Håkan skrev:Bror ger några mycket initierade synpunkter, undrar om han inte är en "grusåkare" i smyg.
Thomas Stadin skrev:Har man, som jag, tjocka "gubb-vader" kan Daytona Trans Open vara ett alternativ.
Thomas Stadin skrev:Har man, som jag, tjocka "gubb-vader" kan Daytona Trans Open vara ett alternativ.
Olof Eriksson skrev:Ni har inte nämnt begreppet lätt sits och korvarmar. Lätt sits är som det låter. Du lufter rumpan från sätet lite lätt. Och du får tryck på fotpinnarna. Efter hindret så sitt ner. På så sätt får du lite uthållighet. Korvarmar betyder att du inte skall ha binklade avslappnade armar.
Olof Eriksson skrev:Sen kan jag rekommendera breda fotpinnar. Mina är dubbla anläggningsytan emot orginal. Och lite lägre. Det avlastar en hel del.
Peter Nordlund skrev:Om jag sitter och får ett kast kan jag ju parera lite med fötterna i backen för det går oftast rätt sakta, eller är det bara fantasi?
Om man får kast när man står upp går man väll säkert i backen känns det som.
Gunnar Elmgren skrev:Olof Eriksson skrev:Sen kan jag rekommendera breda fotpinnar. Mina är dubbla anläggningsytan emot orginal. Och lite lägre. Det avlastar en hel del.
Det är såklart bra med stadigt grepp för fötterna. En enkel åtgärd, som går att göra på någon minut på de flesta hojar (BMW-hojar i alla fall), är att ta bort gummit från fotpinnarna. Då får man betydligt bättre kontakt mellan fotpinne och sula, tack vare att fotpinnen har en "taggig" kant. Gör underverk!
Gunnar Elmgren skrev:Olof Eriksson skrev:Ni har inte nämnt begreppet lätt sits och korvarmar. Lätt sits är som det låter. Du lufter rumpan från sätet lite lätt. Och du får tryck på fotpinnarna. Efter hindret så sitt ner. På så sätt får du lite uthållighet. Korvarmar betyder att du inte skall ha binklade avslappnade armar.
Bra påpekande om "lätt sits"! Men "korvarmar" antar jag betyder att Du ska ha avslappnade armar med armbågarna böjda och vinklade utåt, eller... ??
Olof Eriksson skrev: Man skall ha vinklade armar. Som en korvring.
kjellivarsson skrev:
Jag gick en offroadkurs hos en känd leverantör (vet inte om man får göra reklam här) som förkortas TT...
Thomas Stadin skrev:Olof Eriksson skrev: Man skall ha vinklade armar. Som en korvring.
Det verkar vara mycket som är helt tvärtom då det gäller att köra på asfalt jämfört med grus. Det är nog därför det känns så omöjligt att köra på löst underlag med stor mc.
Då man kör asfalt ska underarmarna vara horisontella för att man ska få så mycket som möjligt av kraften att nå styret...
Givetvis ska man inte spänna sig och absolut inte krampa på asfalt heller
Olof Eriksson skrev:Jag brukar öva med ett gäng konor ibland. Och då man svänger runt konan kan man lyfta det inre benet emot konan...
Olof Eriksson skrev:Du styr mer med fötternas tryck på fotpinnarna och titta dit du vill. Och absolut inte titta dit du inte vil!!!
Armarnas uppgift är att hjälpa händerna att sköta koppling gas. Och i viss mån broms.
Angående grusåka:
Jag brukar öva med ett gäng konor ibland. Och då man svänger runt konan kan man lyfta det inre benet emot konan för att på så sätt tvinga sig själv att stå på det yttre benet. Känns helt fel. Men är helt rätt!
Efter ett tag så känns detta ganska ok. Stäng av antispinn och gasa lite varje gång du passerar konan. Till slut kan du framkalla en sladd. Dvs du ställer upp hojjen lite. Öva och öva. Till slut så blir det en fin sladd vid varje kon.
Dax för bromsövning (använd enbart bakbroms): Stäng av ABS om du har det. Dra en linje och gör ett bromsprov med låst bakbroms i en lämplig hastighet. Notera hur långt du kom. Hitta ett mål 10 meter 90 grader i sida om detta mål. Gör om bromsprovet i samma fart. Denna gång fäster blicken på målet 10 meter på sidan av vägen ungefär i den höjd du skulle stannat om du bara har låst din broms rakt fram. Då skall din sladd vrida din mc så att den pekar först lite emot detta mål. repetera några gånger. Till slut pekar du rakt emot målet.
Nu lägger vi ihop övningarna: Använd bromstekniken och sladda så du står och innan du står still och tittar på målet gasar du till och vips har du gjort en 180 graders vändning.
Och när skall du använda dig av detta då i trafiken? Antagligen skall du inte köra så här på allmänna vägar. Men du blir vän med din mc. Och det är aldrig fel.
Thomas Stadin skrev:Olof Eriksson skrev: Man skall ha vinklade armar. Som en korvring.
Det verkar vara mycket som är helt tvärtom då det gäller att köra på asfalt jämfört med grus. Det är nog därför det känns så omöjligt att köra på löst underlag med stor mc.
Då man kör asfalt ska underarmarna vara horisontella för att man ska få så mycket som möjligt av kraften att nå styret...
Givetvis ska man inte spänna sig och absolut inte krampa på asfalt heller
Fredric Fredricson skrev:Thomas Stadin skrev:Olof Eriksson skrev: Man skall ha vinklade armar. Som en korvring.
Det verkar vara mycket som är helt tvärtom då det gäller att köra på asfalt jämfört med grus. Det är nog därför det känns så omöjligt att köra på löst underlag med stor mc.
Då man kör asfalt ska underarmarna vara horisontella för att man ska få så mycket som möjligt av kraften att nå styret...
Givetvis ska man inte spänna sig och absolut inte krampa på asfalt heller
Bara för att klargöra: jag antar att du inte menar att man skall hålla sig i eller luta sig mot styret. Det är fel på alla underlag.
Angående underarmarnas vinkel är det väl i högsta grad bestämt av körställningen och i viss mån av hojen. Horisontella underarmar stående på en GS torde kräva ganska korta personer.
/Fredric
Peter Nordlund skrev:Om jag sitter och får ett kast kan jag ju parera lite med fötterna i backen för det går oftast rätt sakta, eller är det bara fantasi?
Om man får kast när man står upp går man väll säkert i backen känns det som.
Georg skrev:På http://crosstrainingenduro.com/cross-tr ... niques.htm finns en hel del intressanta videos som beskriver hur man ska bete sig på grus/terräng. Visserligen mer inriktad på lärare maskiner, så man får nog hoppa över de mer avancerade teknikerna.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster