SuperMek skrev:Varifrån kommer detta påstående?
Roger Gross skrev:Öppet brev till BMW Motorrad Sverige
Om ryktet talar sanning dvs att BMW medvetet inför servicesänkande åtgärder i sin reservdelsdistribution - jaa, då måtte eftermälet bli mycket surt...
Men - BMW Motorrad Sverige genom Marie Dellbrant använde sig ju flitigt av vårt klubbforum för att informera om debaclet med bakre fjäderbenet på R1200RTLC. Och det skötte hon mycket bra! Uppskattat!!
Låt oss hoppas att hon nu använder sig av samma forum för att informera oss BMW mc-ägare om finessen med den nya reservdelsstrategien.
Det kan ju finnas fördelar som vi kunder inte förstått...
Ordet är ditt Marie D!
Mit Freude am Fahren,
Roger Gross
medlnr 2650424
neutral skrev:För mig är Beviks MC och Hackefors Bil i samma hus!
Fast är man på resande fot så var det ju en trygghet att veta att alla bilverkstäder/handlare kunde fixa delar åt en.
Gunnar Elmgren skrev:Som sagt - när man är på hemmaplan och kan planera sina reservdelsinköp är det inget större problem.
Den stora försämringen är att det blir dramatiskt mycket glesare med reservdels-försörjningen, när man är på resa!
Tidigare har varje BMW bilhandlare i hela världen kunnat ta hem delar på en dag eller två. Nu måste man ta sig till en BMW MC-handlare/verkstad, och dom är det inte lika gott om!
Djabag skrev:Gunnar Elmgren skrev:Som sagt - när man är på hemmaplan och kan planera sina reservdelsinköp är det inget större problem.
Den stora försämringen är att det blir dramatiskt mycket glesare med reservdels-försörjningen, när man är på resa!
Tidigare har varje BMW bilhandlare i hela världen kunnat ta hem delar på en dag eller två. Nu måste man ta sig till en BMW MC-handlare/verkstad, och dom är det inte lika gott om!
En inte för vild gissning är nog att 99,9% av alla som åker Bmw inte stannar vid vägkanten och gör sin egen reparation när det går sönder. Dels för att en modern BMW Mc inte är så lätt att reparera själv, inte ens hemma i garaget. Om man nu åker en äldre Mc där behovet för sådan reparation säkert är större, får man väl ta med sig delar eller med förebyggande underhåll undvika haverier.
Nu retar jag säkert upp en del, men världen förändras och allt kan inte vara som det alltid har varit. Lägg den energi som ni lägger på att beklaga detta på viktigare saker. T.ex. att planera resor där man inte är beroende av reservdelar om de nu är svårare att få tag på.
Gunnar Elmgren skrev:
(Tog mig friheten att stjäla delar av Håkans text i trådstarten, hoppas det är OK, Håkan?)
Dennis Johansson skrev:Gunnar, kan även de som endast läser på Nylleboken komma åt att skriva på listan, kommer nog genomslaget blir större
BMW Motorrad ändrar sin reservdelshantering.
Endast BMW-handlare auktoriserade på BMW Motorrad tillåts leverera reservdelar till motorcyklar!
Från och med 15/12 2014 går det inte längre att köpa reservdelar till BMW motorcyklar hos BMW bilhandlare!
Mycket tråkigt, genast blev det mycket färre inköpsställen, och mycket längre att åka om man föredrar personligt besök.
Framförallt blir det mycket svårare att få tag på reservdelar för oss som använder våra BMW MC som det är tänkt, och ofta befinner oss på resande fot. Vi vill att BMW Motorrad och BMW AG ändrar sitt beslut att ta bort möjligheten att köpa MC-delar via BMW bilhandlare, så att BMW även i fortsättningen kommer att vara det självklara MC-valet för oss som gärna och ofta reser långt med våra motorcyklar!
Dennis Johansson skrev:Så kan det ju vara. De säljer av det hela. hamnar hos en kines eller indier
Nils-Erik Ringlander skrev:Förvånande svalt intresse att visa missnöje tycker jag.
Men en tanke: Kan det tänkas vara så att BMW förbereder en framtida ev avyttring av MC-verksamheten ?
I såna lägen brukar det klassiska beteendet vara att göra den tänka avknoppningen helt frigående från annan verksamhet.
Magnus Brobeck skrev:Går kampen vidare eller går kampen inge vidare.
Med vänlig hälsning, Magnus
Roger Gross skrev:
Den rutin betr reservdelar som nu börjat gälla i Sverige har varit i drift på kontinenten i flera år.
Det nya är att BMW Sverige nu MÅSTE följa gällande rutiner. Man jobbar på att få förståelse hos moderbolaget att Sverige bör specialbehandlas p g a stora ytor med ett glest distributionsnät. Dock inte sannolikt med en snar förändring enligt uppgift. Är helt övertygad att BMW Sverige ser nackdelarna med den nu genomförda förändringen. Men ibland är det "tesagt" som gäller - detta är ett sådant fall.
Sverigemarknaden tar 0,75% av BMW Motorrads produktion...
//Roger G
PS Eftersom BMW Motorrad ger en lika god avkastning som bil-BMW, relativt sett, är nog spekulationerna om en avyttring av mc-delen grundlösa.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst