- MRA.JPG (42.02 KiB) Visad 8978 gånger
Hej!
Intressant att följa denna tråd då en bra vindavvisning utan "buffeting" (finns det något bra svenskt ord?) är fantastiskt mycket värt på längre och snabbare resor. Jag är under medellängd, men inte heller det är något som löser det här problemet. Min förra 1150GS var helt bedrövlig med originalrutan, men där kunde jag bara konstatera att det blev bättre med rutan i bakersta läget.
Sedan har jag laborerat på min Guzzi Breva med originalruta och en stooor Hondaruta till en gammal helkåpa, båda med MRA's stora X-creen Tour spoiler och på olika höjder. Mina erfarenheter pekar inte mot några särskilda produkter, utan är en amatörs sammanfattning av aerodynamiken på en hoj med relativt upprätt sittställning.
A) För att få en bra vindavvisning i höga farter utan "buffeting" behöver man en ruta som är så hög att man ser vägen igenom den - inte över. Kollar man monteringsanvisningar för vindrutor verkar detta vara ett brott mot grundregeln att rutans överkant ska vara i näshöjd. Vid regn blir sikten lidande, mer om det senare.
B) För min del förefaller det som att ett avstånd mellan rutans överkant på mer än ca 40 cm ställer till det, förmodligen för att den oundvikliga virvel som uppträder en bit efter att vinden släpper rutans överkant sprider sig nedåt/bakåt bakom rutan i ett sådan mönster.
C) Rutan bör vara så flack som möjligt med hänsyn till att den börjar vid fästet och inte ska slå i hjälmen, ca 40 cm verkar rimligt för min del.
D) Hjälmen har stor betydelse, på 1150:n funkade en billig öppen Nolanhjälm bättre än min Schubert C3... Generellt verkar öppna hjälmar vara tystare bakom en bra vindruta för min del och det verkar att ha att göra med den luftströmning som skapas mellan axlar och underkanten på hjälmen. Med en hjälmkrage (skum) försvinner nämligen detta vindbrus...
E) Två parallella skärmdelar styr luftströmmen mycket stabilare än en stor ruta. Därför har MRA:n fungerat bra som "labb-komponent", när man fäller ned den framför vindrutan bildas just en sådan spalt som hjälper att lifta den turbulenta vinden en bit till uppåt. En annan fördel med denna princip är att toppdelen kan sänkas så att man ser över den i låg fart och dålig sikt.
En snubbe jag läste om hade monterat "stående" plastbitar på sin Ducatikåpa. han hade hittat idén från modellflyget och lösningen hade ett namn som jag inte kommer ihåg, någon kanske gör det? Dessa ca 20 mm höga och kanske 50 mm långa styrfenor var monterade över hela kåpglaset så att de styrde luften både åt sidor och rakt upp över hjälm. Effekten uppgavs som mycket god.
F) Mitt problem: har en ny F700GS med Toruratech's högre vindruta och min MRA nu. Totalhöjden är fortfarande för låg och även om jag höjde den är vikt/stabilitetsförhållandet för dåligt för riktigt dåliga vägar. Överkant MRA hamnar precis i synfältet i högsta läget. I min fantasi hittar jag en tvådelad ruta med förstärkningsbåge som kan höjas och sänkas ca 150 mm som är gjord för hojen, så att jag slipper gräva fram svetsen och böja plexi i ugnen mellan bullbaken.
Någon som har tips?