tranicos skrev:Är det någon som har erfarenhet av både tomtom 410 och garmin zumo 660 och har några åsikter?
*SNIPP*
//Linus, nybliven medlem & f800gs-ägare efter 15 år på sporthoj.
Hej
Jag skall inte påstå att jag har massor med erfarenheter av Tomtom Rider 410, det är bara en månad sedan knappt jag började fuska lite med en sådan. Jag har i vart fall över tio år med Garmin så en rimlig ansats till "first impression" kan jag bistå med.
Förenklat skulle
jag säga att det är i princip som PC (Win) och Apple (MacOSX), båda löser uppgiften men det är olika designfilosofier. En som ger möjlighet att skruva på varenda skruv men som kräver kunskap även för att utföra relativt enkla handgrepp och en som har satsat på enkelt handhavande med påföljd att man blir mer begränsad med det som bjuds i standard. Garmin resp. Tomtom - vill man så kan man köpa tilläggsprodukter till Tomtom som ger mer handlingsfrihet men då är det några kanske 250 kr/år i licenskostnad som krävs.
Inom BMWklubben har Garmin varit i princip allenarådande fram till det senaste året och det innebär att rutter och annat som "finns i klubben" i första hand är anpassat till Garmin (en viss kartversion, en viss HW, en specifik inställning på undvikande osv.). I praktiken tycker
jag att det hela har gått till på gränsen till överdrift. När vi är ute och åker så kör "19" cyklar på rad, alla med egen navigator och alla med "samma rutt inlagd" (om alla parametrar enligt ovan är identiska). I praktiken är det inte värre än att bestämma sig för att första cykel kör alltid rätt och de bakom följer. Ändå så händer det nästan alltid att nummer 14 av 19 svänger höger i en korsning där alla 13 före kör rakt fram därför att navigatorn "sa det". Nog om detta!!
Med ovanstående om bakgrund så ställer jag en motfråga - vad skall du ha din navigator till? Är det i första hand för att skapa EGNA rutter och turer på fina vägar eller skall du nyttja den i klubbverksamheten och leda turer som andra har skapat?
Tt 410 är jämfört med en Zumo 660 en betydligt modernare maskin på de flesta/alla sätt. Bättre skärm, snabbare beräkning, bättre funktioner. Skall man vara saklig så räcker det väl här, säljer du din Z660 för 2500 kr som någon skrev kan du köpa till det du behöver i många år. Självklart kan du importera rutter för Garmin i en 410 och normalt sätt så blir konverteringen helt OK. Jag har inte kollat flera hundra rutter, snarare ett tiotal, och de följer i allt väsentligt tänkt plan MEN får man ett 4-bokstavs sammanbrott om den går lite fel (typ 0,3%) någonstans så finns ju Garmin, ett par kurser och hård disciplin ff att tillgå.
Jag skriver inte detta för att göra ned varken den ena eller den andra, det är mer ett statement om min filosofi för rutter. Jag har bara lagt det bakom mig att det MÅSTE vara exakt, det blir nästan alltid bra ändå även om det blir någon knix som inte var tänkt från början.
Skall jag leda någon grupp EXAKT så som det är tänkt/bestämt ex.vis vid Kalmar Ironman så vill jag ha ett spår att följa. Då blir det inte fel. Jag vet inte om det går att läsa in ett spår i Tt, det kan väl vår gurus berätta.
Skall jag "bara ut och åka" på trevliga vägar funkar båda mycket bra och men Tt 410 är modernare än Z660 och enklare att hantera - nu är valet ditt.
Med vänlig hälsning, Magnus