Gick inte så bra med kylarrensningen.
Kylaren började läcka i nederkant såg ingen mekanisk påverkan så det kan ha varit starkt kylarensmedel som fick ligga för länge i kylaren innan renspolningen.
Fick köpa en ny kylare inkl. termostat 6800.- hos bmw mc alvesta.
Luftade kylsystemet med metoden fyll expansionkärlet ( med öppet lock ) och sug ur luft m.m. från nippeln överst i vattenpumpen. OBS se till att fylla på expansionskärlet efter hand.
körde motorn ca. 10 sekunder och sög ut den ev. luft som fanns i vattenpumpen.
Stängde expansionskärs locket och körde motorn något varm. Öppnade först luftningsnippeln på övre slangen till vattenpumpen tills ev. luft pyste ut. sen nippeln på vattenpumpen tills det kom kylarvätska.
Fyllde på expanssionkärlet och körde motorn varm igen och luftade enl. föregående beskrivning.
Körde en sväng och lät motorn svalna sen enn till sväng, allt för att den inbyggda luftningen skall jobba och spola ut de sista bubblorna till expanssinkärlet. Nu håller motortempen sig strax under 2 strecket även i stadstrafik vid 25+C.
Såg att gamla kylaren fortfarnade hade klegg mellan flänsarna trots försöket att göra ren den. Så det var nog dags att byta den ändå och SLUTA köra så mycket grusväg.
Bättre att köra denna typ av vägar
https://www.youtube.com/watch?v=2QLfokI8sC8Eller ta ut K1100LT'n på äventyr då den är mera robust i kylningen som t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=8WiILEPsZVc