En liten återkoppling i batteridetaljen:
Det var så rätt så, en Odyssey PC680 passar alldeles utmärkt. Orsaken till det är att måtten som anges på CLP:s webbsidor är felaktiga. Kanske har någon dribblat till det i konverteringen från tum till millimeter? Hursomhelst, bredden som anges till 184,7 mm är i själva verket 180 mm. Djupet anges till 79 mm men är 75 mm. Höjden anges till 169,4 mm men är 167 mm. Det finns inga utskjutande delar på batteriet, utan måtten stämmer runt om oavsett var man mäter. Sålunda, en Odyssey PC680 passar alldeles utmärkt i batterivaggan på en BMW K100RS 4v 1990. Lyckan är fullkomlig. Batteriet står på laddning just nu, även om de levereras "laddade" vill laddaren ändå pytsa i lite mer energi.
Så till detaljen ang AGM-batterier i allmänhet och CTEK-laddare i synnerhet:
CLP:s representant vill mena att laddning av AGM-batterier skall göras med därför avsedda laddare. CTEK var inte bra i detta avseende och när jag frågade varför kunde detta inte redovisas. Det fanns resonemang kring ABS (?!?) och att rätt laddströmmar skall gälla.
CTEK:s representant avfärdar detta helt då det bara finns två laddSPÄNNINGAR som är aktuella, 14,4 volt för alla vanliga batterier och 14,7 volt för AGM-batterier. Bägge dessa uppfylls av CTEK:s laddare som har ett laddningsval markerat AGM, en snöflinga eller siffrorna 14,7V där alla är exakt samma funktion, att ladda AGM-batterier på ett korrekt sätt. Laddströmmen har bara en funktion av tiden det tar att ladda batteriet!
CTEK framför att Odyssey-batterierna är att anse vara batteriernas Rolls Royce. Bättre finns inte. Rekommendation för att maximera livslängden finns för att underhållsladda batteriet även under den aktiva perioden, dvs sommarhalvåret, när generatorn normalt säkerställer laddningen av batteriet, men där en korrekt extern laddare med den lite högre spänningen säkerställer utökad livslängd på batteriet på ett påtagligt sätt!
CLP kunde inte svara på de mer intrikata frågeställningarna som hur ett AGM-batteri skall uppfattas vad gäller livslängd och prestanda anslutet till ett fordons "vanliga" laddspänning från fordonets generator anpassat för vanliga batterier, dvs ej AGM. Här hänvisades det till julfirande Andreas på företaget som har mejl i sin inlåda att besvara efter ledigheten. Jag får förhoppningsvis anledning att återkomma här i ämnet. På batteriet själv anges laddspänningen till 14,4-14,8 Volt...
Stort tack till kamraterna för visat engagemang och kunskap i ämnet. Fler bilder kommer vartefter renoveringsarbetet fortgår.
Tillägg:
Värt att notera är för CTEK:s laddare med möjlighet till val av laddström för "mc-batteri" respektive "bilbatteri" att vi normalt skall använda bilsymbolen som gäller för alla batterier (oavsett mc eller bil) där batteriets kapacitet överstiger 14 Ah. Se bilder ovan. Det fungerar att ladda med mc-läget också, bara det att laddtiden då dras ut väsentligt. Vad gäller AGM-batterier så uppskattar de mer knuff, dvs högre laddström, om jag förstår dagens resonemang rätt.
Tillägg 2:
Just nu kom jag på (genom att läsa handboken) att min R1200GS LC 2013 också är försedd med ett AGM-batteri! 12 Ah är det på och skall således laddas med AGM-inställning och i "mc-läge" på laddaren. Dags att begripa det nu, dryga året efter att jag har skaffat den... Undrar om generatorn i hojen tar hänsyn till att det är ett AGM-batteri monterat som trivs bättre i lite högre laddspänning?
Tillägg 3:
Odyssey anger i instruktionshäftet till deras AGM-batteri att ett AGM-batteri mår bäst av högre laddströmmar, här angivet till lägst 40% av batteriets kapacitet! Vattenbuffelns 12 Ah-batteri skall således laddas med lägst 4,8A, dvs BIL-läget, ej mc-läget i ovan nämnda CTEK-laddare! Om nu BMW:s monterade AGM-batteri skall hanteras lika som Odysseys AGM-batterier vill säga...
Man lär sig nytt varje dag!