Hej,
Det finns några gamla trådar om cartridge kits för F8GS men de gäller för 2012 och äldre hojjar. Från och med 2013 har BMW ändrat fjädringen fram till WP. Så jag skapar en ny tråd.
Är det någon som satt i något cartridge kit på en -13 och nyare och kan säga vad det ger för skillnad?
Helst skulle jag vilja att hojen är stummare fram vid lugnare rörelser, samtidigt mjukare vid hastig rörelse. Ex, tycker hojjen dyker lite väl inbromsning, men kör jag i ett potthål gäller det att ha käken stängd. Alltså den känns för mjuk ibland, samtidigt som den ibland känns för stum och hård.
Jag vill helt enkelt att när jag kör i stan med motard-hjulen, att hojen normalt ska vara lite stummare. Framför allt skulle jag vilja att den blir mindre "wobblig" när jag bromsar hårt, för det tycker jag att den kan vara. En del av beror säker på att i stan kör jag med 17" fram istället för 21", men jag tycker ändå att gaffeln komprimeras lite väl mycket. Samtidigt, främst när jag släpar ut aset på grusvägar och liknande, så ska den äta upp mer av potthål och ojämnheter.
För några år sedan köpte jag en Öhlins bakdämpare, jag hade då en -09. Den gjorde stor skillnad tycker jag. Den har jag satt på min nuv. -13 och tycker den gör skillnad även där. Orginaldämparen har 3 olika program som jag inte riktigt vet vad dom gör. Eller ja, det står ju på displayen, men jag tyckte inte att jag kände någon skillnad. Kanske jag som inte fattar mig på det!? Däremot när jag skruvade på Öhlinaren blev det skillnad, till det bättre.
Nu är jag ganska långt ifrån en expert inom området, därför - går det ens att åtgärda det jag beskriver på ett bra sätt?
Jag förstår att det främst handlar om kompromiss, att det inte går att få en hoj som känns perfekt både på gata och i skogen. Både stum och mjuk beroende på underlaget.
Slutligen, det finns ju några insatser, bla 1 från Öhlins och 1 från TT. TT kostar lite mer med då ingår både fjädrar och olja. I slutändan skulle jag tro det slutar på ungefär samma summa. Öhlins är ju mer kända och jag antar att det finns fler verkstäder som kan hjälpa med service och likn. Pga av den anledningen lutar det mer åt Öhlins, men det kanske är fel?
Samtidigt, ett set med insatser kostar en ganska ansenlig summa. Så samtidigt som jag vill gärna vill åtgärda fjädringen måste jag fundera på om det gör tillräcklig stor skillnad så det är värt det. Och där har jag verkligen noll koll.
Mycket babblande från min sida och känner att jag är urusel på att få fram vad jag menar. Är det någon som ens förstår vad jag försöker säga och söker efter?