HåkanH skrev:Om jag kör utan att hålla i/vidröra styret och vägen gör en svag högersväng, så kan jag få cykeln att svänga höger genom kropps/tyngdförflyttning (momentant) till höger sida. Cykeln börjar då luta åt höger och därmed svänger den också höger. Även om jag därefter sitter helt neutralt, så fortsätter cykeln svänga.
Vill jag få cykeln att gå rakt fram igen måste jag kropps/tyngdförflytta till vänster sida för att räta upp den.
Riktigt så enkelt det förstås sällan i verkligheten! T.ex. spår/sprickor i beläggningen påverkar cykeln så att den plötsligt kan börja svänga mer höger alt. börja räta upp sig.
Så uppför sig i.a.f. min R12RT med Michelin PR4 på fäljarna!
Visst är det så man gör, när man är bara är ute och glider fram mol allena på den lunga harmoniska vägen som har svepande kurvor. Min erfarenhet= Försöker jag i den situationen att motstyra så blir det bara tok av det hela.
Nu är det dags för någon att lyfta fram de situationer där motstyrning är bättre än allt annat.
/Allan