Olof Eriksson skrev:Vet någon vilket moment man skall dra muttrarna till bakdrevet.
Olof Eriksson skrev:Och hur man skonsammast demonterar framdrev.
Olof Eriksson skrev: Samt moment vid montering.
Olof Eriksson skrev:Då sitter en ny kedja samt drev på hojen. Får tacka för hjälp och tipps.
Olof Eriksson skrev:Har testat att justerat/linjerat in kedjan med en verktyg från biltema. Funkar riktigt bra. Kan rekommenderas.
Olof Eriksson skrev:Såg att det är på plant underlag med sidostöd som glappet skall vara 35-45mm. Jag ligger runt 50 mm med sidostöd. Vilket borde vara lagomt.
Så nu skall jag ut och provköra.
Olof Eriksson skrev:Vilken skillnad det blev. Inga ryck vid av och påslag.
Olof Eriksson skrev:Vilken skillnad det blev. Inga ryck vid av och påslag.
Och visst hade petrho hittat rätt länk. För att den skall funka måste kjedjeskyddet väck. Dvs två torx 30 skall tas bort samt en torx 25 skall skruvas ur lite (främre fästet). Då är allt borta och det är lätt att linjera (även smörja kedjan)
Till nästa gång skall jag köpa en avdraget till främre drevet. Det satt hårt. Med rätt verktyg så sparar man tid. För man vågar ju inte bruka våld på en så fin hoj.
tgjoha skrev:Hej
Jag ska byta drivpaket på min F800GS, var har du köpt kedja och drev? Vilken modell/typ av kedja har du köpt?
Hälsningar
Tobbe
Thomas Stadin skrev:Om man vill få fler mil ur drivpaketet kan man byta framdrevet lite oftare.
Framdrevet slits mest eftersom det har minst diameter. Då framdrevet börjar bli slitet drar det med sig resten av drivpaketet.
Genom att byta framdrev efter 800-1.000 mil bör du kunna förlänga kedjans/bakdrevets livslängd med minst 1.000 mil.
elemji skrev:Eller så byter man efter sisådär 1500 mil. Det är ju slitdelar vi pratar om. Hur mycket kostar ett drivpaket? Måste man verkligen press ut varendaste sista mil. Det gör jag i alla fall inte med däcken eller bromsklossarna.
Olof Eriksson skrev:Då har jag kört ~5500 mil. Dvs 3350 mil har mitt senaste drivpaket gått. Men jag har bytt framdrev 2 ggr. Men nu är det dax att byta. Då jag har F800 GS som en grushoj. Tänkte jag köpa 15 kugg fram och 43 på bakdrevet. XL moto säljer drev i fabrikat Snell. Och det märke tror jag är ok eller hur? Kedja tänkte jag köpa en DID. Den kedjan lär vara bra enligt Tobbe. Men vilken modell skall man hänga på? Finns ju så många kedjor i 525 segmentet. Och hur många länkar kan behövas? Så lite tipps välkomnas.
neutral skrev:Jag tog paket 4. MVXZ-kedjan har lättningshål i sidoplattorna, sånt är coolt!
Kenneth Svensson skrev:Har 16 kugg fram och ett 15 kugg med i packningen. Byte av drev är lätt. Lossa bulten (17mm hylsa) på motorn med etta i, lossa bakhjulet och putta fram. Montera av plastkåpan med Torx skruvmejsel. Sedan byta drev och spänn fast bakhjulet med spänd kedja. Återställ. Klart! Finessen är att transport på större vägar med 16 kugg och när det är grus dags 15 kugg. På grus är ettan lite hög med 16 kugg, på asfalt blir motorvarvet på högsta växel lite störande med 15 kugg.
Addemoto är min leverantör av kugghjul och kedja till mina bågar. Har bra kvalitet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 0 gäster