av Gunnar Elmgren » 2015-02-08/09:55
Det är specat öppna lager för hjullagren, men det kan vara värt att satsa på samma dubbeltätade variant där som i medbringaren (6204 2RS). En merkostnad på några tior.
Sen är det en del som förespråkar C3-lager, som har aningen större lagerspel i kallt tillstånd.
Står en del om det på f650.com.
Axelätningarna tar mycket stryk, särskilt vid körning på dammiga eller leriga grusvägar. Det är därför bra, att packa utrymmet mellan lager och tätning helt fullt med fett - då får tätningen smörjning, och skulle den inte hålla tätt fastnar skiten i fettet istället för att krypa in i lagret.
När Du ändå är på det där med lager - kolla styrlagren också, de har en benägenhet att få ett "hack" i rakt-fram-läget. Också billiga standardlager (samma koniska rullager som hjullagren på min släpkärra, lustigt nog).
Till sist kan svinglagren och nedre lagringen på bakre stötdämpare behöva lite omsorg. De håller längre än hjul- och styrlager, men mår bra av att tas isär, rengöras och fettas in då och då.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24