19' crossbakbäck kan i vissa fall fungera bättre fram än det mesta som går att köpa som "framdäck" till tunga klumpar.
Men, det handlar mycket om trial & error innan man är framme. Man får kosta på på sig några olika däck innan man hittat något som passar både hoj och förare.
Jag har hållt på att experimentera med en Honda Varadero XL 1000 SD 1 som bas, men mina fynd platsar på vilken "reiseenduro" som helst.
Något som INTE funkar speciellt bra fram är Michelin AC 10
För aggressivt mönster och alltför platt profil, även när det är uppblåst kring en 2,5 x 19' fälg.
Visst, skall man rejsa på en stubbåker så funkar det säkert utmärkt just där - men detta uppvägs inte av att det är absolut vidrigt och opålitligt på alla andra tänkbara underlag både dit och därifrån.
Bästa däcket jag kört med fram på stor, tung hoj är
Maxxis HT i intermediate gummiblandning.
Tillräckligt tätmönstrat för att vara någorlunda pålitligt under transportsträckor på asfalt, tillräckligt gles- och djupmönstrat för att nå ner till greppet även på lösa grusvägar och med en mycket välkommen vulst på sidan som i original sitter där för att man (bak) skall kunna gå ner rejält i däckstryck utan att man kränger av däcket.
När man kör det fram på en storcykel så dubblerar gummivulsten som skydd för de ömtåliga och veka fälgkanterna hos de gjutna fälgarna och fördelar ut slagen mot en större yta.
Deformationerna som man ser på fälgen här:
kommer från genomslag efter körning med ett Karoo [T] som sannerligen inte gjorde mycket för att hjälpa upp situationen.
Efter att jag börjat köra med Maxxis HT så tillkom inga nya fälgskador trots avsevärt mycket hårdare körning och fler mil på grus.
Däcket ger dessutom i sin smala 100-bredd en perfekt rund och följsam profil på en 2,5' bred Varaderofälg.
Har även dubbat Maxxis HT med framgång:
Tack vare det täta mönstret så når man 300 dubb trots försiktig dubbning med bara en dubb per kudde = mindre risk att klossarna spricker när man börjar belasta dem.
Så, är jag sponsad av Maxxis? Vill jag sälja däck...?
Nope, jag undrar ens vem som säljer dem nu. Jag köpte på mig ett knippe när Hojdack.se reade ut dem för att dom skulle bort från sortimentet. Jag vill mer säga att Dennis är något viktigt på spåren: det finns inga så bra grusframdäck att köpa till stora äventyrshojar som man själv kan laborera fram genom att trixa med 19' bakdäck till crosshojar.
Men, det finns inga givna svar, inga färdiga manualer, inget tryckt facit.
Det gäller att sätta igång och handla, kränga, köra och känna efter. Plötsligt händer det. Man hittar något man trivs med, något som är lite vassare än det andra man prövat och där man kan leva med de andra bristerna ett så aggressivt däck för med sig.
Dock! För att få ett sådant däck att fungera och verkligen ge något åt föraren så måste man köra hårt, riktigt hårt:
hålla kvar påslaget längre in mot kurvan, bromsa rakriktat, hårt och djupt in i böjen, släppa, rikta om och slå på direkt.
Så fort man blir trött och börjar fisköra med degig input från föraren så har man också tappat all fördel ett sådant här däck ger, och blir sittande med nackdelarna i knät.
Att du har svårt att känna förtroende för framändan Dennis, beror nog i valfritt olika stora delar på att Telelever-gaffeln är dålig på att förmedla riktigt precis vad som händer, att du är för försiktig när du kör och att du inte gärna vill slå dig. Sönder och samman...
Lovvärda egenskaper i vanliga fall, men ett hinder om man vill utvecklas till att köra fort på grus.
Även jag tror att du skulle ha enklare att känna grustrygghet på en 800GS.
21' framhjul = enklare däcksval
Riktig teleskopgaffel = tydligare feedback från hojen
Lättare, mindre, rappare - är det grus du vill köra så lär det vara enklare att komma in i det på en mindre hoj än en GS 1200
I all välmening
Hampe