HåkanH skrev:När jag köpte min 12RT 2011, så levererades den med Metzeler Z6. Dessa däck körde jag strax över
1700 mil med (rekord för min del). Dessa var jag mycket nöjd med!
De var väl inte känd för att vara bland de bästa när det gäller våt-vägsegenskaper men upplevde aldrig
detta som något problem, då jag kör med god marginal när det regnar och är blött.
Nu kör jag med Michelin PR3 men är inte lika nöjd.
De har gått ca 1300 mil och i.a.f. bakdäcket är slut och är platt i mitten
och på sidorna (som två ryggar på var sin sida om mitten). Detta ger en obehaglig känsla i kurvorna!
Så, några fler Michelin-däck blir det inte för min del! Jag har längsta möjliga livslängd som prioritet ett!
Just my two cents!
BrooklynS skrev:Just den effekten som du beskriver brukar vara ett tydligt tecken på felaktigt däckstryck.
loket skrev:Vilket Metzeler menas, det finns 3 olika Z8 ?
Daniel Bonnér skrev:Michelin Pilot Road 3 är ett ganska kvickt däck med aggressiva kurvegenskaper men jag fick aldrig detta däck att slitas snyggt på min hoj vilket gjorde att jag numera avstår detta däck.
JANHA skrev:Hej
Däck är absolut viktigt. Men jag tycker att det ibland går till överdrift att endast det dyraste duger.
Jag kör på samma sätt idag som jag körde min HONDA CBX 1047 för ca 30 år sedan. Dom däcken som fanns på den tiden fungerade för min körstil redan då.
Jag kör på samma sätt än idag. Därmed torde jag inte behöva dom dyraste eller värsta däcken på marknaden.
Men det beror väl naturligtvis på vilken körstil som man har. Jag kör lugnt, sliter bara däck på mitten och håller inga höga hastigheter.
Jan Håkansson
Bror Gårdelöf skrev:Problemet var att få ner kusarna i asfalten - och därefter det omvända: Att få hejd på skrotet inför nästa kurva och sedan ta den så snabbt som möjligt.
Lars-Erik Holmberg skrev:Dessutom var artikeln dåligt skriven och skapade mest förvirring i avsaknad av konkret information.
neutral skrev:Den artikeln var ju ett pinsamt illa dolt beställningsjobb från deras annonsörer.
Lars-Erik Holmberg skrev:Javisst var det annons på redaktionell plats!
Dessutom var artikeln dåligt skriven och skapade mest förvirring i avsaknad av konkret information.
Jag har en känsla av att BIKE är på väg åt fel håll ...
Lars-Erik Holmberg skrev:Exempelvis att BMW berättar om att de däck de levererar på cyklarna är sämre än "eftermarknadsdäcken"!
Dennis Johansson skrev:Jag har också hört att många säger att första omgången som levereras på knarren slits fortare en nästa omgång.
Dennis Johansson skrev: Ofta är det samma som hojen kan levereras med som ny.
Kapten Stofil skrev:Vad han faktiskt sa, var att "OE-däcken" kunde vara optimerade för en specifik MC-modell, enligt artikeln, och därmed kanske inte optimala för den MC man tänkte sätta dem på.
Bror Gårdelöf skrev:Kapten Stofil skrev:Vad han faktiskt sa, var att "OE-däcken" kunde vara optimerade för en specifik MC-modell, enligt artikeln, och därmed kanske inte optimala för den MC man tänkte sätta dem på.
Men är det verkligen möjligt, att tillverkaren gör två exteriört helt likadana däck med olika egenskaper?
OK för, att den ena varianten exempelvis kan sakna en tilläggsbokstav, eller att de två varianterna skulle ha olika tilläggsbokstäver - men att två olika däck inte skulle gå att skilja åt genom att titta på fabrikantens märkning låter ju mer än egendomligt!
Kapten Stofil skrev:Då finns det ju OE-däck. Går de att köpa på öppna marknaden, om jag absolut skulle vilja ha sådana?
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst