Seke skrev:Kollade mekanismen till bromservon på min -04 GS 650 med tanke på vad som står i den här tråden. Fann en lös gummidamask där det stod fullt med vatten. Lite begynnande rost på axeln fanns också så stålborsten åkte fram. Rengöring, infettning och fastsättning av damasken med ett buntband hoppas jag gör susen.
Bromsservo..?!? Skulle inte tro det, den cykeln har inte så avancerade bromsar.
Däremot har Du nog hittat ett "typfel" på hojen - gummidamasken på bromscylindern vid bromspedalen har en hemsk förmåga att ta in vatten. Efter ett tag kryper vattnet in mellan bromscylinderns gjutgods och en nylonbussning som styr bromskolven i den yttre delen av loppet, och det börjar rosta där. När rosten "vuxit" tillräckligt, börjar den ta plats och pressar ihop nylonbussningen, så att hålet blir lite, lite mindre och bromskolven börjar kärva - först längst ut, men så småningom allt längre in.
Efter ett tag går kolven inte tillbaka ordentligt, med resultat att den täpper till returhålet för bromsvätskan, som har förbindelse med bromsvätskebehållaren. Då är det klippt - vid första bästa inbromsning expanderar bromsvätskan av att värmas upp, och eftersom returen är tilltäppt har den ingen annanstans att ta vägen än ut i bromsoket, som snyggt och prydligt nyper åt bromsbeläggen runt skivan trots att Du inte rör bromspedalen. Den anliggande bromsen värmer upp bromsvätskan mer och mer, och till sist nyper det åt såpass att hojen börjar gå rejält tungt. Det dröjer inte länge innan bakbromsen överhettar och både belägg och så småningom skiva förstörs av värmen. (Fråga helst inte hur jag vet!).
Har det inte hunnit gå för långt kan Du förebygga, eller i alla fall fördröja, haveriet genom att fylla gummidamasken med bromsfett (silikonfett), så att vattnet hålls undan från cylinderns nederände.
(Ber om ursäkt för utvikningen från ursprungsämnet!)
Beträffande trådskaparens fråga, kan det vara bra att veta vilken hoj och årsmodell det rör sig om - det är olika lösningar på olika hojar. Grundtips är att bromsljuskontakten kärvar eller har oxiderat, så den inte sluter då Du bromsar.