Hej hopp !Gsswede skrev:Hej Tony: Marocko bjuder på alla typer av "vägar". Bara fråga sig fram. Många förslag/tips via internett men också träffa andra likasinnade.
Språkmässigt inte några större problem. Många pratar engelska. Mat, boende fr ca 300:-/ dygn, både upp och ned
2 veckor hinner man en hel del. Vi körde nästan hela landet. Bästa tidpunkt fr mitten mars till mitten maj samt sept-oktober.Polisen mycket vänliga.Vi tog båten till Tanger Med, ny hams. Snabb tull/pass kontroll
Vi körde på Heidenau k60, bra däck då många av småvägarna bestod av vassa stenar
Såg att du planerar åka österut. Själv skulle jag åkt i år men väntar till maj 2017 då jag räknar med att få sällskap med ett par vänner fr Canada som jag träffat från o till på vägarna i Central o Sydamerika o Europa. Målet för min del är mot Australien, vilken väg ej bestämt idag,Sydafrika, tillbaka till Sydamerika och hela vägen upp till Alaska igen
Tony Johansson skrev:Hejsan !
Kul att någon annan har intresse av Marocko. För mitt vidkommande kan/är det tidigast nästa vår det kan bli aktuellt med en tripp till Marocko, i sällskap eller ensam.
Skulle vara roligt att få reda på hur det gick med TS reseplaner till nämnda destination .
Jo, jag kan hålla med dig om att det kan vara trevligare med sällskap, men då kommer det in ytterligare ett moment i resan; Kompromisser. Vad jag vill ha sagt är att det gäller att personkemin fungerar, om det skall bli en lyckad resa för alla inblandade. Men men, det är långt till nästa vår, så mycket kan hända på vägen.Globethrottle skrev:Marocko verkar vara ett väldigt fint och spännande mål, som borde ligga högt upp i allas bucket-list. Vad gäller tid spelar det ingen större roll för egen del. Alltid trevligare med sällskap om det finns intresse, än åka själv. Så nästa år funkar lika bra det. Kan ta semester när som med mindre planering, dock lite svårare under vanliga sommardelen. Med det gäller ju inte i detta fallet antar jag, eftersom det blir så väldigt varmt.
Jo, det blir ett äventyr (och det är bestämt att resan skall gå av stapeln, om försynen inte har några andra planer för mitt vidkommande, d v s ), men det kommer att ske på reguljär basis, då det visat sig att det näppeligen låter sig göras som så, att man kan köra hoj genom Ryssland i tidiga vårvintern.Globethrottle skrev:Din planering österut låter ju som ett äventyr. Sist jag var i Japan flög jag sen tågluffande runt med alla tågvarianter (yrkesskada som trafikledare). Riktigt fint och vänligare folk behöver man inte leta efter(!). Men vid nya resor kanske man ska tänka om till gummihjul, istället stålvarianten.
Tony Johansson skrev:Jo, jag kan hålla med dig om att det kan vara trevligare med sällskap, men då kommer det in ytterligare ett moment i resan; Kompromisser. Vad jag vill ha sagt är att det gäller att personkemin fungerar, om det skall bli en lyckad resa för alla inblandade. Men men, det är långt till nästa vår, så mycket kan hända på vägen.
Tony Johansson skrev:Som jag förstått det, är den bästa tiden (på våren) i Marocko, i Mars-Maj, sedan blir det för varmt, som sagt. För mitt vidkommande är det aktuellt att åka någon gång i April (om det nu blir av, d v s). Hösten September/Oktober skulle kunna vara ett alternativ, om inte ramadan infaller under denna period, för då blir det sparsamt med mat på dagarna .
Tony Johansson skrev:Jo, det blir ett äventyr (och det är bestämt att resan skall gå av stapeln, om försynen inte har några andra planer för mitt vidkommande, d v s ), men det kommer att ske på reguljär basis, då det visat sig att det näppeligen låter sig göras som så, att man kan köra hoj genom Ryssland i tidiga vårvintern.
Dessutom har man trettio dagar på sig att korsa landet, och det är ändå tusen mil. Mycket hojåkande på kort tid, om man säger så. Och då gäller det att inget havererar, för att stanna över tid i Ryssland, det är inget jag (frivilligt) skulle vilja göra .
Tony Johansson skrev:Du skriver att du skulle vilja prova att ta dig fram på gummihjul i Japan istället för med tåg. Hur hade du tänkt dig det då ? Skeppa ner den egna hojen, alt.hyra på plats ? Själv tänker jag ta mig fram med de publika transportmedel som finns till hands.
Förefaller vara en förnuftig inställning.Globethrottle skrev:Tony Johansson skrev:Jo, jag kan hålla med dig om att det kan vara trevligare med sällskap, men då kommer det in ytterligare ett moment i resan; Kompromisser. Vad jag vill ha sagt är att det gäller att personkemin fungerar, om det skall bli en lyckad resa för alla inblandade. Men men, det är långt till nästa vår, så mycket kan hända på vägen.
Absolut, håller helt med dig på ovan. (en annan yrkesskada kan tänkas), och bokar naturligtvis inte in något i förväg mer än att räcka ut en hand om sällskap önskas. Personligen har jag inga problem med kompromisser, eller för all del personkemi. Är öppen som person med en lugn yta och fördomsfri insida. Har man rest en del får man en bra mognad och lättare ta olika kompromisser eller livshändelser.
Att frivilligt gå omkring hungrig, finns inte på min karta. Om man däremot är tvungen, är det en annan sak. Att vara hungrig påverkar mitt humör menligt, ju längre perioden utan mat sträcker sig .Globethrottle skrev:Jag älskar förvisso god mat, även om det inte syns, så en "mat-lös" period låter lite som en plåga dagtid om det skulle infalla samtidigt, då det annars ska finnas många lokala goda maträtter att förtära.
Jo, jag lekte som sagt med tanken att ta landvägen denom Ryssland, men det visar sig vara omöjligt, med tanke på de planer jag har. Lika bra det, kanske .Globethrottle skrev:Ja folk har ju gjort "galnare saker" tidigare så jag trodde ett tag att det var landvägen. Och med tanke på hur vägarna ser ut när jag åkte runt i Ryssland, så hade det nog onekligen tagit ett tag.
Stämmer ! Kommer ett tåg mer än X antal sekunder (jag minns inte med hur många, men jag tror att det låg under tio sekunder), då blir det till att skriva en rapport, herrejösses !!Globethrottle skrev:Ett tåg som avgår mer än 5-7 sekunder räknas som sent om jag kommer ihåg rätt.)
Stefan Cedergren skrev:Marocko kan verkligen rekommenderas! Här är bilder därifrån som förhoppningsvis kan inspirera:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... rocko-2008 casino
och här är en artikel jag skrev till Bumsen:
https://www.dropbox.com/s/xh0p7yftfx56a ... 9.pdf?dl=0
Tidpunkt att åka till Marocko: Vi ville både köra över de höga delarna av Atlasbergen och sedan ner till Sahara. I Atlasbergen (man kör alltså på 3000 meters höjd!) får man räkna med snö mellan november och mars. Och i Sahara är det alldeles för varmt i juni – augusti. Lämplig tidpunkt är således antingen april-maj eller september-oktober.
Då är det bara att hänga på mig och Globetrottle (om han fortfarande är intresserad av att slå följe) . Som det känns nu, så har jag bestämt mig; nästa år, runt april, blir det Marocko för min del .Qerimi123 skrev:Stefan Cedergren skrev:Marocko kan verkligen rekommenderas! Här är bilder därifrån som förhoppningsvis kan inspirera:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... rocko-2008 casino
och här är en artikel jag skrev till Bumsen:
https://www.dropbox.com/s/xh0p7yftfx56a ... 9.pdf?dl=0
Tidpunkt att åka till Marocko: Vi ville både köra över de höga delarna av Atlasbergen och sedan ner till Sahara. I Atlasbergen (man kör alltså på 3000 meters höjd!) får man räkna med snö mellan november och mars. Och i Sahara är det alldeles för varmt i juni – augusti. Lämplig tidpunkt är således antingen april-maj eller september-oktober.
Tack så mycket för bilderna! Blir lite sugen på att åka ner själv.
Tony Johansson skrev:Då är det bara att hänga på mig och Globetrottle (om han fortfarande är intresserad av att slå följe) . Som det känns nu, så har jag bestämt mig; nästa år, runt april, blir det Marocko för min del .Qerimi123 skrev:Stefan Cedergren skrev:Marocko kan verkligen rekommenderas! Här är bilder därifrån som förhoppningsvis kan inspirera:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... rocko-2008 casino
och här är en artikel jag skrev till Bumsen:
https://www.dropbox.com/s/xh0p7yftfx56a ... 9.pdf?dl=0
Tidpunkt att åka till Marocko: Vi ville både köra över de höga delarna av Atlasbergen och sedan ner till Sahara. I Atlasbergen (man kör alltså på 3000 meters höjd!) får man räkna med snö mellan november och mars. Och i Sahara är det alldeles för varmt i juni – augusti. Lämplig tidpunkt är således antingen april-maj eller september-oktober.
Tack så mycket för bilderna! Blir lite sugen på att åka ner själv.
Marocko, beware, here I come !
Tony Johansson skrev:Aha, där ser man. Lurar i vassen likt gammelgäddan .
Nja, några direkta planer på rutter har jag inte, men jag funderar på om det inte är bäst att ta båten till Tyskland, för vidare transport.
Vad det gäller boende, så är väl inte tält det jag drömmer om. Jag har tidigare använt mig av booking.com med tillfredsställande resultat.
Jag tänker att ta färjan till Tyskland, för vidare transport. Hur vet jag inte, men det blir väl motorväg.
Sedan tänker jag att det kan vara värt att lägga två övernattningar på Gibraltar, så att man hionner att se sig omkring. Det ligger inte precis nästgårds om man säger så.
Du får naturligtvis också läsa på och utforska vad du vill ha ut av ett besök i nämnda Marocko.
Jag ser att du är precis som jag, tidsoptimist (med inte sällan känt resultat ). Får jag föreslå att du (om du har tid och lust), snickrar lite på en rutt som du tänkt skulle kunna vara genomförbar inom det tidsspann som här diskuteras ? Med tanke på att du arbetar som trafikledare, förefaller arbetsfördelningen (i den här delen av planerandet) vara förutbestämt, om man säger så . Inte för att jag skall slippa, men det förefaller vara så att du är mest lämpad för den uppgiften . Då får du räkna bort ett dygn på färjan över till Tyskland, två dagar i Gibraltar, vilket ger fyra dagar över. Är begreppet ironbutt bekant .Globethrottle skrev:Har man omkring 5 dagar på sig så hinner man ju med några valfria trevliga stopp på vägen ner till Gibraltar. Kanske snedda över alperna och delvis ta kuststräckan ner kan vara en lyxig början, om det inte tar för lång tid förstås.
Tycker att det låter väldigt bra, själv är jag barnsligt förtjust i storslagna landskap och vyer, gärna uppe i höga berg. Naturligtvis måste jag också läsa på om Marocko, men det är långt till April, så jag tror jag hinner, (säger tidsoptimisten i mig ).Globethrottle skrev:Vad gäller Marocko i sig tänkte jag läsa på lite mer, och kolla vad övriga beresta föreslagit. Överlag kan tänkas en bra blandning av landskap och städer vara en kul mix, o föreslagen jag sett hittills ser ju mycket lovande ut! . Har kollat på det fina som föreslagits av bl a Stefan och tycker att det verkar vara en bra grundmall för en väldigt intressant resa som man mycket väl ju kan ha som utgångspunkt, och sedan även om man önskar trimma efter behag & förslag. Praktiskt slippa uppfinna hjulet flera gånger, om det skulle finnas ett bra o varierat alternativ färdigt som grundmall.
Jag är också kompromissvillig, men det är bra om man har en gemensam grundplan att utgå från, och sedan justera efter hand hur man vill köra. Jag gillar inte allt för detaljerade planer som "måste" följas slaviskt, utan en grundplanering med möjlighet till spontanitet tycker jag är den bästa kompromissen. Själv är jag av typen "det är bara att köra".Globethrottle skrev:Sedan har jag inga problem anpassa mig till övriga önskemål, beroende på vilka som hänger på samt typ av mc och däck.
Personligen är jag inne på en Charley Boorman-variant, det finns ett skäl till varför jag köpte just en sådan hoj som jag kör . Ja j*vlar, vad gôbben skall sprätta runt i dyngan. Har fått för mig att gyttjebad är nyttigt för huden .Min önskan är att komma bort från allfarvägarna och riktigt borra sig in i landet, för att upptäcka något som inte "alla andra som kör till Marocko gör" s a s.Globethrottle skrev:Har landsvägsdäck nu men det går ju lätt slänga om i förväg om planeringen kräver det vice versa, beroende på om det blir en vanligare trip eller en "Charley Boorman"-variant.
Alltså, jag är inte "prinsessan på ärten" (som jag också sa innan jag åkte med autozug i Tyskland ), men med ålderns rätt, börjar jag ställa lite högre krav på sovkomfort. Jag kan mycket väl tänka mig att tälta, men det verkar onödigt krångligt med tanke på att sätta upp ett tält i full Mc-mundering. Vad det gäller mat, är jag kanske inte så värst kräsen, men inom rimlighetens gränser. Personligen har jag svårt för mat som stirrar på mig från tallriken, om du förstår vad jag menar .Globethrottle skrev:Vad gäller boende är jag personligen som med maten, "allätare". . Går lika bra sova i en svit som tillbaka-lutad över tanken med farthållaren på, o även såklart allt däremellan.
Tony Johansson skrev:Jag ser att du är precis som jag, tidsoptimist (med inte sällan känt resultat ). Får jag föreslå att du (om du har tid och lust), snickrar lite på en rutt som du tänkt skulle kunna vara genomförbar inom det tidsspann som här diskuteras ? Med tanke på att du arbetar som trafikledare, förefaller arbetsfördelningen (i den här delen av planerandet) vara förutbestämt, om man säger så . Inte för att jag skall slippa, men det förefaller vara så att du är mest lämpad för den uppgiften . Då får du räkna bort ett dygn på färjan över till Tyskland, två dagar i Gibraltar, vilket ger fyra dagar över. Är begreppet ironbutt bekant
Tony Johansson skrev:Personligen är jag inne på en Charley Boorman-variant, det finns ett skäl till varför jag köpte just en sådan hoj som jag kör . Ja j*vlar, vad gôbben skall sprätta runt i dyngan. Har fått för mig att gyttjebad är nyttigt för huden
Tony Johansson skrev:Alltså, jag är inte "prinsessan på ärten" (som jag också sa innan jag åkte med autozug i Tyskland ), men med ålderns rätt, börjar jag ställa lite högre krav på sovkomfort. Jag kan mycket väl tänka mig att tälta, men det verkar onödigt krångligt med tanke på att sätta upp ett tält i full Mc-mundering. Vad det gäller mat, är jag kanske inte så värst kräsen, men inom rimlighetens gränser. Personligen har jag svårt för mat som stirrar på mig från tallriken, om du förstår vad jag menar .
Dessutom, om det regnar när man skall krascha !? Tälta gör jag gärna i samband med att jag är på cykelsemester, i annat fall föredrar jag tillgång till en säng att sova i, och inte minst, en dusch på morgonen (och gärna efter det att man suttit och svettats i ett Mc- ställ några timmar i stekande 35-40 graders värme). Tro mig, du kommer att uppskatta bekvämligheten i en säng och en dusch, efter några timmar på hojen i värmen (fråga mig gärna hur jag vet ).
Tony Johansson skrev:. Vad det gäller däck, har jag inte riktigt funnit något tillfredsställande lösning på den frågan (ännu). I denna tråden, har jag lyft frågan, men som sagt, ännu har jag inte fått något tillfredsställande svar på frågan.
viewtopic.php?f=276&t=23990
Det finns som jag ser det två alternativ. Att slänga på sulor som (förhoppningsvis) håller hela vägen, men det blir en kompromiss. Jag fick som förslag Mitas 07 (https://www.google.se/search?q=Mitas+07 ... BZUQ7AkIRw) vilka förefaller vara en kompromiss (50/50) alltså 50% landsväg och 50% grusåka, men jag hoppas få något omdöme av någon som har erfarenhet av dessa och som kan uttala sig, inte minst vad det gäller livslängd.
I annat fall får det bli att man sular om i t e x Spanien, lämna kvar landsvägsdäcken där, och sätter på dom igen, när man skall till och åka hem. Då får man antingen köpa däck på plats, eller ta med sig hemifrån, varvid det senare alternativet förefaller vara omständligt (men jag vet att andra gör så).
Sedan kan jag inte låta bli att undra vad det är för hoj du kör och till de andra som ev. läser detta och känner att dom skulle vilja slå följe, så är det bra att ha tillgång till en maskin som klarar av tuffa tag, naturligtvis nyservad och genomgången innan avfärd, IMHO
Det beror ju på när man anländer . Dessutom kan det vara skönt att få återhämta sig efter det att man bränt genom Europa på fyra dagar, innan man kastar sig in i äventyret igen , imho.Thomas Stadin skrev:Två dagar för att se Gibraltar är väldigt lång tid, om man i övrigt har ett pressat schema. En dag räcker gott.
Tony Johansson skrev:Det beror ju på när man anländer . Dessutom kan det vara skönt att få återhämta sig efter det att man bränt genom Europa på fyra dagar, innan man kastar sig in i äventyret igen , imho.Thomas Stadin skrev:Två dagar för att se Gibraltar är väldigt lång tid, om man i övrigt har ett pressat schema. En dag räcker gott.
Ja jösses, det är till att vara lastgammal, hörru ! Själv har jag fyllt 40, (plus moms) och mer därtill och aldrig har jag känt mig så ung som nu, (förutom när jag skall upp ur sängen på morgonen) . Nä, ännu är du en ung pôjk, imho .Globethrottle skrev:När man var "ung o dum" körde man Stockholm - Spanienkusten på omkring 1,5 dygn...ja man hann ju inte se hastighetsskyltarna i den farten, -om det fanns några? Nu är man ju inte ung utan bara "xxx", så hjälper varken gelesits eller offroad-däck för vibrera bakdelen nöjd på långresor.
-Ja att "åldern" sedan alltid är feltryckt på körkortet (med 40 just nu tydligen) är alltid lika förvånande.., felet blir ju dessutom större för varje byte!
Google maps får upp dessa ruttförslag om man söker på Kiel-Gibraltar; https://www.google.se/maps/dir/Kiel,+Ty ... d36.140751.Globethrottle skrev:Nåja,... Någorlunda rakaste vägen(...).
Det får vi verkligen hoppas på, att han inte gjort .Globethrottle skrev:om nu inte båtkaptenen laddat vattenpipan förstås.
Bra att du nämner det. Efter det att jag börjat bläddra i boken jag köpte om Marocko (Lonley planet-2014), har jag landat i slutsatsen att det kanske är bäst om man stannar i tre veckor, istället för två, annars blir det väldigt stressigt, alternativt att man får lämna en del. Min önskan är inte bara att sitta på hojen och uppleva landskapet, utan även kunna upptäcka de städer vi passerar under åtminstone några timmar i dagsljus.Globethrottle skrev:Vad gäller Marocko låter det väldigt trevligt med rutter med storslagna landskap och vyer, och absolut gärna uppe i höga berg och allt vackert som finns däromkring. Man vill ju se så mycket som möjligt av det genuina Marocko, och att bakdäcket ska få se lite mer än babygruset hemma. . Så en trevlig grundplan, där det finns utrymme för eventuella avvikelser om det uppkommer i bekväm takt låter alldeles utmärkt! Är ju såklart ett tag kvar att gå igenom de bästa alternativen, och finputsa på dem efter behag. Slaviskt schema låter jobbigt, och det kan ju dyka upp något ställe som bara måste upplevas lite extra. Roligt att höra att även du är av typen "det är bara att köra". Livet ska inte bli alldeles för komplicerat, utan man ska såklart även hinna leva på vägen också.
Hur gjorde du här då . Hyrde du på plats, och i så fall, vad kostade det . Jag har inte planerat att köra hoj i Japan, men om man kan hyra till överkomligt pris, så utesluter jag inte den möjligheten .Globethrottle skrev:Apropå gyttjebad, så lär du om du åker till Japan få träna denna ädla konst till perfektion. Har aldrig geggat ner mig så mycket någon gång, som där. Till och med GS:en blev avundsjuk o framstod som klinisk ren efter den resan!
Precis. Men om du föredrar att tälta tänker jag inte hindra dig till det, jag kan boka hotell själv .Globethrottle skrev:Håller helt med att har man fått smak för någorlunda bra boende, så kan annat bli lite stenålder. Brukar själv använda mig av Booking.com, och det har alltid funkat klanderfritt. Och duscha kan ju vara skönt att göra i annat alternativ än sin egen svett då såklart.
Jo, jag har sett det i något klipp på tuben. Det var när gästen började pressa citronjuice över "middagen" som serverades på en bädd av is, som den tyckte att det var dags att schappa. Lite väl färskt om du frågar mig .Globethrottle skrev:Angående "stirrande mat" fick jag min beskärda del från samma galna men trevliga land som tidigare omnämnts. Aningen chockad efter att ha beställt det finaste (enligt kyparen) som kunde erbjudas, inkom en fullt levande och sprattlande bläckfisk på en bädd av is och blad, med sin egen svans/bakdel/fena fint uppskuren och lagd ovanpå kroppen(!) Efter att ha avlägsnat "huvudbonaden" från den arga växelvis blinkande stackaren, frågade jag så artigt det gick, om det möjligen skulle gå att få den tillagad istället... som man brukar äta den. (I Sverige iaf) .
Ja, däck är väl egentligen det minsta problemet. Det går säkert att beställa på plats i Spanien e. dyl. och som man kan skifta i förbifarten s a s. Ny hoj nämner du. Inte en KTM eller .Globethrottle skrev:Vad gäller däcken så får vi se vad som blir mest praktiskt. Om jag inte har bytt upp min nuvarande 1200GS till kommande år, beroende på vad "egot o plånboken kommer överens om", så köper jag annars några lämpliga däck till dess, vad det nu kan bli. Vad som sedan är mest praktiskt att ta på innan eller på plats är en bra fråga. Man vill ju såklart slippa för mycket bök under resan, om det går undvika förstås. Något annat än nyservat har jag inte tid till och vore en hädelse, både för förare och hoj.
Alla tips och förslag emottages med tacksamhet. Sedan om dom kommer till praktisk användning är en annan sak.Thomas Stadin skrev:Ett tips!
Om ni väljer alternativet från BC så kör ut till franska Nantes och ta nattbåten därifrån till spanska Gijon.
Ni sparar många mil och en övernattning. Båten lämnar Nantes vid 22 och är framme i Gijon runt middagstid dagen efter. Glöm inte sjösjukepiller!!!
Tony Johansson skrev: Ja jösses, det är till att vara lastgammal, hörru ! Själv har jag fyllt 40, (plus moms) och mer därtill och aldrig har jag känt mig så ung som nu, (förutom när jag skall upp ur sängen på morgonen) . Nä, ännu är du en ung pôjk, imho .
Tony Johansson skrev:Google maps får upp dessa ruttförslag om man söker på Kiel-Gibraltar; https://www.google.se/maps/dir/Kiel,+Ty ... d36.140751.
Så här blir det om man låter Basekamp lägga upp rutten. Observera att det i Basekamp tar fem (5) dagar att nå Gibraltar:
Tony Johansson skrev:Bra att du nämner det. Efter det att jag börjat bläddra i boken jag köpte om Marocko (Lonley planet-2014), har jag landat i slutsatsen att det kanske är bäst om man stannar i tre veckor, istället för två, annars blir det väldigt stressigt, alternativt att man får lämna en del. Min önskan är inte bara att sitta på hojen och uppleva landskapet, utan även kunna upptäcka de städer vi passerar under åtminstone några timmar i dagsljus.
Tony Johansson skrev:Hur gjorde du här då . Hyrde du på plats, och i så fall, vad kostade det . Jag har inte planerat att köra hoj i Japan, men om man kan hyra till överkomligt pris, så utesluter jag inte den möjligheten .
Tony Johansson skrev:Precis. Men om du föredrar att tälta tänker jag inte hindra dig till det, jag kan boka hotell själv .
Tony Johansson skrev:Jo, jag har sett det i något klipp på tuben. Det var när gästen började pressa citronjuice över "middagen" som serverades på en bädd av is, som den tyckte att det var dags att schappa. Lite väl färskt om du frågar mig .
Märkligt att människan skall dra saker och ting till ytterligheter. Man bör ha i bakhuvudet att just bläckfiskar är väldigt intelligenta, så det är ett j*vla sätt att behandla djur på, egentligen. Räcker det inte med att man äter upp dom, måste man plåga livet ur dom innan också ? Nej, är mitt svar.
Tony Johansson skrev:Under avdelningen märkliga maträtter (av det färskare slagen) kan jag lämna denna berättelse, som jag läste i en tidning för över 35 år sedan, men som har etsat sig i mitt minne. Det hela utspelar sig på Filippinerna, scenariot är som följer;
På menyn står färsk aphjärna, väldigt färsk . Kyparen kommer in med en apa som är placerad i en låda och vars huvud endast sticker upp. Kyparen knockar apan med en hammare (eller dyl.), för att sedan med hjälp av en såg, såga upp kraniet och lyfta bort huvudskålen (på den ännu levande apan). När så apan vaknar till liv igen, är det bara att sticka ner skeden och avnjuta delikatessen. Mumsigt, eller hur . Nä, fy f**n för människan (egentligen) .
Tony Johansson skrev:Ja, däck är väl egentligen det minsta problemet. Det går säkert att beställa på plats i Spanien e. dyl. och som man kan skifta i förbifarten s a s. Ny hoj nämner du. Inte en KTM eller .
Tony Johansson skrev:Avslutningsvis: Förvisso är det långt till April, Maj nästa år, men jag tror det kunde vara på sin plats om vi träffades IRL innan vi åker iväg så att säga (nä, inte dejt ). Du gör gällande att du bor i Sveriges demografiska mittpunkt och det ger inga ledtrådar egentligen. Hade du skrivit geografiska tmittpunkt, hade det varit Östersund, och dit är det en bit (åtminstone från Blöteborg) .
Tony Johansson skrev:Alla tips och förslag emottages med tacksamhet. Sedan om dom kommer till praktisk användning är en annan sak.Thomas Stadin skrev:Ett tips!
Om ni väljer alternativet från BC så kör ut till franska Nantes och ta nattbåten därifrån till spanska Gijon.
Ni sparar många mil och en övernattning. Båten lämnar Nantes vid 22 och är framme i Gijon runt middagstid dagen efter. Glöm inte sjösjukepiller!!!
Jo, jag vill minnas att du nämnde det i ett tidigare inlägg. Det påstås att med ålder kommer det visdom. Vissa kanske är resistenta (eller bara envisa, vad vet jag) . Det vi kallar erfarenhet, är en förskönande omskrivning av de misstag vi begått genom livet, och gissa vilken massa erfarenheter jag har .Globethrottle skrev:Mitt egna umgänge privat är faktiskt flest vänner runt 50-60. Både för att det är mest gemensamt erfarenhetsmässigt, men även att jag tycker kunskapsbanken är något väldigt intressant som man kan lära av varann oavsett ålder.
Kanske inte, men jag tror inte jag riktigt förstod vad det är som kan ligga bakom. Du får (vid lämpligt tillfälle) förklara det för mig, så att det blir begripligt .Globethrottle skrev:Sedan har nog inte syndromet "svårt komma upp ur sängen" något med ålder att göra... (host..pekar inte på mig själv... ) hm det drabbar även flera oavsett sifferkombination på ID:et.
Låter som en utmärkt idé att ta ett ärevarv runt triumfbågen och Eiffeltornet. Det är eoner av tid sedan jag var där sist, så det vore fantastiskt att få uppleva Paris igen, även om det bara blir för ett väldigt kort ögonblick.Globethrottle skrev:Ja, men det är sträckan jag omnämner som "Paris-svängen" som jag brukar ta. Den är såklart lite rakare, och den tar jag gärna.
-Kanske hinner med en god öl eller glas vin vid kära Eiffel, samt en sväng genom Triumf-bågen.
Omkring ca 5 dagar ner låter rimligt, med någon halv/hel dag däromkring som buffert kanske.
Jag skulle kunna stanna i tre månader (nåja, nästan) men det tillåter inte ökonomin. Men jag tycker (eftersom det passar dig också) att vi utgår från att hela svängen kommer att vara under fem veckor, det är så långt min semester sträcker sig. Sedan, när jag fått mitt schema inför nästa år så skall jag försöka lägga semestern så att jag utnyttjar inlagd ledighet, och på så sätt kanske kan öka semestern med ytterligare dagar, vad tror du om det .Globethrottle skrev:Håller helt med! Blir två veckor för tajt så känns tre veckor absolut bättre. Nog för att det är trevligt att köra fort, men ska ju inte köra som en ökenstorm igenom sevärdheterna. Då har man ju mer marginal om något trevligt dyker upp på vägen, både vad gäller kameler/dromedarer & ökenstormar, till andra mer handfasta sevärdheter .
Aha,jag förstår. Nja, vad jag hade i åtanke var mer gyttjebad med hojen, man man blir aldrig för gammal för geggamoja. Dessutom så är jag sugen på att gå lite "off-road" s a s , det finns ju skäl till varför valet föll på just en GS/A .Globethrottle skrev:Nä, den gången 2010 åkte jag faktiskt tåg i alla dess former. Kostade då bara ca 3500-4000 för 2 veckorskort med precis alla möjliga varianter av tåg. Jag tänkte mest på alla gyttje-bad som japanarna älskar och som jag också hamnade i. (Dock utan GS:en som fick vara hemma i garaget och blänka.)
Håller med, det kunde vara roligt, men ack så typiskt turistfälla .Globethrottle skrev:Kan dock gärna tänka mig att bo i beduinläger/-tält någon natt..!
Ja visst tusan, soja var det som matgästen hällde över bläckfisken, och då började den veva och skulle iväg. Den kände väl på sig vad som var på gång , eller så är det som du säger, den gillade helt enkelt inte soja, det behöver inte vara svårare än så .Globethrottle skrev:Ja det var väldigt makabert minst sagt! I detta fall fick jag soja i någon form till "den" och ingen citron, och han blev inte glad av sojan direkt heller.. (..kanske inte gillar soja..? ).
Den kanske försökte flörta med dig, eller kanske den ville säga att psst, kompis, vi skiter i det här va .Globethrottle skrev:även om det viftade en del och blinkade frenetiskt.
Verkligen inte, vilken utstuderad sadism fy f**n !!Globethrottle skrev:Fy farao!!! Lät ju knappast som någon meny jag vill prova..., urk! .
Jag vet inte hur det förhåller sig på Fiji, men jag vet (har hört talas om) i/på andra ö-nationer/länder där man praktiserar kannibalism, handlar om att man levde i föreställningen att om man åt upp sina fiender, så tog man också över dennes styrka. Därav anledningen till varför man åt upp sina fiender. Kanske var det gott, jag har inte en susning (och vill inte veta heller ).Globethrottle skrev:Påminner mig om något liknande som jag hörde berättas från dykresorna på Fiji. Men där ska ursprungsbefolkningen tydligen någon gång i tiden för inte allt för länge sedan (sekelskiftet 18-1900-talet enl dem själva ) kokat sina fiender och ätit upp dem...tydligen en delikatess på den tiden.
Aha, då förstår jag. Jag vet hur jag skulle göra, för jag ämnar köra min (nuvarande) hoj tills dess att jag går i pension, och dit är det ännu långt.Globethrottle skrev:Inget ont om KTM men det blir endast byte av årsmodell i såfall till en ny(are) GS, om nu byte sker. Beror på vilket djävul på vilken axel som vinner, den ekonomiska på ena axeln, eller den roliga på andra!
Det blir fint det. Jag kör buss till vardags, för att kunna finasiera min fritid, så det är inte direkt regelbundna arbetstider, om man säger så. Men något skall vi väl kunna klämma in, i annat fall får jag väl ta springaren till Hjortkvarn. Där har jag aldrig (mig veterligen) varit.Globethrottle skrev:Absolut, en planeringsträff ingår givetvis. Jag reser en del ner till Trafikledningen i Göteborg i jobbet, så det kanske går att sammanstråla däromkring? Tidpunkt får vi kanske återkomma till så att bägge kan samtidigt, men det finns ju lite tid att även planera ett trevligt möte.
Det var inte nästgårds, precis. Jag trodde, när du nämnde Hallsberg, att det låg runtikring Trollhättan/Vänersborg. Så var det nu inte .Globethrottle skrev:Den utmärkta "Demografika mittpunkten" är precis som "Wiki" säger i Hjortkvarn just nu, mellan Hallsberg och Norrköping. Man kan förenkla det till att man har lika många "tokar" jämt uppdelat åt alla väderstreck, vad gäller befolkningsmässig mängd. ---> En riktig central-ort alltså...!
Verkar ganska omständligt och dessutom tveksamt till om det är någon (ekonomisk)-tidsvinst .Thomas Stadin skrev:Inför vår spanienresa 2014 skissade vi på att ta båtar Holland - England samt England - Spanien.
Målet var att spara både tid och mil p vägen genom att kunna köra Kiel - Hollands västkust och därifrån ta eftermiddagsbåten över till England, för att sedan fortsätta till någon hamnstad i södra England och ta senaste kvällsbåten till Spanien. Tyvärr funkade inte det då. Kan kanske vara värt att undersöka om tidtabellerna har uppdaterats.
Tony Johansson skrev: Det påstås att med ålder kommer det visdom. Vissa kanske är resistenta (eller bara envisa, vad vet jag) . Det vi kallar erfarenhet, är en förskönande omskrivning av de misstag vi begått genom livet, och gissa vilken massa erfarenheter jag har .
Globethrottle skrev:Sedan har nog inte syndromet "svårt komma upp ur sängen" något med ålder att göra... (host..pekar inte på mig själv... ) hm det drabbar även flera oavsett sifferkombination på ID:et.
Tony Johansson skrev: Kanske inte, men jag tror inte jag riktigt förstod vad det är som kan ligga bakom. Du får (vid lämpligt tillfälle) förklara det för mig, så att det blir begripligt .
Tony Johansson skrev:Låter som en utmärkt idé att ta ett ärevarv runt triumfbågen och Eiffeltornet. Det är eoner av tid sedan jag var där sist, så det vore fantastiskt att få uppleva Paris igen, även om det bara blir för ett väldigt kort ögonblick.
Kanske kan vi rejsa ner för Champ Elysee . Men jag reserverar mig (tyvärr) för att dricka alkohol om du inte avser att vi skall stanna över natten i Paris, förstås, då kanske man kan ta en,( eller till och med två, öl ). I annat fall betackar jag mig vänligen men bestämt från att inmundiga några alkoholhaltiga drycker, jag vill gärna komma hem i samma skick som när jag lämnade hemmavid
Tony Johansson skrev:Jag skulle kunna stanna i tre månader (nåja, nästan) men det tillåter inte ökonomin. Men jag tycker (eftersom det passar dig också) att vi utgår från att hela svängen kommer att vara under fem veckor, det är så långt min semester sträcker sig. Sedan, när jag fått mitt schema inför nästa år så skall jag försöka lägga semestern så att jag utnyttjar inlagd ledighet, och på så sätt kanske kan öka semestern med ytterligare dagar, vad tror du om det .
Personligen tycker jag att det inte kan bli för långt, men det är jag det. Och sedan var det det här med ökonomin också.
Tony Johansson skrev:Aha,jag förstår. Nja, vad jag hade i åtanke var mer gyttjebad med hojen, man man blir aldrig för gammal för geggamoja. Dessutom så är jag sugen på att gå lite "off-road" s a s , det finns ju skäl till varför valet föll på just en GS/A .
Globethrottle skrev:Kan dock gärna tänka mig att bo i beduinläger/-tält någon natt..!
Tony Johansson skrev:Håller med, det kunde vara roligt, men ack så typiskt turistfälla .
Globethrottle skrev:även om det viftade en del och blinkade frenetiskt.
Tony Johansson skrev:Den kanske försökte flörta med dig, eller kanske den ville säga att psst, kompis, vi skiter i det här va .
Tony Johansson skrev:Aha, då förstår jag. Jag vet hur jag skulle göra, för jag ämnar köra min (nuvarande) hoj tills dess att jag går i pension, och dit är det ännu långt.
Tony Johansson skrev:Jag kör buss till vardags, för att kunna finasiera min fritid, så det är inte direkt regelbundna arbetstider, om man säger så. Men något skall vi väl kunna klämma in, i annat fall får jag väl ta springaren till Hjortkvarn. Där har jag aldrig (mig veterligen) varit.
Det var inte nästgårds, precis. Jag trodde, när du nämnde Hallsberg, att det låg runtikring Trollhättan/Vänersborg. Så var det nu inte .
Jo, det kan du alltid hoppas på .Globethrottle skrev:Ja visdom får man oftast bara den hårda vägen. Eller tar genvägen med dem som redan prövat alla "misstag", så sparas det lite tid och massa svordomar förhoppningsvis.
Ja kanske, men vissa erfarenheter behöver man inte. Nåväl, nog om det.Globethrottle skrev:Men kunskap ska man vara stolt över, oavsett hur man fick den!
Lyckliga dig, en så bekymmersfri vardag (vad det gäller sömn) har tyvärr inte alltid jag.Globethrottle skrev:Ja, mitt "sömn-problem" är att jag inte har några problem att sova länge...både här o där som en sjusovare. Tack och lov så brukar jag dock inte ha några problem gå upp, -bara jag blir väckt.
Nä, det är en erfarenhet man kan bespara sig själv, med alla problem som dessutom skulle dyka upp som ett brev på posten, om man gav sig på att köra med sprattelvatten i kroppen. Dessutom är det väl nästan som att svära i kyrkan om man ber om något alkoholfritt alternativ i Frankrike .Globethrottle skrev:Nä, ska det drickas någon vingligare dryck än alkoholfritt (går det fås i Frankrike ens..? ), så får det vara vid något stopp utan körning. Vill ju inte behöva köra vinglades med monterade stödhjul genom Paris, och kanske missa Triumfbågen, eller än värre rakt in i den!
Håller med till 100% ! Jag noterar att även du (som jag), är en tidsoptimist .Globethrottle skrev:Dock kan ju en övernattning där förstås vara väldigt trevligt. Gillar Paris som stad väldigt mycket, och under våren är den ju än mer underbar:
Vi är så samstämmiga att jag nästan blir tårögd . Men jag (vi) vill inte missa Gibraltar, remember .Globethrottle skrev:Men annars håller jag med om att omkring 5 veckor, varav ca 3 på huvudmålet blir en bra mix. Och ca två veckor för transport, samt några ärevarv runt Paris med eller motsols efter behag .
Eniga (igen) !!Globethrottle skrev:Största kostnaden lär nog bli genom Europa där boende o soppa/mat kostar lite mer.
Bra att du nämner det. I boken som jag tidigare refererat till, nämner man tre nivåer för kostnader i samband med ett besök i Marocko, budget (mindre än Dh350), midrange Dh550-1000 och midrange mer än Dh1400. 1Dh (Dirham) motsvarar (i skrivandets stund) 0,8549 Sek. Jag tror att vi kommer klara oss bra om vi lägger oss på Dh550-1000/dag (inklusive bensin).Globethrottle skrev:själva Marocko kommer man ju betydligt billigare undan. Skulle gissa kanske om man räknar på vad som tidigare nämnts mellan 400-500 per dygn i Marocko i genomsnitt kanske kan vara någorlunda realistiskt, med lite diff uppåt o neråt?
Eller hur !!Globethrottle skrev:Precis som du nämnde så är ju gyttja bra för mycket, och det vore ju synd plåga en GS med att bara få titta på medan föraren badar själv .Lika bra att låta tvåhjuliga pållen leka av sig i sin naturliga miljö !
Tony Johansson skrev:Håller med, det kunde vara roligt, men ack så typiskt turistfälla .
Sorry, men du får nog ställa in siktet på att folk för det mesta bor i något som närmast kan liknas vid hus. Däremot är det inte osannolikt att dom bor i tält i Sahara.Globethrottle skrev:Haha, förstör inte min fina illusion att alla i Marocko bor i tältläger....!
Globethrottle skrev:Även om det viftade en del och blinkade frenetiskt.
Tony Johansson skrev:Den kanske försökte flörta med dig, eller kanske den ville säga att psst, kompis, vi skiter i det här va .
Jaså, såg den ilsken ut ? Konstigt, du hade ju bara för avsikt att äta upp den !!Globethrottle skrev:Haha, ja men bläckfisken körde med Morse och något konstigt teckenspråk, och såg mest folk-ilsk ut, så jag tolkade nog signalerna lite fel.... !
Tony Johansson skrev:Aha, då förstår jag. Jag vet hur jag skulle göra, för jag ämnar köra min (nuvarande) hoj tills dess att jag går i pension, och dit är det ännu långt.
Om den saken finns det många uppfattningar, men ok . Själv är jag väldigt nöjd med min hoj, men den har bara 5 200 mil på mätaren ännu, och jag "tjejkör" min maskin .Globethrottle skrev:Ja kör man kvalité finns ju egentligen ingen anledning att byta. Det är ju det som är charmen .
Ja, herredujenamines, det är inte bråttom, det är långt till April nästa år !!Globethrottle skrev:Ja visst ska det gå att klämma ett trevligt möte in utan problem. Närmsta tiden är dock väldigt fullbokad som det ser ut men blir bättre med tid lite längre fram .
Jepp, 17 minuter från centralstationen (med spårvagn).Globethrottle skrev:Bor du i Göteborgsområdet, eller utanför?
Jo, jag kör för Värsttrafik, genom Transdevs försorg.Globethrottle skrev:Kör inte för Västtrafik möjligen .
Kan se att det finns vissa förtjänster att bo så (om än inte just på vintern ), lugnt och skönt, nära till naturen. Skulle passa mig finfint, inte minst lugnet. Vill man komma i kontakt med omvärlden, är det bara att sätta på datorn, så har man hela världen i knät.Globethrottle skrev:Nä Hallsberg är ju den kändaste järnvägsknuten, strax söder om Örebro o Kumla. Fast jag bor själv ute på landet 45 min vidare bort som sagt. Nära till allt o inget!
Tony Johansson skrev:
Dessutom är det väl nästan som att svära i kyrkan om man ber om något alkoholfritt alternativ i Frankrike .
Tony Johansson skrev:Håller med till 100% ! Jag noterar att även du (som jag), är en tidsoptimist .
Vi är så samstämmiga att jag nästan blir tårögd . Men jag (vi) vill inte missa Gibraltar, remember .
Tony Johansson skrev:Bra att du nämner det. I boken som jag tidigare refererat till, nämner man tre nivåer för kostnader i samband med ett besök i Marocko, budget (mindre än Dh350), midrange Dh550-1000 och midrange mer än Dh1400. 1Dh (Dirham) motsvarar (i skrivandets stund) 0,8549 Sek. Jag tror att vi kommer klara oss bra om vi lägger oss på Dh550-1000/dag (inklusive bensin).
Tony Johansson skrev:Jag kan också nämna att temperaturen runt April, Maj ligger mellan 20-30 grader, grovt räknat. I norra delen kan det regna ymnigt (vilket framgår av Stefan Cedergrens bilder) och i den södra delen kan det förekomma sandstormar.
Tony Johansson skrev:Sorry, men du får nog ställa in siktet på att folk för det mesta bor i något som närmast kan liknas vid hus. Däremot är det inte osannolikt att dom bor i tält i Sahara.
Tony Johansson skrev:Om den saken finns det många uppfattningar, men ok . Själv är jag väldigt nöjd med min hoj, men den har bara 5 200 mil på mätaren ännu, och jag "tjejkör" min maskin .
Tony Johansson skrev:Ja, herredujenamines, det är inte bråttom, det är långt till April nästa år !! Jepp, 17 minuter från centralstationen (med spårvagn).
Tony Johansson skrev:Jo, jag kör för Värsttrafik, genom Transdevs försorg.
Ja, det är nog faan bäst .Globethrottle skrev:Ja svära i kyrkan ska vi undvika... -så vi håller oss i god ton med MC-Gudarna under resan.
Var rädd för att du skulle säga det. Låt mig ta mig själv som exempel. Det är inte allt för sällan jag är alldeles för sent ute, på väg till jobbet, med cykel. Detta leder (inte sällan) till att jag får trampa på som ett skållat troll, för att inte komma försent. Dessutom är det inte sällan, just vid dessa tillfällen motvind, som jag tvingas stångas mot.Globethrottle skrev:Tidsoptimist ut i fingerspetsarna! Det är så man får se lite mer av världen utanför på lite mer roligt sätt...!
Nä, faktiskt. Och när man är på semester vill man inte tänka (för mycket) på pengar. Vad man kan göra för att hålla kostnaderna nere, är att bo billigt, där kan man spara mest pengar. Själv är jag beredd att sträcka mig till delat badrum, men jag vill inte sova i ett flerbäddsrum, där går gränsen.Globethrottle skrev:Låter absolut vettigt. Inte så himla farligt dyrt för omkring hela fem veckors lång semester får jag säga, på det hela taget.
Inte en susning, men jag har läst om andra som köpt och använt en dyligt, med gott resultat. Själv har jag för avsikt att införskaffa följande, inför detta gemensamma äventyr. Tycker det känns vettigare än en väst, för vad hjälper en väst om man råkar ut för motorhaveri .Globethrottle skrev:Bortsett från bra badbyxor för regnet.., ..funderar jag på om detta kan vara smart införskaffa.
http://www.xlmoto.se/revit-cooling-vest-liquid-svart#
-Någon bra erfarenhet möjligen?
Neej, inga röda klänningar,(eller andra klänningar heller, för den delen) .Globethrottle skrev:Jag kör oftast ganska lugnt också, så det kanske blir dammmoln från två tjejkörda mc:ar med förare i röda klänningar... Fast ska man smälta in är det väl vit eller svart färg som gäller för senaste modet kanske? :
Centralt och centralt. Är boendes i K-dala, Blöteborgs första satellitstad, faktiskt, byggd på 50-talet. Visst, jag kan komma förbi någon dag när du är på plats, kanske innan jag sticker till jobbet. Själv jobbar jag bara B-tjänster (sena kvällar och nätter, samt helger). Samma jobb, bättre betalt (OB-tillägget). Nej, inte de kvinnliga hygienprodukterna .Globethrottle skrev:Jamen då bor du ju ganska central. Då hinns det med något fram till nästa år.
Verkar vara ett fasligt flängande, dessutom ligger Hallsberg inte nästgårds precis. Trettio mil, enkel väg .Globethrottle skrev:Är faktiskt intill Göteborg C just nu på kontoret, men imorgon vid femtiden bär det av till nästa metropol (hemåt).
Njaa, ersättningstrafik för spårvägen för det mesta. Jag kör inom stadstrafiken i Blöteborg och då blir det mest ersättning för inställda spårvagnar eller för spårvägsarbete, då vagnarna inte rullar.Globethrottle skrev:Jaha, men vad kul! Då har du säkert kört många av mina / våra Västtrafik-bussbeställningar, när tågen blivit inställda m.m..
Jag är full av dom (men det är dumt att chansa). Men för din skull, Lars-Erik skall jag förtydliga mig; Jag vill inte dela rum med någon (förutom med en kvinna ) oaktat anledning, om det inte är av nöden tvunget, ok .Lars-Erik Holmberg skrev:Tony skrev:
Jag vill inte heller dela rum med någon, (om det inte är en kvinna, förstås ) och då inte minst i ett muslimskt land. Det skulle kunna väcka en del frågeställningar om två män på resande fot, skulle boka ett rum tillsammansLars-Erik Holmberg skrev:Detta är en vanföreställning!
Det beror nog på i vilket muslimsk land du befinner dig i.Lars-Erik Holmberg skrev:OK, det skälet är ju naturligtvis giltigt och något som jag inte har något med att göra. Jag ville bara påpeka att den muslimska världen INTE bryr sig om två män delar hotellrum!!
Tony Johansson skrev:Jag vill inte heller dela rum med någon, (om det inte är en kvinna, förstås ) och då inte minst i ett muslimskt land. Det skulle kunna väcka en del frågeställningar om två män på resande fot, skulle boka ett rum tillsammans .
Bror Gårdelöf skrev:Sedan dess har jag emellertid insett, att enkelrum numera är värt merkostnaden.
Jag sover inte lika djupt nu som förr - och snarkar inte jag, så snarkar rumskamraten!
Bror Gårdelöf skrev:Du har uppenbarligen inte likadana reskamrater som jag!
Tony Johansson skrev:Det beror nog på i vilket muslimsk land du befinner dig i.Lars-Erik Holmberg skrev:OK, det skälet är ju naturligtvis giltigt och något som jag inte har något med att göra. Jag ville bara påpeka att den muslimska världen INTE bryr sig om två män delar hotellrum!!
Ta t. ex Uganda (som f ö inte är muslimskt och inte aktuellt i detta fall), där homosexualitet är förbjudet i lag.
Kanske inte rätt land att boka ett rum om man är två män ( eller kvinnor, för den delen, om man avser att bo på hotell, (en eller flera nätter), s a s .
Du kanske har haft tur .Lars-Erik Holmberg skrev:Tony Johansson skrev:Det beror nog på i vilket muslimsk land du befinner dig i.Lars-Erik Holmberg skrev:OK, det skälet är ju naturligtvis giltigt och något som jag inte har något med att göra. Jag ville bara påpeka att den muslimska världen INTE bryr sig om två män delar hotellrum!!
Ta t. ex Uganda (som f ö inte är muslimskt och inte aktuellt i detta fall), där homosexualitet är förbjudet i lag.
Kanske inte rätt land att boka ett rum om man är två män ( eller kvinnor, för den delen, om man avser att bo på hotell, (en eller flera nätter), s a s .
Nja, Du låter fantasin spela Dig ett spratt. Jag har rest och bott i dubbelrum med resekompis i både sunny- o shiamuslimska länder OCH Ryssland där homosexualitet är förbjuden.
Lars-Erik Holmberg skrev:Utan den, är det nog bäst att stanna hemma!!!
Återgå till Reseplaner & resetips
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst