av Roger Gross » 2016-07-12/12:31
Hej Ullis,
Instämmer i Maries slutsats vad gäller reläerna vid kopplingshandtaget. Dock tror jag inte på att WD40 är lösningen på en så ny hoj.
Om din S1000R har farthållare finns två mikrobrytare vid kopplingshandtaget. Den ena utlöser farthållaren och den andra möjliggör start med växel ilagd.
Om du tittar noga så ser du två tunna metalltungor invid kopplingshandtagets fäste. Sannolikt är plåttungorna ngt deformerade och behöver justeras. Använd två pincetter och böj plåttungorna så att följande brytpunkter för mikrobrytarna hörs:
- Startreglering 15-40 mm
- Farthållarreglering 110 mm
Måtten avser avståndet från styrändviktens svarvade spår till kopplingshandtagets ändkula.
Lägg örat nära kopplingshandtaget, dra in handtaget långsamt. Du kommer att höra när mikrobrytarna påverkas.
Böj resp plåttunga så att mikrobrytarklickljuden hörs vid ovan nämnda avstånd.
(Vanlig orsak till behovet av justering är åverkan eller att man bytt till tillbehörshandtag.)
Lättheten att hitta friläget kan bero på hur kopplingen är justerad. Vid kall motor ska det vara ett knappt märkbart spel vid kopplingshandtagets öppning vid kopplingsvajern. Justera till 0,5 mm. När motorn är varm är spelet betydligt större. För maximal frikoppling ska spelet vara så litet som möjligt vid kall motor.
//Roger G