Kapten Stofil skrev:Det sägs så, om man inte byter bromsvätskan regelbundet. Glykolbaserad bromsvätska suger åt sig fukt från luften, och det är det vattnet som kan koka.
Bror Gårdelöf skrev:Det brukar stå något om, att man bara skall använda bromsvätska från en sealed container eller något ditåt. (En öppnad behållare innebär risk för, att vätskan drar åt sig vatten!)
Kom verkligen den nya bromsvätskan ur en sealed container? I så fall låter det skumt!
Gunnar Elmgren skrev:Jo, jag har också råkat ut för kokande bromsvätska - dock enbart på bana, och aldrig med MC.
Känslan när pedalen bara går i botten är verkligen inte trevlig! Då är det bra med avåkningszoner....
När det kommer till körning som är "tuff" mot bromsarna - bankörning, nedför alp-pass eller bara ett par alldeles "normala" inbromsningar från hög fart (t ex på Autobahn när det köar till) - är det en mycket god regel, att bromsa "kort och bestämt" istället för "länge och försiktigt". Det ger bromsarna (och bromsvätskan!) längre tid att kylas av mellan inbromsningarna.
Att man också i möjligaste mån använder motorbroms är väl ganska självklart - tumregeln är, att man ska använda samma växel nedför som uppför. Fast med dagens effekt- och vridmomentstarka motorer, vete sjutton om man inte bör ha en växel lägre i nedförsbacken än uppför, för att få den motorbromsverkan som behövs....
Gunnar Elmgren skrev:Känslan när pedalen bara går i botten är verkligen inte trevlig! Då är det bra med avåkningszoner...
Allan Ericsson skrev:I bakhuvuden hade jag en berättelse från förr i tiden, då en bekant bromsade ner från Grossglockner med sin automatväxlade bil. Bromsarna lade av precis när han var nere på platten igen.
/Allan
Kapten Stofil skrev:Allan Ericsson skrev:I bakhuvuden hade jag en berättelse från förr i tiden, då en bekant bromsade ner från Grossglockner med sin automatväxlade bil. Bromsarna lade av precis när han var nere på platten igen.
/Allan
En automatlåda brukar man kunna låsa på låg växel, varför gjorde han inte det?
Kovlingen skrev:Fundering .
Bromsvätskan kan nog koka men så länge den inte är förorenad med vatten märks det väl inte så mycket .
Kovlingen skrev:Jo helt klart men vatten kokar nog långt tidigare .
Någon som vet vid vilket tal bromsvätskan kokar ?
Kovlingen skrev:Jag gissar att ni som "rejsar" även har andra bromsbelägg .
Thomas Stadin skrev:Kovlingen skrev:Jag gissar att ni som "rejsar" även har andra bromsbelägg .
Vid bankörning belastas bromsarna väldigt hårt med flera högfartsinbromsningar per minut. Kör man med gatdäck på bana så fungerar oftast standardbelägg bra men om så snart slicksen åker på ökar belastningen även på bromsbeläggen och kraftigare doningar krävs.
Personligen kör jag på "Brembo RC". De kräver en hel del värme för att ta ordentligt och man måste bromsa några gånger innan de greppar. Därför fungerar de inte på vanlig landsväg.
Allan Ericsson skrev:Apropå bromsbelägg:
Blir det så att om man monterar belägg (pads) med lång livslängd, så sliter man på skivorna istället får på beläggen? Man kan alltså välja var man vill lägga sin life-cycle-cost.
/Allan
BrooklynS skrev:Det är väl i grunden samma saker som utvecklas. Fördelen är att man sällan lägger hojen på asfalt vilket medför att fler törs utmana sina gränser och sålunda utvecklas mer som förare. Specifika grustekniker kan man lära sig på grus.
Thomas Stadin skrev:Skaffa en riktig offroadhoj (cross eller enduro) och gå en kurs.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst