Möjligt, men det fick man väl när man tog körkortet för motorcykel, om jag inte mins fel . F ö så tror jag inte man blir en bra Mc-förare, om man enbart kör med huvudet, man måste köra med kroppen också. Men jag får tillstå att jag hade ingen kunskap om motstyrning innan jag blev medlem i denna formidabla sammanslutning och fick ta del av den kunskapen genom forumet, något som jag fått anledning att omsätta i praktiken, vilket (för mig) har varit en aha-upplevelse.BrooklynS skrev:Men teori är nödvändigt för att utvecklas som förare, vilket jag tror de flesta egentligen vill.
Bror Gårdelöf skrev:Jag medger villigt, att när jag som färsking läste om motstyrning, hade jag först svårt att tro alls på fenomenet - varpå jag betraktade det som en metod av flera att styra. Hela idén förefaller ju förnuftsvidrig för den, som inte satt sig in i tvåhjulingars styrgeometri!
enhjuling skrev:Man behöver inte lära någon motstyra som redan kan balansera en cykel eller mc för det kan de redan.
Vad man däremot kan göra är att få dem mer medvetna om vad de faktiskt gör och hur det funkar.
Det är det som blir en sk aha-upplevelse.
Om man är medveten om vad man gör kan man träna aktivt på det och därigenom bli bättre på det.
Kanske räddar det livet den gång man råkar komma för fort in i en sväng som nyper.....
Allan Ericsson skrev:enhjuling skrev:Man behöver inte lära någon motstyra som redan kan balansera en cykel eller mc för det kan de redan.
Vad man däremot kan göra är att få dem mer medvetna om vad de faktiskt gör och hur det funkar.
Det är det som blir en sk aha-upplevelse.
Om man är medveten om vad man gör kan man träna aktivt på det och därigenom bli bättre på det.
Kanske räddar det livet den gång man råkar komma för fort in i en sväng som nyper.....
Den första mening säger allt? Sedan tycker jag faktiskt att det låter vettigare om man bara tränar kurskorrigeringar. Det är mer rakt på än att behöva gå vägen via "motstyrning". Så tycker åtminstone jag.
/Allan
Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller att lära nybörjare köra hoj, är det alltså klokt att ge även dem insikt i, hur styrningen faktiskt fungerar. I bästa fall hindrar det dem från att i en trängd situation göra fel - för det krävs onekligen en del is i magen, om man är ny i gamet, och kurvan oväntat blir skarpare, än man tänkte. Då känns det INTE intuitivt att medvetet styra åt "fel" håll - och då kan det skita till sig ordentligt. Men vet man, hur styrningen faktiskt fungerar, är det lättare att lära sig ge korrekta styrkommandon.
Allan Ericsson skrev:Till Austin,
Det är hjärngymnastiktorka på jobbfronten, så nu försöker jag begripa mig på din mc-modell:
Du säger att framhjulet är tungt och att du måste få snurr på hjulen för att få en självstabiliserande körning. Det leder mig in på tanken att gyralmomentet från framhjulet ger ett återförande moment då hjulet tippar i sidled. (Sker tippningen åt vänster så styr det åt vänster.)
I övrigt är styrgeometrin en mysterium. Än så länge ser jag inte hur motstyrningen uppstår.
/Allan
Allan Ericsson skrev: I övrigt är styrgeometrin en mysterium. Än så länge ser jag inte hur motstyrningen uppstår.
Allan Ericsson skrev:Till Austin:
Jag kan inte sluta att grunna på din tingest.
1. Är det en gångjärnsled mellan maskinramen och styrhuvudet?
2. Styr du genom vridning av den vertikala axeln som förbinder maskinramen med styrhuvudet?
Om ovanstående är riktigt:
Om vi utgår från att du fått upp farten så att hjulen rullar rakt fram. Om du styr åt höger: Blir det då så att maskinens främre ramparti förskjuts åt höger (tyngdpunktsförskjutning) ? Och maskinen börjar tippa åt höger? Får du samtidigt ett styrutslag åt vänster (, en annning åt vänster alltså = motstyrning)?
Hmmm: Det stora försprånget och de tunga hjulen borde på något sätt påverka den fortsatta färden (= en högersväng)! Och är det en bromsskiva eller ett gyro som sitter på framhjulet?
Jag grunnar vidare
/Allan
Allan Ericsson skrev: Det som numer kallas motstyrning bland teoretiserande instruktörer (?) är väl ett helt instinktivt beteende när man cyklar? Det bara finns där, likväl som att man kan korrigera kursen med hjälp av kroppsrörelser då man rullar fram i medlut utan att hålla i styret.
Allan Ericsson skrev:Bror,
Nu är jag igång igen med min hjärngymnastik. Har det betydelse från vilket håll man kommer som nybörjare?
Nybörjare a) ställer trampcykeln alt. mopeden åt sidan och börjar köra motorcykel.
Nybörjare b) ställer bilen åt sidan och köper en motorcykel, som jag skall lära mig köra?
Min tanke är att a) tar med sig tvåhjulingsstyrningstekniken rakt av. "Skönt att slippa trampa". Nybörjare b) däremot är van att vrida framhjulen åt det håll han vill styra och då går det riktigt illa när han sitter på motorcykeln?
Tony Johansson skrev:Möjligt, men det fick man väl när man tog körkortet för motorcykel, om jag inte mins fel .
Kapten Stofil skrev:Allteftersom du envisas, kommer delar av nervsystemet att koppla om sig så att de muskelrörelser som leder till att du cyklar dit du vill, favoriseras, medan de muskelrörelser som leder till att du vinglar omkull väljs mindre ofta. Till slut har ditt nervsystem kopplat upp sig så att du numera även kan cykla, du har fått ett antal inlärda reflexer som gör att du är cyklist, och tränar du tillräckligt mycket sitter den omkopplingen kvar hela livet. Sedan råkar samma reflexer vara användbara även på en motoriserad tvåhjuling. Men utan träning har din kropp ingen aning om motstyrning.
Allan Ericsson skrev:Ordet MOTSTYRNING är ett bra trådbränsle!
...Jag vill lära mig att använda den fullt ut. Jag tror att jag har mycket klar, innan jag hittat alla goda egenskaper hos den. Och apropå att lära mig, så har jag kommit i kontakt med begreppet motstyrning. => Är motstyrning en teknik, som jag gått miste om? Skall jag börja träna motsstyrning kanske? Jag vill ju lära mig så många körtekniker som möjligt ..... i syfte att använda min införskaffade motorcykel FÖR ATT FLYTTA MIG SJÄLV, istället för att jag med min begränsade teknikarsenal FLYTTAR MIN MOTRCYKEL. (Jag hör min motorcykel ropa rakt ut "Vad är det för en tafflig s.k. motorcyklist, som sitter på mig?" Det tog 3000 mils körning, innan han vågade släppa mitt styre och låta mig sköta (mot-)styrningen.)...
Thomas Stadin skrev:Det är väl självklart att även du ska prova på att använda "medveten" motstyrning och gaskontroll?
Sittställning och blick har du också varit inne på.
Både BMW-klubben och SMC arrangerar kurser som behandlar begreppen ovan samt mycket mer. Dessa kurser borde du gå.
Thomas Stadin skrev:Det är väl självklart att även du ska prova på att använda "medveten" motstyrning och gaskontroll, eller?
Sittställning och blick har du redan varit inne på. Spårval har du däremot inte varit inne på.
Både BMW-klubben och SMC arrangerar kurser som behandlar begreppen ovan samt mycket mer. Dessa kurser borde du gå.
Allan Ericsson skrev:[Vad vill jag säga med detta då: Jo, bara man har god balans och bra gas- och bromsteknik, så kan man välja lite olika sätt att ta sig fram.
/Allan
Kapten Stofil skrev:Allan, du skulle nog uppskatta boken "Die obere Hälfte des Motorrads" av Bernt Spiegel. Jag köpte mitt ex på Louis.
Allan Ericsson skrev:Jag tar mitt resonemang ett steg till (framåt?):
I en trafikmiljö, dvs. inte på en avlyst bana, är inte spårvalet så viktigt.
Kapten Stofil skrev:Nja, vitsen med att hålla långt ut och svänga sent i en kurva är ju att man ser mer av vad som händer efter kurvan. Det är aldrig fel. Och man bör akta sig för att komma för nära mittlinjen i skymda kurvor, det är inte sällan som det kommer någon mötande idiot som inte håller sig på sin väghalva. Så spårvalet i trafikmiljö tycker jag visst är viktigt - man kan ju bli ihjälkörd, på bana går det väl bara långsammare eller så åker man av bara.
Thomas Stadin skrev:Allan Ericsson skrev:Jag tar mitt resonemang ett steg till (framåt?):
I en trafikmiljö, dvs. inte på en avlyst bana, är inte spårvalet så viktigt.
Håller inte med.
Övar man "spår" övar man även upp precisionen i körningen.
Jag anser att man bör besitta såpass bra färdigheter att man utan problem, innan kurvan, enkelt och snabbt, kan "tänka sig en passande linje" genom kurvan och därefter följa den tänkta linjen (spåret) genom att placera hjulen exakt där man tänkt sig. Har du då samtidigt med dig sittställning, motstyrning och gaskontroll blir mc-körningen fulländad.
I trafikmiljön förekommer div hinder och faror och där om någonstans är spårval extra viktigt (som jag nu ser att K.S. redan konstaterat).
Allan Ericsson skrev:Är motstyrning en teknik, som jag gått miste om? Skall jag börja träna motsstyrning kanske?
Allan Ericsson skrev: Jag struntade alltså i var jag hade cykeln. Den placerade jag så att jag skulle ha mitt huvud på behörigt avstånd från förekommande hinder.
Bror Gårdelöf skrev:Allan Ericsson skrev: Jag struntade alltså i var jag hade cykeln. Den placerade jag så att jag skulle ha mitt huvud på behörigt avstånd från förekommande hinder.
Det låter som en mycket sund princip - raka motsatsen till att strunta i, var Du har cykeln!
Allan Ericsson skrev: Ni får gärna opponera eller argumentera omkull mig.
Kapten Stofil skrev:Tony Johansson skrev:Möjligt, men det fick man väl när man tog körkortet för motorcykel, om jag inte mins fel .
Tror inte det, jag tog mitt MC-kort i en orange Opel Rekord årsmodell 1975
Marie skrev:Jag förstår inte att du, Allan, har tid att grubbla över hur motorcykeln beter sig och varför. När man kör har man definitivt inte tid att pyssla med sådana trivialiteter. Då är man väl fullt upptagen av att titta på de förbiglidande naturscenerierna och att hålla utkik efter hastighetsskyltar....
Kapten Stofil skrev:Tony Johansson skrev:Möjligt, men det fick man väl när man tog körkortet för motorcykel, om jag inte mins fel .
Tror inte det, jag tog mitt MC-kort i en orange Opel Rekord årsmodell 1975
Ber så mycket om ursäkt. Jag glömde för ett ögonblick bort att jag tillhör juniorerna i denna formidabla sammanslutning. Hoppas på överseende med det .Marie skrev:Och jag nyttjade en röd Volvo 244 av årsmodell 1975, ett fordon jag inte sett förrän aftonen före, och aldrig suttit i förrän på körprovets morgon.
Jättehyggligt av farbror att hämta ut en sprillans ny Volvo av ny modellserie precis då.
Bror Gårdelöf skrev:Ännu en gång känner jag mig gammal! Någon gång i slutet av januari 1971 skedde uppkörningen i körskolans orange Folkabubbla!
Fredric Fredricson skrev:PS För dom som trodde att banåka bara handlade om knäskrap: https://youtu.be/6VM92njPcL0?t=2m25s
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster