hedberg skrev:ja på min första fråga har jag fått klara svar,tack för det! Men på frågan om hojen kan känna skillnad på olika batteri typer är det kanske ingen som har svar på,eller.
Bror Gårdelöf skrev:Där kommer Du osökt in på ett självklart stickspår - som måhända är huvudspåret? Generatorn laddar rimligen mer över tid, än vad en laddare gör över vintern (i alla fall om man vinterladdar några timmar varannan vecka och använder hojen till att köra med under säsongen, dvs då används laddaren som regel inte alls). Då inställer sig genast frågan, var generatorn befinner sig i jämförelse med laddaren, när det gäller att ge batteriet stryk.
Om detta har jag ingen aning. Någon?
Gunnar Elmgren skrev:
BMW:s laddare, även den senaste "smartladdaren", är transformatorladdare, och tyvärr inte lämpliga att lämna anslutna permanent - de har ingen funktion för det som kallas "float charging", med lägre spänning då batteriet väl är fulladdat.
Bättre att ladda ett dygn eller så, med 2-4 veckors intervall!
neutral skrev:Det bästa med tråden var att jag kom mig för att ladda mitt batteri, det var nere på 12,2 V så det var dags. Lättare med Li-ion som enduron har, den har stått ungefär lika länge och var ändå på 13,2!
Jag älskar verkligen ditt sätt att uttrycka dig på Magnus !!! Om jag inte hade vetat bättre, hade jag trott att du var en Blöteborgare, (eller är det så att ditt glada lynne har sitt ursprung från nämnda Blöteborg, som smittat av sig på dig ).Magnus Brobeck skrev:Jag har en bestämd känsla av att ibland är vi inne på ett sådant finlir här på forumet att det inte är rimligt i förhållande till vad som står att vinna/förlora om man väljer det ena eller det andra.
Jag har för några år sedan följt råden här och köpt en CTEK laddare av god kvalité och på alla sätt varit nöjd med råd och resultat. Med den har jag laddat min(a) MC glatt utan problem med en kontakt från nämnda bolag med olika lysdioder som visar laddningsnivån i ackumulatorn.
För något år sedan så fick jag för mig att det kunde vara bra med en laddare till så att jag skulle kunna hantera vinterförvaringen på ett smidigare sätt med två MC i garaget. Innan jag hade fått tummen ur det berömda hålet (inte mitt - mer generellt menat) så dök en BMW laddare upp på forumets köp och sälj del till ett vettigt pris. Sagt och gjort och så var det problemet löst.
Nu har jag kört den ett tag och kan rapportera att ingen hoj har exploderat, brunnit eller på annat sätt förgasats till molekyler. Faktum är att inte ens en backspegel har ramlat av. Det är sagolikt enkelt att flytta den från en till annan och man slipper små blinkande sladdar som kan läcka vatten under sadeln.
När man startar den så visar displayen mycket tydligt vad som händer. Det blir vanligtvis en mjukstart med typ 0,1A som sakta ökar till 0,3A under den första minuten och sedan höjs laddströmmen mjukt till rätt nivå, lite som ett förspel helt enkelt. Från säker källa har jag fått veta att i andra sammanhang är ett förspel bra om man vill behandla något kärleksfullt. I linje med tråden ovan så är det helt i linje att behandla sin ackumulator på detta kärleksfulla sätt.
När laddaren är klar somnar den och går in i ett viloläge som den med automatik vaknar ur var 24:e timma, vid behov kör den en laddning annars somnar den om. Det sista låter ungefär som Martin Sands bästa råd från årsträffen i Halmstad.
Skulle jag någonsin se en skillnad mellan de ackar som har behandlats av BMW laddaren jämfört med CTEK dito så meddelar jag detta på forumet omgående.
Med vänlig hälsning, Magnus
Magnus Brobeck skrev:Är det inte det den gör, du tappar bort mig här? Den stänger ju av sig i 24 timmar, vaknar och kollar om allt är OK.
Om OK -> Åter till sömn och avstängt efter 3 min i 24 timmar till.
OM NOK = Behov av laddning -> Laddning i behövlig tid för att sedan återgå till sömn/vila enligt ovan. Kan det blir bättre eller är det bättre att ligga och "fisladda"/flytladda hela tiden?
Bravo Brorsan !!Bror Gårdelöf skrev:Vi har glömt en aspekt: Kvaliteten på elen i vägguttaget. Blir det bättre resultat från grön el?
Svenska företag gör ofta kvalitetsvaror. Gör vi bättre el än utlänningarna?
Och så vidare.
Magnus Brobeck skrev:Jag har en bestämd känsla av att ibland är vi inne på ett sådant finlir här på forumet att det inte är rimligt i förhållande till vad som står att vinna/förlora om man väljer det ena eller det andra.
Gunnar Elmgren skrev:Odd Arne Kjørstad skrev:.Først må man vite om man har et AGM-batteri eller ikke, så diskuteres det lenge hvilken innstillinger av laderen som da blir korrekt, snøflinga/MC, ladespenning, når/hvor ofta osv.
Det är bra att veta vilken typ av batteri man har, ja, så man kan ge det rätt underhåll.
Inte så svårt att ta reda på - det står i alla fall i mina instruktionsböcker!
Odd Arne Kjørstad skrev:Og diskusjonen er non-conculsive.
Gunnar Elmgren skrev:Är den verkligen det?
Gunnar Elmgren skrev:Vilket som, så tror jag trådskaparen fått svar på sin fråga!
Gunnar Elmgren skrev:Problemet är, att BMW-laddaren är ganska "korkad" och knuffar på med full laddningsspänning var 24:e timme.
Det är inte idealiskt, särskilt inte för ett AGM-batteri - den vill hellre ha "fisladdning" (Float Charging) med lägre spänning, runt 13,6 V i ett par veckor, innan man går över till pulsladdning där man ligger på 12,7 V konstant och "pulsar" med 14,7 V när spänningen sjunkit under 12,7 V.
Gunnar Elmgren skrev:För övrigt är BMW-laddaren inte ens anpassad för AGM-batterier - i manualen anges "Charge termination voltage" till 14,4 V, medan AGM-batterier bör laddas till 14,7 V!
Gunnar Elmgren skrev:
Slutligen är BMW-laddaren en transformatorladdare med linjär karakteristik, förvisso med något slags reglering på sekundärsidan men det är ändå inte någon riktigt bra konstruktion (den har troligen ganska högt spänningsrippel, exempelvis - i det lilla höljet får det helt enkelt inte plats komponenter för att glätta 50 Hz brygglikriktad spänning tillräckligt bra). Dyr är den också, ungefär dubbelt mot en CTEK MXS 5.0 - som är en riktigt bra laddare för MC-bruk!
Odd Arne Kjørstad skrev:Nope! Som du ser går diskusjonen og uenigheten videre!
Odd Arne Kjørstad skrev:Nope! Som du ser går diskusjonen og uenigheten videre!
Gunnar Elmgren skrev:Odd Arne Kjørstad skrev:Nope! Som du ser går diskusjonen og uenigheten videre!
Inte om trådskaparens ursprungsfråga, vad jag kan se?
hedberg skrev:ja på min första fråga har jag fått klara svar,tack för det! Men på frågan om hojen kan känna skillnad på olika batteri typer är det kanske ingen som har svar på,eller.
Gunnar Elmgren skrev:Att diskussionen går vidare (och blir allt nödigare!) får nog tillskrivas en tilltagande MC-abstinens, och att vi lite till mans kanske gärna vill försvara våra egna val och uppfattningar?
Magnus Brobeck skrev:Var hittar du denna information (nedan och ovan, jag har googlat av bara h-e men hittar bara BMWs egen produkt beskrivning)? I BMW´s produktblad så står det som följer. Jag kan inte få det till annat än "floatcharging" här också.
Magnus Brobeck skrev:Var hittar du information om laddarens karakteristika? Innefattar dessa data grafer eller annan info om rippel etc. Som sagt så har jag inte hittat en rad på internet vid mitt Googlande om burkens konstruktion eller insida så jag är genuint nyfiken.
Om du läser Gunnars inlägg en bit upp i tråden, så skall det vara bil+AMG laddaren skall vara inställd på (om det är ett AMG - batteri som sitter i).Schelin skrev:Billäge/snöflinga är det bästa har jag förstått av alla initierade inlägg, men på min Ctek MXS 5.0 kan jag inte kombinera. Det är antingen snöflinga eller bil som gäller. Vilket är att föredra?
Relaterat till detta, varför är batteriet i min GSA så litet? Kastar man väck lilla plastbiten som batteriet står på får man ju plats med ett större.
Tack och lov för detta bidrag till tråden Magnus, jag blev orolig att den skulle dö ut .Magnus Brobeck skrev:Det verkar som vi har ungefär samma nivå av fakta blandat med gissningar och antagande isåfall.
Från instruktionsboken framgår i vart fall klart att det är en IUoU (eller IUOU om man så önskar). Det innebär att den är en laddare som jobbar i tre distinkta faser.
1. Första fasen "I-fasen eller Bulk charging" så laddar den med konstant ström som är så hög som det går efter batteriets prestanda. Dvs mindre batteri - mindre ström. Strömmen regleras till ett konstant värde med traditionella principer enligt Ohms lag med reglering av spänningen upp och ned efter behov.
2. Andra fasen "Uo-fasen med o som i Overcharge eller slutladdning" då går laddaren över på en mindre överspänning, dvs den höjer antalet volt över det som är normalt rekommenderat så att den fyller upp batteriet så mycket som det går.
3. Tredje fasen är "U-fasen eller Floating" där den drar ner spänningen mot 13,x (13,6-13,8V gissar jag från material som jag kollade i) och på så sätt underhåller den och fyller ev på det sista med mycket låg laddström.
Här kommer nog den stora skillnaden som jag förstår det med en CTEK som går in i "Trickle-charge" och ligger på 12,xV och går ibland upp en stund till en nivå och toppar upp. BMW's laddare verkar ha valt strategin att inte ladda öht genom att gå i "Sleep" och sedan kolla snabbt/monitorera var 24 timma. Om det sedan behövs för att spänningen har sjunkit (dvs batteriet har tappat laddning) så drar den igång en laddningscykel med därför anpassad volt och ampere.
Vilket som långsiktigt är bäst för batteriet lämnar jag åt andra att spekulera/forska runt.
BMW laddare samarbetar dessutom med hojen när den laddar via ett CAN bus uttag, styrt av bland annat ZFE på MC'n, och bland annat så (om jag inte förstår texten fel) så utbyter MC och laddare information om typ av batteri. Dessutom kan motorcykeln beordra en paus i laddningen som sedan återupptas med automatik.
Det sista som dök upp när jag for runt lite för att lära mig mer om saken var att enligt Excide (tidigare leverantör av BMW batterier) så är 14,4 rätt spänning att ladda deras AGM batterier med.
Länk till instruktionsboken (inte världen mest detaljerade)
http://www.bmw-motorrad-store.de/lanota ... ctions.pdf
Länk till Wikipedia info om IUoU-charging med VB till bland annat Excide dokumentation.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/IUoU_battery_charging
För min del så har jag blivit lite överraskad över hur pass kompetent som BMW laddaren verkar vara och att det där med 14,7 V tar jag numera med en nypa salt. Det finns uppenbart mer än en sanning.
Låt mig till sist travestera Emil i Lönneberga och Alfred när dom simmar runt i sjön med ett "U and I Gunnar, floating with the current".
Med vänlig hälsning, Magnus
Schelin skrev:Billäge/snöflinga är det bästa har jag förstått av alla initierade inlägg, men på min Ctek MXS 5.0 kan jag inte kombinera. Det är antingen snöflinga eller bil som gäller. Vilket är att föredra?
Relaterat till detta, varför är batteriet i min GSA så litet? Kastar man väck lilla plastbiten som batteriet står på får man ju plats med ett större.
Max Mad skrev: Jag kan inte tänka mig en bättre start på dagen än en dag som startar med ett stort leende. Tusen tack för att ni finns !
Rätta takter Brorsan, du har förstått precis vad jag avsåg med mitt bidrag !Bror Gårdelöf skrev:Max Mad skrev: Jag kan inte tänka mig en bättre start på dagen än en dag som startar med ett stort leende. Tusen tack för att ni finns !
Vi på Forum behöver inte gå några jäkla charmkurser. Vi har redan en grundläggande positiv attityd till alla förbannade idioter i omgivningen.
Thomas Stadin skrev:Eftersom ett kraftigare batteri vanligen har en lägre inre resistans ökar belastningen på generatorn något. I normalfallet spelar det en mindre roll, men med tiden, då självurladdningen ökar, blir också den extra belastningen mer påtaglig.
Gunnar Elmgren skrev:P.S. Om Du går in hos en BMW bilhandlare och ber att få köpa en underhållsladdare till Din 220i, kommer Du att bli erbjuden en - CTEK!
http://accessories.bmw.se/internet_bmw/ ... oluteNav=1
Bror Gårdelöf skrev:Intressant. För ett antal år sedan gjorde jag reflektionen, att H-D redan då hade en märkesladdare, som alldeles uppenbart var en ometiketterad CTEK. Undringen var, varför inte BMW gjorde detsamma.
Nu verkar de ha gjort det!
BmwMats skrev:Troligtvis tillverkar Ctek även åt andra motorfordonstillverkare än BMW och Harley...
GunnMag skrev:Om ett vanlig blybatteri ska laddas vid 14,4V vid omgivningstemp 20 gr är det sällan denna spänning som fordonets generator ger. Snarare 14,2 V eller ännu mindre. Underskottet blir ännu större vid AGM-batteri som ju ska laddas vid 14,7 V. En sänkning av laddspänningen med några tiondels volt halverar snart laddströmmen.
Tackar för informationen, men det hjälpte inte mig att komma närmare en lösning på gåtan en enda millimeter .BrooklynS skrev:Jag har en hoj på BMW-laddaren och en på ctek-laddaren. Inte hela vintern utan från januari ungefär...
Har funkat utmärkt hittills.
GunnMag skrev:För den som förvarar sin MC kallt, kanske riktigt kallt, kan det vara bra att tänka på detta och eventuellt demontera sitt batteri och ta med det in i stugvärmen över vintern.
Intressant anfallsvinkel på problemställningen. Det kunde säkert vara rätt, om det inte hade varit så, att jag var hos Kenneths Mc-Service igår och förhörde mig om orsaken till problematiken. Dom tog in hojen och pluggade in sin egen BMW-originalladdare i CANBUS-uttaget och voila, det fungerade, (men inte med min laddare) !Thomas Stadin skrev:Som jag har förstått det ska CanBUS-laddaren pluggas in i uttaget och startas medan CanBUS håller uttaget "öppet".
Pluggar man däremot i laddaren, som i MadMax's fall, och stänger av både tändning och laddare under en längre tid så stängs även CanBUS ned, och även om laddaren därefter startar upp kommer inte CanBUS att öppnas - ingen laddning.
Rätt eller fel?
Jag kan konstatera att vanligtvis får man väldigt goda råd här på forat och inte sällan följer jag dom, men i detta fall hade det (sannolikt) varit bättre om jag inte följt uppmaningen att koppla in en timer till min BMW originalladdare, för när den (och min CTEK) varit inkopplad permanent från det att jag lämnat hojen på hösten, tills dess att jag tagit ut den på vårkanten igen under de år jag haft min maskin i min ägo, har jag aldrig haft detta problem, förrän nu.Odd Arne Kjørstad skrev:Vel, jeg gjorde i vinter som jeg har gjort de 6 foregående sesongene, med en original BMW-lader:
Jeg plugget den inn i "sigarettenner-uttaget" under sadelen, i november. Der har den stått urørt helt til i går, da jeg fant en GSA med fulladet batteri som startet umiddelbart. Batteriet er fortsatt det samme som satt i da den var ny i 2011.
Hvorfor er dette dumt? Hva er galt med BMW-laderen? Hva er galt med originalbatteriet?
Her kan besserwisserne ha en hel orgie!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst