Gunnar Elmgren skrev:Framgaffel-uppgraderingen är en Marzocchi 45 mm Shiver, med ställbar både kompressions- och returdämpning i bägge benen (kompression upptill, retur nedtill).
Gaffelbenen överensstämmer i längd och diameter med originalet, det som skiljer är fjädrarnas hårdhet (gör inget då jag ändå tänkt byta till hårdare), samt bromsokets fäste där jag får göra någon adapter - alternativt byta ok, får se hur det går att lösa.
Gaffeln kommer f ö från en G450X.
Gaffeloljans viskositet och nivå är något som måste utforskas.
Bytet av bakdämpare märks direkt - jag var ute en sväng dagen innan jag bytte, så jag hade det färskt i minnet.
Enorm skillnad, helt enkelt - och dämparen var inte avskräckande dyr, heller (ca 4.500 SEK).
Anders Kangemo skrev:Hej,
Ni som bytt kopplingskåpa, fungerar det bra? Fundera på att byta då min driver rätt bra när den är varm.
//Anders
Gunnar Elmgren skrev:Anders Kangemo skrev:Hej,
Ni som bytt kopplingskåpa, fungerar det bra? Fundera på att byta då min driver rätt bra när den är varm.
//Anders
Mitt byte av kopplingskåpa gjorde underverk! Det smäller förvisso fortfarande till i kedjan när man lägger i ettan stillastående med motorn igång, men den drar ingenting och det går lätt och smidigt att få i friläget.
Bytet gick på ca en halvtimme. Klart värt både pengarna och besväret!
popeofdenim skrev:Jag gillade verkligen den och började googla lite och hittade xchallenge. En hoj jag helt missat. Igår köpte jag en som gått 1000mil.
Ska bli riktigt kul att ta den på en runda i veckan.
Fläkten på min är trasig. Nån som har erfarenhet av det??
Thomas Stadin skrev:Många ex av G650X var svårstartade då de var varma. Problemet var att pysventilen inte fungerade som förväntat.
BMW åtgärdade problemet för de som gnällde, men såvitt jag förstått är inte alla ex åtgärdade.
Om du har problem med varmstart så tala med din verkstad. Får du ingen hjälp där så kan du enkelt byta ut startkablagen till kraftigare kablar från tex Biltema.
Thomas Stadin skrev:Många ex av G650X var svårstartade då de var varma. Problemet var att pysventilen inte fungerade som förväntat.
BMW åtgärdade problemet för de som gnällde, men såvitt jag förstått är inte alla ex åtgärdade.
Om du har problem med varmstart så tala med din verkstad. Får du ingen hjälp där så kan du enkelt byta ut startkablagen till kraftigare kablar från tex Biltema.
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 0 gäster