Karl Bergman skrev:Härlig film men det där var mycket mera "offroad" än enduro, iaf vad som avses med enduro som svensk tävling/träning. Vad det gäller service, 50 timmar i enduroterräng är faktiskt väldigt mycket träning/tävling för en motionär. Annat naturligtvis för proffsen som nöter dagligdags i spåren. De täta oljebytena (som jag är tveksam om nyttan med) avser tuff tävlingsverksamhet, normal motionsåkning (vet inte vad frågeställaren tänker sig) kräver knappast så tighta intervaller. Jag har ett antal endurohojar, ok det blir inte så många timmar årligen på respektive men jag byter olja och filter max en gång per år. Funkar fint för mig och för maskinerna.
Med vänlig hälsning // Karl Bergman
Karl Bergman skrev:Glömde rekommendera den bästa grus/enduro/terrängutbildning som går att uppbringa i Sverige sannolikt sker via FMCK. Vi finns med kårer över hela landet. Välutbildade instruktörer lär ut både körteknik och motorteknik på Husqvarna 258 (militärversionen). Gott kamratskap och samhällsnytta i den "skarpa" uppgiften som är att bistå samhället när det krisar, typ skogsbränder, eftersök tillsammans med hemvärnet (nationella skyddsstyrorna) eller när det behövs någon som tar sig snabbt fram i alla typer av terräng. I skarpa lägen åker vi överallt, nåja kanske inte i villaträdgårdana.
Hojarna är automatväxlade Husqvarna, klen motor men ändå kompetent för uppgiften. I senaste GGN lär någon FMCK-pilot kört 6 varv och är det sant är det en verklig prestation av både förare och maskin.
Lycka till enduro/grus är den bästa och roligaste fysträning jag vet.
Med vänlig hälsning, Karl B,
Karl Bergman skrev:Ok "stallchefen" trist att dom du kontaktat inte fullföljt din förfrågan, men gör som Olof beskriver ovan så ska du se att det ger resultat. Normalt borde vi välkomna alla nya intresserade som kan hojåkning. Vi är en resurs i samhället som behövs allt mer när omgivning och "interngivning" (nyord) strular.
Ge inte upp utan lycka till ännu en gång. // Karl B.
Om det är målet så är 701:an perfekt för dig. En KTM 690 Enduro under skalet, men av förhandsmaterialet att döma, förbättrad på några detaljer jämfört med den oranga varianten:Peter Nordlund skrev:Som sagt det var i första hand filmen jag tyckte var cool, sedan väcker den mina ursprungliga fantasier om det jag tror jag skulle gilla, lite grusvägskörning och en och annan kostig.
elemji skrev:Om det är målet så är 701:an perfekt för dig. En KTM 690 Enduro under skalet, men av förhandsmaterialet att döma, förbättrad på några detaljer jämfört med den oranga varianten:Peter Nordlund skrev:Som sagt det var i första hand filmen jag tyckte var cool, sedan väcker den mina ursprungliga fantasier om det jag tror jag skulle gilla, lite grusvägskörning och en och annan kostig.
- 25 mm längre fjädringsväg (men därmed också något högre, minus för den kortbenta)
- Förändrad bakskärm/blinkers, pajar direkt på orange-versionen.
- Ändrad och förhoppningsvis förbättrad sadel.
- Större tank, + 1,5 liter.
- Ändrat tanklock.
- Ändrade sidokåpor/kylarvingar (grensaxen är borta).
Återgå till Ural, KTM och andra främlingar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster