Assar skrev:Rekommendationerna för min R1200R utan bagage är 2,2 fram och 2,5 bak.
Men jag kör 2,4 respektive 2,7 (Michelin PR4), cykeln känns stadigare på vägen då.
Men rekommenderat tryck känns den lite "slirig".
Kovlingen skrev:Assar skrev:Rekommendationerna för min R1200R utan bagage är 2,2 fram och 2,5 bak.
Men jag kör 2,4 respektive 2,7 (Michelin PR4), cykeln känns stadigare på vägen då.
Men rekommenderat tryck känns den lite "slirig".
Liten fundering från mej
Jag lägger nog på lite "moms" på detta med ca. 0,3 fram och bak om du åker lite längre
och med packning . Iofs. är min 1150r några kg tyngre men det skiljer inte så mycket .
Jag kör fullt tryck hela tiden och släpper inte ut något om jag åker ensam och olastad .
Har klarat mej bra från plattor och trappsteg på kanterna med detta tryck .Innan så kom dessa
mycket tidigare . Jag tror att lägre tryck skapar större rullmotstånd som
i sin tur skapar onödigt mycket värme till däcket och slits ut och fel mycket fortare .
(Har bara erfarenhet av asfalt 8000 mil och några omg. Pr2 och Pr3:or. )
Kanske räcker med det du har tryckt i om du åker ensam och utan pac. men gå inte under .
Gunnar Elmgren skrev: // medan landsvägsdäck numera är radialdäck - diagonaldäck har styvare sida, och behöver därför inte lika högt tryck för att hålla formen.
//
Mimmi skrev:Jag vill bara här passa på att inflika att vi är många här som har lite äldre BMW försedda med diagonaldäck, beroende på att det inte finns några radialer i tillämpliga dimensioner.
Exempelvis har tvåventilsboxer samt K75, K100 samt K1100LT diagonaldäck. Att köra med rekommenderat lufttryck på en K11LT resulterar mycket snabbt i ett slitet framdäck med markant sågtandsslitage och ett nedslitet bakdäck alldeles för tidigt. Även den lättare K100RS sliter däcken onödigt fort med det av fabriken rekommenderade lufttrycket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst