Joen i Dalby skrev:Hej,
Jag har hört rykten om att Svedeas klubbförsäkring inte gäller fullt ut på SMC:s BKK-kurser - att den endast gäller för "långsam grupp" men ej för "medelsnabb" resp. "snabb grupp"?
Om så är fallet torde det kyla ner intresset för Svedeas klubbförsäkring.....
Tacksam för svar!
Hojhälsningar
Joen i Dalby skrev:Hej,
Jag har hört rykten om att Svedeas klubbförsäkring inte gäller fullt ut på SMC:s BKK-kurser - att den endast gäller för "långsam grupp" men ej för "medelsnabb" resp. "snabb grupp"?
Om så är fallet torde det kyla ner intresset för Svedeas klubbförsäkring.....
Tacksam för svar!
Hojhälsningar
Benny Hansson skrev:Jag valde bort Svedea av en kanske mindre orsak, men för mej viktig.
När jag tecknar en försäkring så vill jag inte ha något tjafs om det händer något.
BMW:s märkesförsäkring via IF är inte billig, men det är fullt försäkrat rakt av.
Jag kan inte låsa in cykeln på jobbet. Eftersom jag får förhöjd självrisk då jag inte
jobbar på den postort som jag bor, så är inte Svedea något alternativ. Ibland hälsar
jag på vänner som inte finns på min postort. Ska jag inte våga hälsa på folk över natten
om cykeln inte går att låsa in? Sanslöst. Näpp.
Benny Hansson skrev:Jag valde bort Svedea av en kanske mindre orsak, men för mej viktig.
När jag tecknar en försäkring så vill jag inte ha något tjafs om det händer något.
BMW:s märkesförsäkring via IF är inte billig, men det är fullt försäkrat rakt av.
Jag kan inte låsa in cykeln på jobbet. Eftersom jag får förhöjd självrisk då jag inte
jobbar på den postort som jag bor, så är inte Svedea något alternativ. Ibland hälsar
jag på vänner som inte finns på min postort. Ska jag inte våga hälsa på folk över natten
om cykeln inte går att låsa in? Sanslöst. Näpp.
Magnus von Melen skrev:Har du inte vänt på begreppen här?
Det är väl när du befinner dig på den postort som du bor som du måste ha motorcykeln inlåst efter kl.22??
Lars-Erik Holmberg skrev:i våras tvingades jag byta från SVEDEA till IF för att få en fungerande försäkring för körning i Ryssland. Blir det någon förändring på den punkten 2015?
Benny Hansson skrev:Jag valde bort Svedea av en kanske mindre orsak, men för mej viktig.
När jag tecknar en försäkring så vill jag inte ha något tjafs om det händer något.
BMW:s märkesförsäkring via IF är inte billig, men det är fullt försäkrat rakt av.
Jag kan inte låsa in cykeln på jobbet. Eftersom jag får förhöjd självrisk då jag inte
jobbar på den postort som jag bor, så är inte Svedea något alternativ. Ibland hälsar
jag på vänner som inte finns på min postort. Ska jag inte våga hälsa på folk över natten
om cykeln inte går att låsa in? Sanslöst. Näpp.
Joen i Dalby skrev:Tack för alla era svar och delgivanden av erfarenheter!
Dock är jag alltjämt fundersam över vad som gäller:
Gruppidelning avseende hastighet på SMC:s BKK:er under det 10-tal år jag kört dem har varit (och var alltjämt förra året): Grön grupp, Gul grupp, Blå grupp och Röd grupp - och där Grön grupp är "lägsta hastighet" och Röd grupp "snabbaste hastighet" - Gul grupp resp. Blå synes mej hamna därimellan....
SMC har alltså fyra hastighetsgrupper, medan Svedea försäkrar/inte försäkrar enligt tre katogarier där "låg" och "medel" försäkras medan "snabb" lämnas därhän.
Problemet är då: vad gäller enligt Svedea för Gul resp. Blå grupp? Betaktas Gul grupp som "låg" ..... eller "medel"?! - betraktas Blå grupp som "medel" ..... eller "snabb"?! Hur man tänker här framgår så vitt jag kan se inte på Svedeas hemsida!
Under senare år har jag alltid valt "medel" när jag anmält mej till kurs och då hamnat i Blå grupp, vilket passat mej bra - och i Blå grupp vill jag vara även fortsättningsvis.
Om jag skall vara kvar hos Svedea vill jag veta att försäkringen gäller för Blå grupp - jag vill ha den möjligheten - och om så icke är fallet går jag tillbaka till If - pugT!
Joen i Dalby skrev:Tack för alla era svar och delgivanden av erfarenheter!
Dock är jag alltjämt fundersam över vad som gäller:
Gruppidelning avseende hastighet på SMC:s BKK:er under det 10-tal år jag kört dem har varit (och var alltjämt förra året): Grön grupp, Gul grupp, Blå grupp och Röd grupp - och där Grön grupp är "lägsta hastighet" och Röd grupp "snabbaste hastighet" - Gul grupp resp. Blå synes mej hamna därimellan....
SMC har alltså fyra hastighetsgrupper, medan Svedea försäkrar/inte försäkrar enligt tre katogarier där "låg" och "medel" försäkras medan "snabb" lämnas därhän.
Problemet är då: vad gäller enligt Svedea för Gul resp. Blå grupp? Betaktas Gul grupp som "låg" ..... eller "medel"?! - betraktas Blå grupp som "medel" ..... eller "snabb"?! Hur man tänker här framgår så vitt jag kan se inte på Svedeas hemsida!
Under senare år har jag alltid valt "medel" när jag anmält mej till kurs och då hamnat i Blå grupp, vilket passat mej bra - och i Blå grupp vill jag vara även fortsättningsvis.
Om jag skall vara kvar hos Svedea vill jag veta att försäkringen gäller för Blå grupp - jag vill ha den möjligheten - och om så icke är fallet går jag tillbaka till If - pugT!
Thomas Stadin skrev:SMC Sthlm körde kurs på Gelleråsen under början av augusti. Under helgen slogs grupperna medel och snabb ihop till en jättegrupp. Jag funderar på vad Svedea hade sagt om det tilltaget. Hastighetsskillnaden inom gruppen blev enorm vilket ledde till massor av omkörningar.
SMC kan givetvis bättre än så.
Daniel Bonnér skrev:Thomas Stadin skrev:SMC Sthlm körde kurs på Gelleråsen under början av augusti. Under helgen slogs grupperna medel och snabb ihop till en jättegrupp. Jag funderar på vad Svedea hade sagt om det tilltaget. Hastighetsskillnaden inom gruppen blev enorm vilket ledde till massor av omkörningar.
SMC kan givetvis bättre än så.
Det där känns otroligt kontraproduktivt för precis alla. Om nu denna typ av bankörning skall få finnas med som möjlighet med godkännande av Svedea, Försäkringsgruppen och oss försäkringstagare då måste man ta sitt ansvar som organisatör och se till att detta sköts på ett exemplariskt sätt. I samma ögonblick som denna typ av körning sticker ut minsta lilla i försäkringsstatestiken så hoppas jag att man drar in den för att se till att premienivån hålls fortsatt låg.
Dennis Johansson skrev:Läste på FB med en inkopierad bild från tidningen Bike tidigare i år om olika premier hos Svedea och Bilpost & mc och kanske någon till.
Främst var det att ägare till KTM som inte Svedea har ngn bra premie till...
...Någon som vet mer?
Bror Gårdelöf skrev:Under den gångna helgen var jag med om följande - för den egna självkänslan högst störande - malör: Under ett besök hos mor i Uddevalla parkerade jag som vanligt i hennes parkeringsruta, där en bekant hade ställt sin lilla bil så, att jag kunde ställa hojen bakom den - på tvären. Under manövrerna för att få hojen på plats missade jag, att sidostödet flippat upp, så när jag trodde, att cykeln skulle hamna på stödet, fortsatte den att luta mer. Närmare 300 kg K 1200 RS, som lutar för mycket, blir tungt, och för några ögonblick trodde jag, att jag skulle bli illa fastklämd mot kombibakluckan! Dock lyckades jag till slut få sådant grepp på hojen, att det gick att få upp den i lodrät position och kicka ner stödet - varpå jag andfådd och darrande av ansträngningen kunde pusta ut. (Jag har fortfarande ont i armarna - och tackar försynen, för att inte ryggen tog stryk!)
Under dessa manövrer kom vänster styrhandtag och/eller kopplingshandtaget i kontakt med bakluckan. Med ficklampa i skymningsljuset kunde vi inte se någon skada, men när bilen väl fått se både dagsljus och tvätt, fanns ett märke där.
Alltså kontaktade jag Svedea, och visst - detta går på trafikförsäkringen. Formellt rubriceras det som "kollision mellan två fordon" - trots att inget av dem rörde sig i någon färdriktning vid kontakttillfället!
Ägaren kollar upp, vad som behöver göras, varpå de två försäkringsbolagen clearar detta.
Jag återkommer vid behov med mera info, vad det lider - men Du milde Antonius, så dum jag kände mig, när jag stod där och slet mig halvt fördärvad med att få upp hojen i lodrätt läge igen!
Mattias_R skrev:Jag valde IF för min hoj, kostar 3000kr/år. Svedea var ca 1000kr billigare, men IF hade inga krav på förvaring ditten eller datten beroende på vilket postnummer jag parkerat, antal godkända lås osv.
Mattias_R skrev:Jag valde IF för min hoj, kostar 3000kr/år. Svedea var ca 1000kr billigare, men IF hade inga krav på förvaring ditten eller datten beroende på vilket postnummer jag parkerat, antal godkända lås osv.
Valde jag de slappaste reglerna hos svedea var skillnaden bara några hundralappar per år mellan bolagen, då kompisar som har IF är otroligt nöjda med hantering vid skada så fick det bli det bolaget.
Svedeas villkor känns, hur ska jag säga? skitnödiga.
3000kr/år hos IF är ingen kostad i det stora hela ändå. Jag skippar ett krogbesök istället.
Gunnar Elmgren skrev:Vår Klubbförsäkring i Svedea är unik, i att den godkänner startspärren på våra moderna BMW-hojar som "lås nr 2" utöver styrlåset.
Det gäller alltså de BMW som har elektronisk startspärr, med "chip" i nyckeln - kallas EWS på BMW-språk.
Alla övriga bolag (inklusive IF) kräver fortfarande, såvitt jag känner till, ett separat skivbromslås eller motsvarande.
Klubbförsäkringen har för övrigt också marknadens lägsta självrisk för vagnskada - 1500 kr för ABS-försedda hojar, 2500 för övriga.
Krav på "förvaring och ditten och datten" kan verka krångliga, men syftet är naturligtvis att minska skadekostnaderna - det har vi försäkringstagare nytta av, eftersom det i förlängningen håller premierna nere.
Och dessutom slipper förhoppningsvis några av oss att råka illa ut....
Gunnar Elmgren skrev:Vår Klubbförsäkring i Svedea är unik, i att den godkänner startspärren på våra moderna BMW-hojar som "lås nr 2" utöver styrlåset.
Det gäller alltså de BMW som har elektronisk startspärr, med "chip" i nyckeln - kallas EWS på BMW-språk.
Alla övriga bolag (inklusive IF) kräver fortfarande, såvitt jag känner till, ett separat skivbromslås eller motsvarande.
Benny Hansson skrev:Jag valde bort Svedea pga "Skall vara inlåst inom min postnummerort." Om jag hälsar på en kompis inom samma postnummerort men kan inte låsa in den så högre självrisk. Näpp. IF, inget tjafs.
2 lås? Problem? Jag har 2 lås.
Benny Hansson skrev:Jag betalar till IF 6000:-, UTAN tjafs.
Svedea kostar 7245:-.
Dessutom från SMC hemsida angående kurser.
"3.) SVEDEA
Försäkringen gäller inte vid körning i snabb grupp på avancerade kurser. Om du deltar i en avancerad kurs med fyra hastighetsindelningar är det ingen försäkring i de två snabbaste grupperna, detta gäller alla även instruktörer.
Flertalet kurser som arrangeras av SMC Skåne på Knutstorp har fyra hastighetsgrupper. SMC tillåter därför inte Svedea-försäkrade kunder att delta i dessa grupper.
Det är svårt för SMCs instruktörer att hålla ordning på övningsområdet vilket gör att vi skärper kraven. Om du är snabb och kringgår systemet med att anmäla dig till långsam grupp så är det långsamt tempo som gäller.
Om farten drivs upp eller om du av någon anledning byter till snabb grupp under kursen så kommer detta att rapporteras till bolaget och du riskerar att försäkringsbolaget säger upp din försäkring.
Har du behovet av att delta i snabb grupp är förslaget att du byter försäkringsbolag. Anges detta som anledning är det fritt att avsluta försäkringen tidigare än huvudförfallodag."
Jag vill INTE ha tjafs what so ever.
Benny Hansson skrev:Jag vill INTE ha tjafs what so ever.
MichaelWa skrev:Gunnar/Roger hur sköter vi oss tycker Svedea?
Har vi alla med klubbförsäkringen en positiv utveckling på olyckor/stöld osv och kommer fortfarande RR cyklarna inte få vara med?
Gunnar Elmgren skrev:Jag håller däremot inte med om, att villkoren i Klubbförsäkringer är "tjafs" -
Benny Hansson skrev:Det var VÄLDANS vilket "tjafs" det blev. Jag har aldrig sagt att några vilkor är "tjafs"
Jag har sagt varför JAG inte valde Svedea. Nuff said?
Mattias_R skrev:Nu har jag ett lås i bromsskivan oavsett vilket bolag jag valt, för jag vill inte bli av med hojen och med ett lås i skivan så är det inte bara att rulla den dän iaf.
Olof Eriksson skrev:.
Skyddsutrustningskravet kostade också en hundring.
Bara fördelar till Svedeas favör för min hoj i alla fall.
Anders Hansson skrev:Hur fasen kan ett försäkringsbolag gå med på att förhandla bort skyddsutrustning, oseriöst enligt mig.
Gunnar Elmgren skrev:Anders Hansson skrev:Hur fasen kan ett försäkringsbolag gå med på att förhandla bort skyddsutrustning, oseriöst enligt mig.
Det är väl helt enkelt så, att bolagen är tvungna att erbjuda åtminstone en trafikförsäkring, som inte kräver något utöver det lagen kräver. Och den enda skyddsutrustning som är lagstadgad är faktiskt hjälm! Finns inget förbud att köra i foppatofflor, shorts och linne....
Marie skrev:Gunnar Elmgren skrev:Anders Hansson skrev:Hur fasen kan ett försäkringsbolag gå med på att förhandla bort skyddsutrustning, oseriöst enligt mig.
Det är väl helt enkelt så, att bolagen är tvungna att erbjuda åtminstone en trafikförsäkring, som inte kräver något utöver det lagen kräver. Och den enda skyddsutrustning som är lagstadgad är faktiskt hjälm! Finns inget förbud att köra i foppatofflor, shorts och linne....
Ja Gud ske lov....
I förrgår körde jag hojen en halvmil för att torka den efter tvätt. Hjälm enligt lagen, och i övrigt mekanikeroverall och aleknudor (trätofflor tror jag norrlänningarna kallar dessa fotbeklädnader). Funkade jättebra.
Benny Hansson skrev:Sen lite sunt förnuft också. Man knallar inte iväg med en 300+ kilo hoj bara sådär. Jag låser inte om jag ska ett ärende. Styrlåset finns ju också.
Återgå till Klubb- och forumrelaterade
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst