Jättekul att du tog dig runt på Island med en 700! Vissa av vägarna där kan vara väldigt utmanande
Tänkte jag skulle kasta in mina tankar i tråden för framtida läsare som kanske snubblar in hit.
Mitt tips:
Provkör alla tre en längre stund, minst ett par, tre timmar på olika väglag och kurvor. Känn in dem, se vad just du gillar. I allra bästa fall, ta en charter till Gran Canaria eller liknande och hyr där (kostar runt 3000 för en charter och runt €40/dag att hyra hojen. Det går att hyra allt från 650GS till 1200GS där). Skall man slanta ut 160 papp på en hoj, kanske det inte är orimligt att först slanta ut 7000 på en solresa där du även får testa alla dessa hojar innan du bestämmer dig. Dessutom är det barnsligt roligt att köra hoj där. Tänk bara på att hyrhojarna där är äldre och ganska slitna. Så de känns råa och lite ryckiga. Men fokusera på känslan av storleken, tyngden, kurvtagning, hantering på grus och sådant väglag där du vill köra. Det finns även BMW Motorrad hotell, dit man kan resa, bo och provköra alla modellerna genom t.ex. Alplandskapen. Kan vara ett bra alternativ för att känna in vad som passar just dig. Lite omständigt, och inte precis i linje med "impulsköp". Men om du är här och läser, så är du förmodligen någon som gör research innan köpet.
Jag funderade själv väldigt länge på samma tema som ovan, och jag kan inte säga vad som är bättre än något annat för just dig. Det enda jag kan göra är att försöka återge mina allra högst subjektiva reflektioner innan jag gjorde mitt val.
Jag valde 700 av ett enda skäl: Små, kurviga landsvägar och hålnålskurvor nere på kontinenten (Alperna, Dolomiterna etc). Det är en allroundhoj som klarar grus och lätt off road, men som är (i min ödmjuka mening) bättre en både 800 och 1200 på slingriga asfaltsvägar (vilket jag tycker är roligast). Och jag valde hoj efter vad jag tyckte var roligast att göra med den, med så få begränsningar som möjligt. Jag hade kunnat valt en sporthoj eller en gathoj, men om jag kommer till en grusväg så vill jag inte behöva varken vända eller tveka. Jag vill kunna köra vidare, och det kan man med en 700, även om en 800 eller 1200 hade klarat just den biten bättre. Som Gunnar visade ovan, så går det alldeles utmärkt att ta sig fram med en 700 även offroad. Men när det kommer till kurviga asfaltsvägar, så kommer 700 nog att vara ett bättre val än en 800 eller 1200, och det är därför jag valde just den.
Så resonerade jag!
Jag har hojen för att pendla motorväg, och för att resa världen över med. Ganska "allround", alltså.
Jag tycker kraften i 700 räcker och blir över för att utforska och toura runt med. Den är oerhört smidigt och lätt att "kasta runt" i kurvorna. Mer så än sina syskon.
Den puttrar runt på motorvägen i 110-120 på vilsamma 3200 varv. P.g.a. vindmotståndet, så är just 100-120 gränsen för vad som är bekvämt och vilsamt. Men det tycker jag räcker. Det går ju absolut att köra fortare än så under kortare sträckor, men vart och när skall man göra det? Och hur ofta händer det? Bra mycket roligare att köra småvägarna genom Tyskland än att nöta Autobahn. Autobahn är ett lidande oavsett hoj (om det inte är någon slags skrevraket, men då är vi ganska off-topic). Måste man, så är det bara att bita ihop i någon dag och få det undanstökat. Men man har desto roligare när man kommer fram.
När det gäller komforten på längre resor så har jag inga problem alls. Och då är jag byggd som en badtunna och väger som en sumobrottare, vilket betyder att min tyngd äter upp rätt mycket av fjädringsvägen bara av att sitta på hojen. Ändå har jag inga större problem med grusvägar. Däremot så rekommenderar jag att du köper en komfortsadel från t.ex. Sargent eller liknande. Blir som en helt ny hoj, och komforten på längre sträckor blir väldigt, väldigt bra.
Hoppas det hjälper någon som funderar och är ute och jagar efter resonemang!