Benny Hansson skrev:"Stöldförsäkringen gäller inte för skada:
Vid bedrägeri- eller förskingringsbrott (motorcykel som exempelvis inte återlämnas vid provkörning)"
Om jag skall ex sälja den så vill kanske köparen provköra? Han drar, vafan gör jag?
"Stöldförsäkringen gäller inte för skada:
Om någon som tillhör ditt hushåll tar motorcykeln utan lov och använder den (tillgrepp).
Om någon annan som har tillgång till motorcykeln använder den utan lov (olovligt brukande)."
Hur tolkas detta? Vad är tillgång till? Vet var nyckeln är? Skall man ta med nyckeln i duschen?
En av aktsamhetsnivåerna:
"Förare lika gammal som du eller äldre".
Epitetet följer alltså hur gammal JAG är.
"Vagnskadeförsäkringen gäller inte för skada:
Orsakade av djur/skadedjur exempelvis möss eller andra gnagare."
Bror Gårdelöf skrev: //
När jag tidigare var försäkrad hos Bilsport & MC, hade de samma villkor, vad gäller förarens ålder.
//
Mimmi skrev:Nej, inte riktigt så. B & MC har det så att om man är i samma åldersintervall så kan även en yngre få köra Din mc. Exempelvis som i mitt fall har jag 50+ som åldersintervall.
Bror Gårdelöf skrev:Bedrägeriklausulen tror jag gäller hos de flesta försäkringsbolag. Det är ett dilemma för en privatsäljare, att när man frivilligt lämnat ut nyckeln till någon, som sedan försvinner med fordonet, gäller inte stöldförsäkringen. Flera tidigare inlägg på Forum har handlat om just detta - och hur man på olika sätt försöker skydda sig mot den sortens stöld.
ERGO: Oavsett vilket försäkringsbolag Du valt - kolla upp den detaljen.
Bror Gårdelöf skrev:Det där med tillgrepp etc har nog mera tillkommit för att hindra försäkringstagaren från att försäkra den hoj, som hans/hennes vildhjärna till son kör. Premierna är som regel högre för yngre förare, eftersom de är mer skadedrabbade.
Bror Gårdelöf skrev:Det där med möss etc avser rimligen skador, som kan uppstå under vinterförvaring.
Bror Gårdelöf skrev:Slutligen: När jag senast läste villkor hos några bolag, fanns flera olika alternativ, där åtminstone en del av de egenheter, som Du anger ovan, var eliminerade i några av dem. Gemensamt för dessa var, att premien då blev högre.
Försäkringsbolag är vinstdrivande. Deras främsta konst är att balansera inkomster och utgifter på ett sådant sätt, att villkor och kostnader blir lockande för kunderna. Misslyckas de, blir de utkonkurrerade!
Benny Hansson skrev:Bror Gårdelöf skrev:Det där med tillgrepp etc har nog mera tillkommit för att hindra försäkringstagaren från att försäkra den hoj, som hans/hennes vildhjärna till son kör. Premierna är som regel högre för yngre förare, eftersom de är mer skadedrabbade.
Ehh det där förstod jag nog inte hur du menar. Förare oavsett ålder är ju en av aktsamhetsnivåerna.
Nu talar jag om tillgrepp. Alltså utan lov.
Bror Gårdelöf skrev:Mitt resonemang ovan bottnar i, att det åtminstone tidigare inte varit helt ovanligt, att exempelvis en superbike registrerats på förarens mor, far eller någon annan, betydligt äldre närstående. Därmed har premien blivit lägre - trots att de formella ägarna aldrig haft en tanke på att grensla hojen.
Bror Gårdelöf skrev: Så fort andra än ägaren tänks köra hojen, kan riskbilden förändras, vilket förstås är, vad försäkringsbolagen tar med i beräkningen.
Benny Hansson skrev:Bror Gårdelöf skrev: Så fort andra än ägaren tänks köra hojen, kan riskbilden förändras, vilket förstås är, vad försäkringsbolagen tar med i beräkningen.
Förvisso, men eftersom att jag är 52, så innebär Svedeas norm att ingen yngre än 52 får köra min cykel. Hade jag varit 22 så hade ingen yngre än 22 fått köra....
Roger Gross skrev:Utlåning av mc har visat sig vara en klar och konstaterad skaderisk. För att hålla låga premier har Svedea valt att tillämpa vissa restriktioner.
//Roger
D14
Roger Gross skrev:Premien för Klubbförsäkringen sätts beroende på försäkringstagarens ålder. Upp till 30 år är stegen täta, mellan 30 och 50 är premiestegsintervallen 5år. Över 50 år är premien densamma oavsett försäkringstagarens levnadsålder.
50-åringen betalar alltså en lägre premie än en 22-åring givet att övriga förhållanden är lika.
Thomas Stadin skrev:Då det gäller provkörning vid försäljning så tillåter SVEDEA att man "lånar ut" mc:n upp till tre dagar per år. Varje "provkörningsdag" måste dock föranmälas till Svedea.
Vill man låna ut mc:n utöver ovanstående tre dagar är det bara att slanta upp ett par hundralappar för att justera aktsamhetsnivån till fri utlåning.
Benny Hansson skrev:Jag hittar inte någonstans att man kan meddela Svedea om att låna ut cykeln 3 dagar per år. Var står det?
Dennis Johansson skrev:Alternativt både begära bilnycklar och kk?
Bror Gårdelöf skrev:Dennis Johansson skrev:Alternativt både begära bilnycklar och kk?
Varvid det räliga är, att bilen kan vara stulen!
Dennis Johansson skrev:Hur är det med din garageförsäkring, är den stöldskyddad i garaget och vad kostar den?
Thomas Stadin skrev:Dennis Johansson skrev:Hur är det med din garageförsäkring, är den stöldskyddad i garaget och vad kostar den?
Ja, Husaberg - 17:-/mån och Fireblade - ca 50:-/mån
Anders Hansson skrev:Thomas Stadin skrev:Dennis Johansson skrev:Hur är det med din garageförsäkring, är den stöldskyddad i garaget och vad kostar den?
Ja, Husaberg - 17:-/mån och Fireblade - ca 50:-/mån
De e för att du är gammal gubbe Tobbe
Lars-Erik Holmberg skrev:Roger!
Jag har en annan fundering kring Svedeas försäkring, som Du kunde ventilera med dem.
Eftersom jag under stundom reser i kanten av "det gröna kortet", kan jag inte vara försäkrad i SVEDEA. Utan jag måste söka försäkringsbolag som har de där perifera länderna inskrivna i sitt gröna kort.
Om nu SVEDEA vi hålla ner premierna genom att begränsa sitt gröna korts giltighet, kunde man väl istället tänka sig att försökringstagaren fick betala en del tillägg, just det året man tänker besöka länder inom "Gröna-kort-området" men där SVEDEA inte vill försäkra.
Då skulle jag kunna vara försäkrad i klubbförsäkringen, men betala en del extra när jag åker till vissa länder.
Den här ordningen gäller ju exempelvis när man är borta mer än 45 dagar och då tecknar en tilläggsförsäkring inom reseskyddet!
Det är möjligt att vi är för liten kundkrets för att SVEDEA skall nappa/tjäna på detta förslag, men det skulle ju ge BMW-ägare möjligheten att ingå i kollektivet och totalt stärka klubbens försäkring?!
Thomas Stadin skrev:Om man får fylla på L-E´s önskelista ovan så hade jag önskat att Svedea även hade erbjudit en "avställningsbar" försäkring.
Folksam, IF och Trygg-Hansa erbjuder den typen av försäkringar och de är väldigt förmånliga för alla de motorcyklister som har motorcyklar som körs under få kördagar per år. Småhojarna har jag försäkrade på det viset.
Tidigare var administrationen ett problem men inte längre.
Mha Transportstyrelsens app ställer man enkelt på mc:n som då med automatik blir försäkrad. När man kört klart ställer man av med samma app och mc:n blir då automatiskt garageförsäkrad. Inget krångel. Premien betalas sedan mha autogiro.
Kapten Stofil skrev:Med andra ord så kommer det inte att finnas möjlighet att betala tillägg. Finns det någon motivering för varför inte? Det verkar som om inget försäkringsbolag är intresserat av att försäkra sådana som "alla" bolag ratar, inte ens om vederbörande är beredd att betala för sig, och man är inte ens beredd att ge ett prisförslag. Det tycker jag är en tråkig, arrogant inställning. Lite som att komma i blåbyxor med lottostorvinsten på fickan till en Mercedesåterförsäljare, och bli avspisad med "du har ändå inte råd med en sån här bil".
Lars-Erik Holmberg skrev:Roger!
Tack för att Du testade min fråga. Ditt svar innebär att Iran är öppet? (ingår i försäkringen).
Ang. förlängningen av försäkring över 45 dagar, gällde mitt inlägg den privata reseförsäkringen som jag har i min villaförsäkring. Finns en privat reseförsäkring också i SVEDEA:s mc-försäkring?
Roger Gross skrev:Thomas Stadin skrev:Om man får fylla på L-E´s önskelista ovan så hade jag önskat att Svedea även hade erbjudit en "avställningsbar" försäkring.
Folksam, IF och Trygg-Hansa erbjuder den typen av försäkringar och de är väldigt förmånliga för alla de motorcyklister som har motorcyklar som körs under få kördagar per år. Småhojarna har jag försäkrade på det viset.
Tidigare var administrationen ett problem men inte längre.
Mha Transportstyrelsens app ställer man enkelt på mc:n som då med automatik blir försäkrad. När man kört klart ställer man av med samma app och mc:n blir då automatiskt garageförsäkrad. Inget krångel. Premien betalas sedan mha autogiro.
hallå Thomas!
Jag har tagit upp ditt önskemål om en Avställningsförsäkring med Svedea och deras syn är följande:
Behovet av den typen av Avställningsförsäkring har undersökts och endast 0,5% av antalet försäkringstagare var intresserade. Därmed bedömdes kostnaden att ta fram produkten som för hög i förhållandet till intresset.
Det närmaste du kan komma i Klubbförsäkringen är att välja "en åt gången" och få samlingsrabatten 20% på alla tre hojarna.
Mvh,
Roger G
Återgå till Klubb- och forumrelaterade
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst