De kan vara ungefär vad som helst....
Några punkter att kolla, om det inte redan är gjort:
- Det kombinerade bränslefiltret/tryckregulatorn. Ska bytas var 4000:e mil.
- Dekompressionsmekanismen på avgas-kamaxeln. Kärvande centrifugalvikt kan ge skumma problem.
- Bränslepump och slangar. Åldrande bränsleslangar kan vara igensatta invändigt. En del slangar tål inte etanolen som all bensin numera är utspädd med.
- Tändlägesgivare (hall-givare), sitter ihop med generatorn innanför höger motorkåpa.
- Kabelstammar och kabelförbindelser. F650GS har ett notoriskt krånglande elsystem - jag har råkat ut för att en ledare gått av, mitt inne i en kabelhärva som satt helt skyddad, och isoleringen var helt oskadad..... tog lite tid att hitta!
- Flatstiftsäkringarna - en del typer har en lödd smält-tråd, och lödtenn har en tendens att få "mikrosprickor" av utmattning, när det utsätts för vibrationer. Sitter 3-4 st i en liten säkringsdosa under sadels framkant, plus en stor huvudsäkring vid batteriet.
- Tändningslåset och kablarna/lödningarna. Utsätts för rörelser då styret vrids.
- Tomgångsventilen (tomgångsmotorn) - kan kärva, vilket ger ojämn lufttillförsel som märks mest på lågvarv/låg last.
- Sidostödskontakten - vibrationer kan göra att den ibland signalerar "sidostöd nere", vilket ska bryta tändningen med växel i och utsläppt koppling.
- Dödarknappen på högra handtaget - en ganska klen och utsatt konstruktion.
- Batteriet - vibrationer kan ge tillfälliga kortslutningar, om något är löst inuti (metalldelar eller slam).
- Ventilspelet - för litet ventilspel eller kärvande ventilmekanism kan ge dålig kompression (även intermittent).
- Tjuvluft - t ex torrsprickor i någon luftslang kan ge ojämn gång.
- Dåligt tändstift/tändspole/tändkabel/tändstiftshatt. Möjligen fel avstörningsmotstånd.
- Laddningsregulatorn. En "burk" med kylflänsar som sitter på höger sida av motorn.
Ge Dig inte - någonstans finns felet!