Jag skall försöka vara tydlig med vad jag menar, det börjar med körkort på bil 1985 då man lärde sig att man kör på höger sida men man får tillfälligt köra på vänster sida vid tex en omkörning om det kan ske utan risk eller fara för mötande (eller något liknande)
MC körkort 2011 där uppmuntras man att skära kurvor för att få en så rak linje som möjligt, men samma som ovan utan att äventyra andra trafikanters säkerhet.
Enligt ovan har jag kört och det funkar bra, men jag har börjat tänka på att bilar sällan skär kurvor, visst dom behöver inte det på samma sätt som en mc drar nytta av det, och vissa gör det men ganska få.
Jag börjar fundera då jag i Stockholm (och säkert på andra platser) ser bilar parkerade mot kör riktningen på gator som inte är enkelriktade och undrar om det är tillåtet (söker i trafikförordningen och tycker att det verkar förbjudet om jag läser rätt?)
Nästa sak är en "insändare" i lokal gratis tidning, där säger skribenten att det som gäller är "hur man väjer" han säger "vi väjer inte vänster utan håller höger"
Svar till Calle Friedner Calle citerar kapitel 7 § 1 i klagan på flanörer längs Södermalm’s Södra
promenad utmed Årstaviken vilket inte är körbana med vägren, vilket dock vad kapitel 7 § 1 avser
men vilket emellertid är irrelevant ty trafikregler grundas på väjningshåll och inte sidval.
Calles logik är liksom en outsinlig ström av åsikter om ”hur vi skall mötas i trafiken” och grundar
sig ofta på den felaktiga tron att trafikregler baseras på vilka placerings eller sidval, trafikanter förväntas
att göra i kör, cykel eller gångbanor. Men trafiklogik baseras inte i grunden alls på sidor utan
det är ju så att till lands likväl som till sjöss, där inga sidor finns så handlar trafiklogiken om åt vilket
håll vi skall väja för att undvika hotande sammanstötningar.
Vi väjer inte vänster utan håller höger pga högertrafikförordningen från 1968, men dessförinnan
väjde vi vänster som i London. Alla hotande sammanstötningar hanteras med trafikförordningens
väjningsplikt där vi håller undan åt höger för såväl mötande som omkörande vilket man även gör till
sjöss fast det där kallas styrbord istf höger. Ur väjningsplikten följer sedan automatiskt sådant som
högerregeln samt hur man skall bete sig i rondeller osv i form av allehanda detaljerade trafikregelvarianter...
Högerregeln innebär stoppa och släppa förbi högerkommande trafikant alternativt väja genom
att svänga höger innan, för att undvika sammanstötningen, ty att köra rakt fram vore ekvivalent med
att väja vänster relativt färdriktningarnas skärningspunkt.
Rondellen är i teorin att se som cirkulär raksträcka med endast högeravfarter med dispens från
högerregeln för trafikant redan befinnande sig inne i den cirkulära raksträckan dvs inne i rondellen.
Så Calle, det handlar inte om ”rätt eller fel” sida utan oaktat var du än befinner dig på vägen så är
plikten dock alltid att väja åt rätta ”hållet” för att väja undan och undvika hotande kollisioner. Du kan
gå längs Årstastrandpromenaden på vänstra sidan om du så väljer, men när du möter annan trafikant,
skall du väja undan åt höger. Det är faktiskt inte olagligt att på vänstra sidan av körbanan köra
sin bil hela vägen från Ystad till Haparanda, förutsatt man inte möter en enda annan trafikant längs
hela vägen, ty högerväjningsplikten för att undvika kollisionshot medför ju då förstås man kommer
hamna på höger ”rätt” sida av körbanan.
Kan inte länka till originalartikeln då det är en bild...
Men det som skrivs ovan ger ett helt nytt ljus på saken, åtminstone i mitt förstående av det, vad säger ni stämmer detta?
Alltså kan jag köra på vänster sida hur mycket jag vill utan att bryta lagen så länge jag inte äventyrar mötande trafiksäkerhet (skrämmer eller kör in i dom)