I veckan dök ett paket upp med TomToms nya GPS Rider 400. Jag införskaffade premiumvarianten vilken inkluderar GPS-väska, bilfäste och ett par låsbara bitar för hojfästet. Inköpet skedde direkt hos TomTom via deras webb och leveransen skedde på 4 dagar.
Jag hade Rider 4 tidigare (lanserad 2013) på hojen och var hyggligt nöjd med den. Enda klagomålet var egentligen att den fick snurren när man körde i alperna intill höga bergsväggar. Kanske berodde egenheten på studsande satellitsignaler? På hojen har jag samtidigt också en Garmin 390 vilket är en god komplettering då den tillåter mig ta del av BMW-klubbens rutter OCH att den visar kartbilder med en framförhållning om ca 3 km maximalt i autozoom-läget. TomTom har också autozoom aktiverat, men visar ca 7-800 meter framöver som mest.
Så, varför införskaffa Rider 400 om jag var nöjd med Rider 4?
Först, presentationen av kartbilder är lika som i bilmodellerna Go500/600 vilket är en ren, pedagogisk och tydlig presentation av data utöver kartbilden. Skärmen nyttjas på ett bra sätt utan att täcka över kartbilden i onödan. Jag har en TomTom Go 600 i bilen och är synnerligen nöjd med den. När jag såg att Rider 400 nyttjar samma teknik väcktes mitt intresse.
Sedan, kartuppdateringar och fartkamerauppdateringar ingår kostnadsfritt "lifetime", dvs under överskådlig tid. Dessutom ingår även trafikbilder (traffic) som visar trafiksituationer i realtid via anslutning till din mobiltelefon. Vägbyggen och köer visas på skärmen och alternativa rutter föreslås. Informationen hämtas bl.a. från din egen GPS som skvallrar om hur din färd ter sig.
Mobiltelefonskopplingen ger även intressanta möjligheter till sökningar efter platser där inte bara inbygga POI (point of interest) och adresser i GPS:en nyttjas i sökningen, utan hela Internet används! Resultaten presenteras i två kolumner, den vänstra visar resultatet från de i GPS:en inbyggda uppgifterna, den högra från Internet. Tidigare GPS-sökningar med turordning av land, stad, gatuadress kan nu knappas in huller om buller hur du vill. Förslagen kommer löpande varefter du knappar in mer information. Skriver du "Big Burger Uppsala" får du en lista på dem alla i byn med adresser, telefonnummer, webbadress mm.
Det har tidigare (och fortfarande) marknadsförts GPS:er med inbyggda SIM-kort för Internetåtkomsten, men de kräver alla årliga och dyra abonnemang för att hålla uppkopplingen vid liv. Att nyttja kopplingen till Internet via mobiltelefonen är i mitt tyckande en bättre lösning. Datamängderna som överförs är försumbara. För en lur med svenskt abonnemang är merkostnaden noll. För utlandet krävs roaming aktiverad dvs en kostnad så här får man hålla mer koll på aktiviteten. Någonstans såg jag att månadsförbrukningen av datamängder är "i normalfallet ca 7MB". Vad som då är normalt eller inte har jag inte en susning om. Dock verkar datamängderna inte vara överdrivna för att kunna nyttja finesserna i GPS:en.
Monteringen på min R1200GS LC var enkel. Jag nyttjade inte medföljande RAM styrmonteringsbygel mm, utan satte den vridbara hållaren och låset direkt på fågelpinnen via Touratechs två fågelpinnefästen, ett par bockade plåtbitar. Snyggt blev det. Elkabeln drogs via fågelpinnen ner till anslutningen för GPS till höger om framlyktan där den är ansluten parallellt med elanslutningen till Garmins 390.
Menyerna i GPS:en är pedagogiska. Man begriper det mesta omgående utan att behöva bläddra i handböcker eller gå utbildningskurser! Här har TomTom ett klart övertag mot Garmin som har mycket kvar att lära. Skärmen syns mycket bra med solsken rätt in i enheten. Uppdateringar av bilden löper utan fördröjningar varefter man svänger runt på vägarna. Att skapa egna rutter vid datorn hemmavid går bra via programmet Tyre (som än så länge bara finns för Windows!). En licens för Tyre Pro ingår i köpet. Det programmet håller samma standard jämfört med Garmins BaseCamp som TomToms GPS:en gör gentemot Garmins dito, dvs utomordentligt bra och lättanvänt.
En intressant detalj jag ännu inte har utforskat är att TomToms Rider 400 skall kunna arbeta med GPX-filer! Om detta gäller rutter eller bara spår vet jag inte än. Det vore ju förbenat väl om vi kunde få till någon form av enhetlighet på GPS:ernas mjukvarudetalj!
Efter en dag i sadeln med nya GPS:en är jag fortfarande mycket nöjd. Allt fungerar som det skall, ser bra ut och igenkänningsfaktorn från min bil-GPS Go 600 är stor. Jag har lekt lite med den inbyggda ruttförslagsfunktionen där du direkt på GPS:en kan få ruttförslag med olika valbara nivåer på "kurvighet" men också på variationer i höjdled! En liten charmig finess för alpryttare?
Ruttförslagen påverkas enkelt genom att du klickar på kartan för adresser/platser du vill skall inkluderas varvid rutten räknas om omgående. Skall rutten inte återvända och avslutas vid startpunkten håller du pekfingret en sekund i kartbilden där du vill avsluta turen och vips har du en sträcka med valbar kurvighet föreslagen. Jag tycker denna finess lovar mycket gott och det skall bli intressant att prova på den även i Alperna i sommar. Mitt hojåkande i Europa är mycket "ad hoc" där riktning och sträcklängder beror på väder & vind, humör och allehanda intryck jag får under resan, dvs normalt är inte mycket planerat i förväg, om ens något. För den typen av hojåkarbeteenden måste denna GPS vara den perfekta resekamraten, vilket ju är en stor anledningen varför jag har införskaffat den!
Ibland får jag höra att TomTom inte klarar av att husera fritidskartan vilket i sak är helt korrekt, men jag har som ambition att köra på vägar (och gärna grusvägar) vilket fungerar förträffligt med inkluderat kartmaterial. Träsk, skogsstigar, traktorspår, åkrar, dyhål, sumpmarker och andra epitet som hör till fritidskartan är inte mitt kall.
Med ett pris på ca 3 500 kr (ett lakan extra för premiumutgåvan med fler tillbehör inkluderade) är nivån mycket skälig och i jämförelse med Garmins diton föredömlig. Prisvärd är ett bra epitet för produkten som kan rekommenderas.
Här följer några kassa mobilbilder: