonk än att försöka växla som i en bil där man frikopplar/släpper gasen - växlar - släpper ut kopplingen samtidigt som man möter upp med gasen. Den förstnämnda tekniken ger dessutom snabbare växlingar och kortare accelerationssträcka
cpu skrev:Thomas Stadin skrev:Roger Gross skrev:Jag upplever dock att växlingstekniken har en stor inverkan på hur/om växlingarna låter.
//Roger
D14
Håller med.
Att "spänna upp" växelspaken precis innan man slår av på gasen/frikopplar ger mindre klonk än att försöka växla som i en bil där man frikopplar/släpper gasen - växlar - släpper ut kopplingen samtidigt som man möter upp med gasen. Den förstnämnda tekniken ger dessutom snabbare växlingar och kortare accelerationssträcka
Ska man tolka detta som om det brakar lite när man växlar så beror det på sbs
Autolycus skrev:Måste säga att lådan på min "problem"hoj är över förväntan, inte tillnärmelsevis så klonkig som BMW brukar vara. inte jättelätt med neutralen men absolut inte svårare än mina tidigare japanare, växlar som genom varmt smör.
(Med det sagt så havererar troligen lådan när jag kör till jobbet i em... )
L Gidlöf skrev:Har bytt olja nu, jag byter var 500:e mil och växlingarna går mkt bra, men tyvärr vet man efter 2-300 mil r det samma klonkeliklonk i lådan igen och samma problem med få i friläget.
Vilka krav sätter BMW för en acceptabel låda`?
Gunnar Elmgren skrev:L Gidlöf skrev:Har bytt olja nu, jag byter var 500:e mil och växlingarna går mkt bra, men tyvärr vet man efter 2-300 mil r det samma klonkeliklonk i lådan igen och samma problem med få i friläget.
Vilka krav sätter BMW för en acceptabel låda`?
Jag föreslår, att Du kontaktar Din BMW-verkstad för garantiåtgärd, om Du inte är nöjd med hojens funktion!
toien skrev:AW-lådorna sitter mycket riktigt i många Volvo och även Saab använde sig av dessa, och funkade så vitt jag vet bra i dem. 9-5 Aero bl a med 250 hk och 350 nm . Dock inte i Volvo S80 T6,där använde man sig av en GM-låda, och det var av utrymmesskäl, tvärställd rak sexa med dubbelturbo tar plats..
Tobbe
szinbad skrev:Så sanna mina ord, det blir EXAKT samma story för många av oss, som dumt nog litade på BMW Fabrikens förträffliga konstruktion, och köpte den nya GS /WC modellen.
Min GS Adventure WC rullade 3.900 km. Växellådan är skit. Så enkelt är det.WC.
Håller aldrig i längden.
My2Cents
Zsolt med en WC
Julton skrev:toien skrev:AW-lådorna sitter mycket riktigt i många Volvo och även Saab använde sig av dessa, och funkade så vitt jag vet bra i dem. 9-5 Aero bl a med 250 hk och 350 nm . Dock inte i Volvo S80 T6,där använde man sig av en GM-låda, och det var av utrymmesskäl, tvärställd rak sexa med dubbelturbo tar plats..
Tobbe
Hva har dette med trådens opprinnelse å gjøre?
Gunnar Elmgren skrev:cpu skrev:Undrar vilka kriterier man måste uppfylla för att få den utbytt. Och vem avgör hur mycket klonk det får vara. Antar att det är bedömnings sak från fall till fall
Jag tror att det räcker med att klaga. I alla fall om man har en bra verkstad.
cpu skrev:Gunnar Elmgren skrev:cpu skrev:Undrar vilka kriterier man måste uppfylla för att få den utbytt. Och vem avgör hur mycket klonk det får vara. Antar att det är bedömnings sak från fall till fall
Jag tror att det räcker med att klaga. I alla fall om man har en bra verkstad.
Var och gjorde min 1000 mils service på Bike i Trollhättan och fick en del bytt som knappsatser på vänster och höger sida. Även låsbleck till kardan men kopplingen ville dom inte göra något åt den får vara som den är sen är det svårt med kommunikationen dom har kundmottagare vill man fråga mekanikern så går det via ombud så jag bollade inte frågan vidare då är det bättre att byta verkstad till den där som Gunnar kallar för en bra verkstad.
Så nej det hjälpte inte att klaga.
cpu skrev:Nu har jag också fått tid hos Kenneths MC för kopplingen inga problem där inte.
Bike i Trollhättans ointresse för åtgärd av kopplingen är högst anmärkningsvärd. Man borde ha fått en motivering varför men inte ens det gick att få.
Tomas H skrev:Jag fick min slavcylinder/tryckstång bytt av Bike Trollhättan utan bekymmer. Det tillsamans med andra åtgärder.
cpu skrev:Tomas H skrev:Jag fick min slavcylinder/tryckstång bytt av Bike Trollhättan utan bekymmer. Det tillsamans med andra åtgärder.
Hur blev bytet blev det en aha effekt.
KtmJohan skrev:Oj, står i begrepp att byta min KTM mot en ny 1200gs. Har inte tidigare hört ngt om problem med växellådan. Gäller det bara modell 2013 eller har någon med en 2014 erfarit samma problem?
Roger Gross skrev:KtmJohan skrev:Oj, står i begrepp att byta min KTM mot en ny 1200gs. Har inte tidigare hört ngt om problem med växellådan. Gäller det bara modell 2013 eller har någon med en 2014 erfarit samma problem?
Hej KtmJohan,
Alltså snart dags byta ut den signaturen...
Det har aldrig varit några problem med växellådan på vattenboxern. På tidiga GSLc byter man tryckstången i våtkopplingen för att något minska oljeflödet i kopplingen. Oljan mellan lamellerna gör att kopplingen drar något. Detta innebar att friläget var lite svårt att hitta samt att det därmed klonkade mera vid växling. Om du med "ny 1200GS" menar en av årsmodell 2014 är flera förbättringar redan införda. Vattenboxern modifierades flitigt av fabriken under modellår 2013. Om och hur mycket växlingarna hörs beror till stor del på din växlingsteknik - ju kvickare växling desto tystare.
//Roger
D14
Roger Gross skrev:...enligt min mening bättre att köpa en billig olja och byta oftare än att köpa en dyr och byta mera sällan. Självfallet ska valda oljor uppfylla BMW:s kvalitetsspecifikation!
Roger Gross skrev:Därför enligt min mening bättre att köpa en billig olja och byta oftare än att köpa en dyr och byta mera sällan. Självfallet ska valda oljor uppfylla BMW:s kvalitetsspecifikation!
Marie skrev:Roger Gross skrev:Därför enligt min mening bättre att köpa en billig olja och byta oftare än att köpa en dyr och byta mera sällan. Självfallet ska valda oljor uppfylla BMW:s kvalitetsspecifikation!
Är det inte ännu bättre att köpa en dyr högkvalitetsolja och ändå byta ofta?
Den gamla devisen gäller väl fortfarande:
"Det är svårt att smörja sig fattig"
Roger Gross skrev:Marie skrev:Roger Gross skrev:Därför enligt min mening bättre att köpa en billig olja och byta oftare än att köpa en dyr och byta mera sällan. Självfallet ska valda oljor uppfylla BMW:s kvalitetsspecifikation!
Är det inte ännu bättre att köpa en dyr högkvalitetsolja och ändå byta ofta?
Den gamla devisen gäller väl fortfarande:
"Det är svårt att smörja sig fattig"
Tyska mc-tidningen MOTORRAD redovisade för ett antal månader sedan ett test av motoroljor. Det var inte någon klar relation mellan OLJEPRIS och TESTRESULTAT. T ex hamnade syntetoljorna från LOUIS mycket högt i resultatlistan. Men det jag ville säga med mitt inlägg längre upp i tråden är att jag inte tror på att köpa en jättedyr olja och därmed förlänga oljebytesintervallet. Töm ur oljan med sina föroreningar - ju förr desto bättre!
Att Thomas fann växellådan mera lätthanterlig efter oljebytet kan bero på två saker:
- Den gamla oljan söndertuggad i transmissionen och höll inte ursprungligt viskositetsindex.
- MOTULS oljor har även internt bland BMW:s tekniker ett mycket gott rykte. (Det är BMW:s ekonomer som gillar CASTROL... rätt som det är kanske vi får uppleva att de föreskriver ett annat fabrikat... )
Om man sedan tittar på pris och oljefabrikat kan konstateras att det är dyrt att sponsra olika stall inom Formel1 och MotoGP...
//Roger
D14
KtmJohan skrev:Oj, står i begrepp att byta min KTM mot en ny 1200gs. Har inte tidigare hört ngt om problem med växellådan. Gäller det bara modell 2013 eller har någon med en 2014 erfarit samma problem?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst