Kovlingen skrev:Hmm Christian ! Hon kan nog sälja kylskåp till eskimåerna
Thomas Stadin skrev:Hur gör ni under de kallare månaderna här uppe i Norden? Kör ni 15w50 då också?
SuperMek skrev:Thomas Stadin skrev:Hur gör ni under de kallare månaderna här uppe i Norden? Kör ni 15w50 då också?
SAE 15W-50 är specad att arbeta ända ner till -20 grader, så till och med vintergrabbarna som gillar att skotta fram hojen ur snödrivorna kan köra på den oljeviskositeten!
Göran Persson skrev:Och även jag har en LC maskin beställd dock ej byggd ännu ( R1200RS) har dom fyllt den med diskblask på fabriken skall det bytas ut direkt vid första service och för mig blir det inte Shell olja .
SuperMek skrev:...
Jag läser nog som hin håle emellanåt, det får erkännas, men just denna gång fick jag för mig att referera till Bob i Thomas länk ovan. R1200-rovorna finns inte specade i hans text för 5-40, och då får de praktiskt nog trilla in i gruppen "alla övriga" där 15-50 sägs vara rätt val. Så trevligt! Fast, vem tusan är Bob och var har han fått texten ifrån? Det står skrivet i stjärnorna.
SuperMek skrev:Göran Persson skrev:Och även jag har en LC maskin beställd dock ej byggd ännu ( R1200RS) har dom fyllt den med diskblask på fabriken skall det bytas ut direkt vid första service och för mig blir det inte Shell olja .
Jo, glömde ju:
Först: Grattis till nya hojen! Må sommaren dyka upp strax!
Sedan: Får vi inte fortfarande inkörningsolja i rovorna vid nyleverans av hojar? Någon specialmix som lämpar sig för inkörningen och som byts till det riktiga alternativet efter hundramilaservicen? Jag vill minnas att det är så.
SuperMek skrev:Tack för förtydligandet Thomas, nu begriper jag till och med vad Göran syftade på i sina rader. Jag är en blindbock!
Din referens till hur en motor skall köras in är intressant läsning. Sammanfattningsvis att inkörsoljan nyttjas i några få mil bara vilket resulterar i en 80% klargjord inkörning, töm skiten med dess spån och häll i mineralolja för återstående inkörsperiod. Därefter kan den glatta och fina syntetoljan nyttjas. Är allt autentiskt i artikeln är det ju ett synnerligen intressant grepp som redovisas.
Allan Ericsson skrev:Finns det underlag för en oljefiltertråd också?
/Allan
Allan Ericsson skrev:Visst kan det kosta lite extra att få sitt varumärke på produkten men då bör det innebära att det är en unik BMW-version, som är framtagen mot en BMW-specifikation. Rimligen Skall den då inte ha ett Mahle-nummer!
SuperMek skrev:Thomas, varför i hela friden åker du till Bike i Götet när du har Kennets i byn!
Thomas Stadin skrev:Har du fått din nya GS ännu?
Thomas Stadin skrev:Kommer du att köra in enl Motoman?
Daniel Bonnér skrev:Jag använder Motul 3000 som inkörningsolja.
Ginnies skrev:När jag köpte min GSA ny 2013 var min tanke att bara köra några mil innan första olje & filterbyte. Men bara för att vara säker ringde jag BMW och deras åsikt var att absolut inte byta oljan innan första service. När motorn är ny fylls motorn med en speciell olja som är anpassad för inkörningen. Den ska inte tömmas ut innan inkörningen är klar. Men när 1:a servicen är genomförd är det fritt att köra på vanlig handelsolja.
Har ingen egen kunskap i ämnet, men redovisar bara vad BMW sagt.
Daniel Bonnér skrev:Förväntar du dig något vetenskapligt svar SuperMek så får jag nog göra dig besviken
Gunnar Elmgren skrev:Allan - ömsom skriver Du om "mikron", ömsom om "mymeter".
Är det samma sak (halvluddiga omskrivningar för miljondels meter, eller tusendels millimeter, μm), eller är det olika?
Några personliga reflektioner:
- Varför skulle motortillverkare välja oljefilter som släpper igenom partiklar med en storlek som är skadlig för det som ska smörjas?
- Ett oljefilter har fler egenskaper än bara filtreringsförmågan - flödesmotstånd och maximalt flöde exempelvis, och inte minst en bypass-ventil som öppnar om tryckfallet över filtret blir för stort. Bara för att ett "piratfilter" klarar att filtrera bort partiklar enligt specifikation, är det inte säkert övriga egenskaper är korrekta för motorn.
- Är partikelstorlek som är ofarlig för rullningslager relevant i en motor, där det i huvudsak finns glidlager? Hur stora partiklar "tål" ett glidlager, eller en glidyta mellan t ex cylinder och kolv eller mellan kamaxel och ventiltryckare?
Utan att veta, tror jag att dom vet vad dom pratar om. BMW har utvecklat motorfordon under 90 års tid nu, så lite erfarenhet att luta sig mot, tror jag att dom har.Ginnies skrev:När jag köpte min GSA ny 2013 var min tanke att bara köra några mil innan första olje & filterbyte. Men bara för att vara säker ringde jag BMW och deras åsikt var att absolut inte byta oljan innan första service. När motorn är ny fylls motorn med en speciell olja som är anpassad för inkörningen. Den ska inte tömmas ut innan inkörningen är klar. Men när 1:a servicen är genomförd är det fritt att köra på vanlig handelsolja.
Har ingen egen kunskap i ämnet, men redovisar bara vad BMW sagt.
Thomas Stadin skrev:[Nyligen då jag var på BIKE Göteborg tog det ca 20 min för dem att få fram rätt oljefilter på disken. På tredje försöket lyckades man få fram filtret med det art.nr som stämmer med RealOEM.
På filtret i fråga finns både BMWs art.nr och logga, samt Mahle´s art.nr och logga.
Gissa vilket av de två filtren som kostar 204:-?
Vill man köpa billigare går det att köpa Mahle på webben eller tex Champion från Louis.de
BIKE misslyckades däremot med med tätningen till oljepluggen som ska vara A20 x 24 mm
Den de sålde till mig var mycket mindre och kanske passar bra på någon annan modell.
Allan Ericsson skrev:Alltså: Man kan nog räkna med att originalreservdelar är något mer anpassade till än vad katalogartiklar är.
/Allan
Det skriver jag under på !!Thomas Stadin skrev:Ja, och så länge man inte vet gör man bäst i att inte chansa med piratdelar.
Inte jag !!!neutral skrev:(...) men gladeligen kör in motorn på helt annat sätt än tillverkaren anger.
neutral skrev:Kontentan är att ni inte vågar använda ett piratfilter men gladeligen kör in motorn på helt annat sätt än tillverkaren anger.
Thomas Stadin skrev:neutral skrev:Kontentan är att ni inte vågar använda ett piratfilter men gladeligen kör in motorn på helt annat sätt än tillverkaren anger.
Nej, i manualen står att man ska variera belastningen och varvtalet men inget om att man inte får göra några extra oljebyten.
Daniel Bonnér skrev:[Tittar man på personbilar så har jag på min senaste förmånsbil första oljebyte efter 3000 mil vilket är helt galet enligt mig.
Allan Ericsson skrev:Daniel Bonnér skrev:[Tittar man på personbilar så har jag på min senaste förmånsbil första oljebyte efter 3000 mil vilket är helt galet enligt mig.
Man kanske har försett motorn med en bra oljefilteringsanordning? (Jag har också en bil med första service vid 3000 mil och har sökt tröst i med detta resonemang. I andra sammanhang har jag också stött på tanken att låta rena oljan och hälla tillbaka den. Detta naturligtvis kopplat till en oljeanalys.)
/Allan
Daniel Bonnér skrev:Vissa moderna bilar tycks också ha förmågan att dra en del olja så rent indirekt så byts oljan med tätare intervall än 3000 mil.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst