Bror Gårdelöf skrev:Kör man i långsam trafik och behöver sätta ner foten, gör man ju det! Man försöker sig inte på diverse balanskonster!
malaurin skrev:En annan aspekt är ju att de flesta gör manöverbanan på helt andra hojar än de sedan kör, och att det krävs olika låg fart på olika uppkörningsorter.
Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
Thomas Stadin skrev:Olycksstatistiken säger att det är bättre att man lägger resurserna på att lära sig köra säkert i trafiken istf att öva på att vända i ett garage.
Kovlingen skrev:Det är allt ur att jag redan har Korn-Flakes paketets fördelar .
Köra så sakta som det går Jag brukar tänka tvärs om
BrooklynS skrev:Nu skall det väl i sanningens namn nämnas att lågfartsprovet inte längre är vad det var förut. Tillsammans med högfartsbanan och bromsprovet ger det en bra bild av prövandes förmåga att framföra motorcykeln på ett säkert sätt i olika situationer.
https://www.youtube.com/watch?v=r_3uylqx9QM
Tony Johansson skrev:Jag borde nog titta på sådana här filmer lite oftare, då kanske man skulle uppskatta och värdesätta körkortet betydligt bättre än vad man ibland tycks göra, när man är ute i trafik .
Säg det till polisen om tillfälle skulle dyka upp .Kovlingen skrev:"Fort å säkert" är vad som gäller Tony
Jag vet inte hur många ggr jag skulle förlorat körkortet vid det här laget, men man måste också tänka lite själv, när man är i trafiken. Om man t ex. kör på en landsväg helt ensam och det inte finns något hinder eller annat som är i vägen och vägen är rak, varför i hela friden skall man då ligga i sjuttio för ? Bara för att lagen säger det ? Nä, det fungerar inte så för mig, utan man måste tänka lite själv.Kovlingen skrev:Tillfället redan avklarat ( med bilen )
Och Tony . Det sa jag inte Men jag svor några svavelosande eder
Klarade gränsen för att behålla kortet ( på det berömda hårstrået )
Olof Eriksson skrev:Ni som förespråkar hårda tag. Jag tycker att ni även borde förespråka komplett omprov (teori och körprov) tex efter 10 år. Så att man inte har lagt till sig med någon bekvämlighet som att sätta ner en fot i trafiken.
BrooklynS skrev:Nu skall det väl i sanningens namn nämnas att lågfartsprovet inte längre är vad det var förut. Tillsammans med högfartsbanan och bromsprovet ger det en bra bild av prövandes förmåga att framföra motorcykeln på ett säkert sätt i olika situationer.
https://www.youtube.com/watch?v=r_3uylqx9QM
BrooklynS skrev:...
Kolla med försäkringsbolagen vad gäller skador pga tappade hojar i lågfart... Det ena utesluter inte det andra och i garaget snurrar man hojen på centralstödet.
Johnny Kinnunen skrev:BrooklynS skrev:...
Kolla med försäkringsbolagen vad gäller skador pga tappade hojar i lågfart... Det ena utesluter inte det andra och i garaget snurrar man hojen på centralstödet.
Vilken sorts hojj snurrar man på centralstödet? Låter praktiskt
Tony Johansson skrev:Jag borde nog titta på sådana här filmer lite oftare, då kanske man skulle uppskatta och värdesätta körkortet betydligt bättre än vad man ibland tycks göra, när man är ute i trafik .
Har ännu inte hört något .Marie skrev:Tony Johansson skrev:Jag borde nog titta på sådana här filmer lite oftare, då kanske man skulle uppskatta och värdesätta körkortet betydligt bättre än vad man ibland tycks göra, när man är ute i trafik .
Ja, på tal om det, hur gick det med plåtpolisfotot i Österrike?
Jag klagar inte !Marie skrev:Gött.
Bror Gårdelöf skrev:Det har blivit något fel på Din länkhänvisning ovan - men jag sökte på "körkort" och kom rätt direkt.
Min kommentar efter inslaget är densamma som amerikanska advokaters i film och TV: "I rest my case."
Bror Gårdelöf skrev:Det har blivit något fel på Din länkhänvisning ovan
BrooklynS skrev:Internet kan det inte heller...
BrooklynS skrev:Exakt, just eftersom Internet inte kan hantera dem...
Thomas Stadin skrev:Lågfartsbanan i sig är smått genialisk och väldigt utslagsgivande.
För att lyckas bra krävs att man sitter riktigt på mc:n, krypkör, planerar körningen, tittar dit man vill och sedan hjälper till att balansera med bålen.
Att behöva sätta ned en fot på fel ställe kan innebära att man kuggas vid uppkörningen. Om det tex hade varit tillåtet att stanna till kontrollerat, sätta ned en fot för att sedan fortsätta hade fler klarat körprovet. Trafikinspektören hade ju ändå haft möjlighet att kugga om han ansåg att något brast i lågfartskörningen.
Jag hoppas på att SMC styr upp körprovet så att fler får köra mc
Knut Natt och Dag skrev: Det finns två lågfartsprov som kan användas vid uppkörning. Ett där man inte får sätta ner fötterna, ett där man gör det två gånger vid kontrollerat stopp. Det är förstås lättare att klara det med stopp då adepten kan hitta två ställen att pusta ut och skapa ny koncentration. Vilket som används vid uppkörningen avgörs vid lottning men jag tycker att det är dags att bara använda det som innehåller kontrollerat stopp och skippa det andra.
Thomas Stadin skrev:Tyvärr verkar "Centralstödsprovet" finnas kvar:
"25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
1. ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet,".
Moloc skrev:Thomas Stadin skrev:Tyvärr verkar "Centralstödsprovet" finnas kvar:
"25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
1. ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet,".
Är det uppenbart att det är centralstödet som avses? Är det en tolkning som den enskilde kontrollanten avgör eller är det redan fastlagt men i vanlig ordning inte specificerat? Vet inte hur det stått tidigare.
Något som vid min uppkörning verkligen saknade all form av relevans, då det var en lånad hoj för att uppfylla kraven för tung hoj. Min var för klen för att vara tung vid upplörning. Skulle likväl klara att ställa upp den på centralstödet. En procedur som var långt mycket krångligare än på min egen.
<OT> Använder ni andra ert centralstöd till vardags? Jag använde det mycket tidigare men numera väldigt sällan. Lagt frågan i separat tråd. </OT>
Bror Gårdelöf skrev:Apropå det där med regelskapares bristande verklighetskontakt.
Jag undrar, ifall min metod att ta ner cykeln från centralstödet godkänns. Jag sätter mig alltid grensle på cykeln, medan den står på stödet, och gungar sedan ner den. Därmed är båda benen redo att ta emot eventuella sidobelastningar.
Närmare 300 kg hoj, som plötsligt skall hållas lodrätt, när man står vid sidan, känns betydligt osäkrare!
Bror Gårdelöf skrev:Apropå det där med regelskapares bristande verklighetskontakt.
Jag undrar, ifall min metod att ta ner cykeln från centralstödet godkänns. Jag sätter mig alltid grensle på cykeln, medan den står på stödet, och gungar sedan ner den. Därmed är båda benen redo att ta emot eventuella sidobelastningar.
Närmare 300 kg hoj, som plötsligt skall hållas lodrätt, när man står vid sidan, känns betydligt osäkrare!
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst