BmwMats skrev:Tänkte starta en tråd som handlar om något vardagligt, man tar en bild på något som hänt, eller man sett under dagen. Kommentarer på bilderna är alltid välkomna !
Har precis skottat av infarten från 20-25 cm snö som fallit under helgen och natten. Det snöar fortfarande en del... pust. Skall åka till jobbet strax.
Så här ser min vinterhoj ut, handtagsvärmare samt muffar, sadelvärme m.m.
Ha en fortsatt fin dag !
Mvh Mats
Har kollegor som cyklar med dubbdäck. "Falsk trygghet" är omdömet. Jag håller mig till min cykel eller åker kollektivt på vintern, punkt slut.Thomas Stadin skrev:Dubbade "TKC80 M+S" är väl minimikravet om man kör i snöoväder?
http://www.bike.se/nyheter/funderar-du- ... j-i-vinter
Så här eller .Kovlingen skrev:Skulle ha lagt in en bild , men alla vet väl hur det ser ut när det snöar som tusan
Så ser det ut här också. Bilden jag la in togs den 20/1 !! I detta nu ser det ut så här utanför mitt köksfönster;Kovlingen skrev:Jodå men ingen blå himmel utan den är riktigt surgrå och fortsätter att snöa
Jag är dyngless på detta skitväder
Tony Johansson skrev:... då utgör jag själv drivningen...
Ja, det skall mycket till att jag fryser även när det är kallt, när jag cyklar till jobbet. Den vackra vinterbild jag bifogade ovan, tagen 20/1 var det -20 grader och jag var på väg till jobbet på, gissa vad !!Bror Gårdelöf skrev:Tony Johansson skrev:... då utgör jag själv drivningen...
Och dessutom en hyfsad intern värmekälla.
Tony Johansson skrev:Har kollegor som cyklar med dubbdäck. "Falsk trygghet" är omdömet. Jag håller mig till min cykel eller åker kollektivt på vintern, punkt slut.Thomas Stadin skrev:Dubbade "TKC80 M+S" är väl minimikravet om man kör i snöoväder?
http://www.bike.se/nyheter/funderar-du- ... j-i-vinter
Thomas Stadin skrev:Om man har fjädrandad framgaffel studsar inte framhjulet och det ger både bättre känsla och fäste.
Så är det naturligtvis.Thomas Stadin skrev:Tony Johansson skrev:Har kollegor som cyklar med dubbdäck. "Falsk trygghet" är omdömet. Jag håller mig till min cykel eller åker kollektivt på vintern, punkt slut.Thomas Stadin skrev:Dubbade "TKC80 M+S" är väl minimikravet om man kör i snöoväder?
http://www.bike.se/nyheter/funderar-du- ... j-i-vinter
Olika cykeldubbdäck presterar olika bra.
För ett par år sedan trampade jag med Biltemas dubbdäck och de var nog bra till en början, men efter ett par veckor, när halkan väl kom var dubbarna nedslitna.
De två senaste säsongerna har jag kört Schwalbe Marathon dubbdäck. Dubbarna är slitstarka och håller utan vidare en hel vinter (vid ca 10-15mil/v).
Då det är snö vill man att hjulet skär ned igenom snön och då är smala däck att föredra.
Om man har fjädrandad framgaffel studsar inte framhjulet och det ger både bättre känsla och fäste.
Nä, det måste vara Öhlinare, förstår du väl !!!Kovlingen skrev:Thomas Stadin skrev:Om man har fjädrandad framgaffel studsar inte framhjulet och det ger både bättre känsla och fäste.
Måste man byta till Öhlinare eller duger det med Koni ?
Ja, sparken måste väl vara ultimat i snöföret i Norrland, med eller utan Öhlinare !!!Kovlingen skrev:Då blire' för dyrt att skaffa en ny pedalhoj . Vicken tur då jag bara har en Crescent med bockstyre
Helt skitsvår att utnyttja i snöföre
Får väl ta sparken istället då (eller "a kick" som den hette i "Sällskapsresan II – Snowroller" )
Tony Johansson skrev:Nä, det måste vara Öhlinare, förstår du väl !!!Kovlingen skrev:Thomas Stadin skrev:Om man har fjädrandad framgaffel studsar inte framhjulet och det ger både bättre känsla och fäste.
Måste man byta till Öhlinare eller duger det med Koni ?
Tony Johansson skrev: ~ 400:- per däck är inte gratis direkt.
Så sant Bror, men priset jag avsåg är för dubbade cykeldäck, och när dubbarna är utslitna är däcken (som vinterdäck betraktat) utslitna. Tveksam till om dom håller i fem-tio år, inte minst med tanke på att barmark är regel snarare än undantag, här i Blöteborg, på vintern.Bror Gårdelöf skrev:Tony Johansson skrev: ~ 400:- per däck är inte gratis direkt.
Men tittar Du på "Life cycle (sic!) cost", lär det inte bli särskilt mycket pengar per år.
Jag cyklar till och från jobbet 7 - 8 månader per år, och varje dag innebär c:a 14 km. Dessutom blir det lite annat cyklande också. Det tog avsevärt mer än fem år år att slita ut bakdäcket - och mer än tio för framsvålen. Så även med dyrare däck är trampcykeln rena sparbössan, jämförd med de flesta andra fordon - sannolikt med undantag för sparkstötting, men säsongen för en sådan är väl å andra sidan inte störande lång i Göteborg.
Thomas Stadin skrev:Men titta! Öhlins har ju även fjädring för cyklar
https://www.ohlins.com/products/mountainbike/
Precis... .Kovlingen skrev:Det är ju klart att de har . Finns ju en hel del konstiga typer.
BmwMats skrev: Tala om att ha en dålig dag på jobbet. Hur förklarar man detta ???
Bror Gårdelöf skrev:Nedlägg är OK inom roadracing - men bör undvikas inom sjöfart.
Bror Gårdelöf skrev:Mitt förra inlägg kom sig av en association till en serie på fyra bilder, som för några år sedan for runt på nätet. De tre översta visade var sin italiensk roadracingförare i maximalt nedlägg - med namnen under respektive bild. Den fjärde visade den kapsejsade italienska färja, vars kapten hade beordrat någon mindre väl genomtänkt manöver. Under den bilden stod kaptenens namn.
Han lär väl för övrigt ha svårt att få till någon liknande befälspost igen, eftersom han övergav sitt fartyg, långt innan alla andra gjort det - och faktiskt beordrades av italienska sjöräddningen att återvända till sin post!
Kovlingen skrev:Troligen funkar inte motstyrning i detta fall
Kovlingen skrev:Är Amazonen en 66:a ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst