Kapten Stofil skrev:Då finns det ju OE-däck. Går de att köpa på öppna marknaden, om jag absolut skulle vilja ha sådana?
Hasse Gustafsson skrev:Obs Originaldäck måste pumoas med Tysk luft, BMW garanterar inte rundheten om
däcken pumpas med fulluft
Kapten Stofil skrev:Nu har det varit en hel massa kommentarer på Håkans inlägg, där ni totalt missat vad Håkan sa. Han sa inte att "OE-däcken" skulle ha sämre kvailté än "eftermarknadsdäcken". Vad han faktiskt sa, var att "OE-däcken" kunde vara optimerade för en specifik MC-modell, enligt artikeln, och därmed kanske inte optimala för den MC man tänkte sätta dem på.
Huruvida detta är bullshit som presenteras som fakta av däckleverantörer som är rädda för att deras marknad håller på att försvinna, eller inte, vet jag inte, men helt otänkbart låter det inte. Eller så är det som sagt nonsens. Men Håkans kommentar gällde inte kvalitetsskillnader, utan något helt annat.
Allan Ericsson skrev:Vi ett annat tillfälle jobbade man med en Maserati, där man hade svårt att få till det vid 230 km/tim! Jag hörde också att BMW var en krävande kund. Det hade mycket höga krav på rundheten, vilket betydde att de fick plocka sina däck först ur produktionen. Det som blev över gick till andra mindre krävande bilfabrikanter.
Thomas Stadin skrev:Om jag beställer ett OE-däck till en 10 år gammal mc, riskerar jag då inte:
1) att få ett däck som är konstruerat för väldigt längesedan?
2) ...som dessutom har legat och torkat på någon hylla under många år?
Bror Gårdelöf skrev:Men - började inte den hela här diskussionen med, att till synes exakt likadana däck påstås hålla olika kvalitetsnivåer, beroende på var man köper dem? Att "däckhandlare IRL" säljer bättre svålar än näthandlare, trots att det handlar om däck med exakt samma beteckning? Det finner jag fortfarande milt uttryckt egendomligt!
Du beställer ett visst märke och dimension. När däcket anländer är det rätt märke och rätt dimension
men...med lite otur har du fått hem ett OE-däck.
Inget fel på däcket i.o.f.s. men det är ett däck som är tillverkat för en speciellt märke/mc-modell, alltså
gjort för att passa just den cykelns egenskaper. Det passar troligen inte alls till din cykel!
Bror Gårdelöf skrev:Men - började inte den hela här diskussionen med, att till synes exakt likadana däck påstås hålla olika kvalitetsnivåer, beroende på var man köper dem? Att "däckhandlare IRL" säljer bättre svålar än näthandlare, trots att det handlar om däck med exakt samma beteckning? Det finner jag fortfarande milt uttryckt egendomligt!
Lars-Erik Holmberg skrev:Men skall man tolka hela denna diskussion så att de däck exempelvis BMW rekommenderar/levererar på sina mc är de absolut bästa valen?
Lars-Erik Holmberg skrev:Men min mc levererades (2013)med Metzlers Tourance Next!
Bror Gårdelöf skrev:Finns alltså skillnader i däckens märkning, hamnar vi i en helt annan diskussion.
Allan Ericsson skrev:Diagonaldäcket expanderar när farten ökar. Det betyder att kontaktytan mellan däck och väg flyttas framåt. Förutom att det rullar allt tyngre, så minskar försprånget mätt för kontaktytan. Ett radialdäck å andra sidan behåller sin form, när farten ökar. Försprånget blir alltså opåverkat. => Man måste tänka lite olika beroende på om man konstruerar styrgeometrin för diagonal- eller radialdäck.
Allan Ericsson skrev:I bakänden, dvs. där slitbanan tappar sin markkontakt sker ingen förändring när hastigheten ökar. Att navet flyttas uppåt påverkar fram- och bakkant på samma sätt (förkortar kontaktytanhastigheten ökar).
Thomas Stadin skrev:OT:
Det är tur att vi har vinter emellanåt så vi ges möjlighet att diskutera däck, olja, batterier service mm.
Hasse Gustafsson skrev:Kapten Stofil skrev:Då finns det ju OE-däck. Går de att köpa på öppna marknaden, om jag absolut skulle vilja ha sådana?
Obs Originaldäck måste pumoas med Tysk luft, BMW garanterar inte rundheten om
däcken pumpas med fulluft
SuperMek skrev:Thomas Stadin skrev:OT:
Det är tur att vi har vinter emellanåt så vi ges möjlighet att diskutera däck, olja, batterier service mm.
Vad ska vi annars göra hela långa kalla vintern? Vi kan ju inte bara sitta i garaget och köra läppfladder hela dagarna!
SuperMek skrev:Vad ska vi annars göra hela långa kalla vintern? Vi kan ju inte bara sitta i garaget och köra läppfladder hela dagarna!
Bror Gårdelöf skrev:[Eller handlar det om, att en liten "vall" av gummi uppkommer framför däcket, så att kontaktytan förskjuts i förhållande till navet?
Allan Ericsson skrev:Daniel,
Jag tror ändock att vid utvecklingen av en helt ny motorcykelmodell, så sker ett nära samarbete mellan däcksutvecklare och motorcykelutvecklare. Detta resulterar i ett väl avstämt OE-däck.
När det gäller däck till mc-modeller som redan är i produktion, så blir det nog mer en affärsuppgörelse, och då står vi där i dimman.
/Allan
Thomas Stadin skrev:Jag tror lite annorlunda.
Förstahandsvalet är alltid en befintlig eller kommande standardlösning som uppfyller spec och target price från en preferred supplier.
Hittar man inget sådant däck låter man en av tillverkarna ta fram ett sådant OE-däck som uppfyller kraven (tex med styvare stomme eller billigare om årsvolymen finns).
Allan Ericsson skrev:Hur är det nu efter en dags intensivt kommenterande? Är det någon som litar på vad som skrevs i BIKE-artikeln om OE- kontra eftermarknadsdäck?
/Allan
Allan Ericsson skrev:Hur är det nu efter en dags intensivt kommenterande? Är det någon som litar på vad som skrevs i BIKE-artikeln om OE- kontra eftermarknadsdäck?
/Allan
Bror Gårdelöf skrev:Allan Ericsson skrev:Hur är det nu efter en dags intensivt kommenterande? Är det någon som litar på vad som skrevs i BIKE-artikeln om OE- kontra eftermarknadsdäck?
/Allan
Jag har inte läst artikeln, men utifrån vad som refereras här, låter det mer än egendomligt. Det blir väl till att fråga efter OE-däck, nästa gång det är dags - och kolla in reaktionen.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst