Sportster;17591 skrev:Beige CCP-plugg som är byglad 30-86?? :confused:
Har den ett BMW art-nr på sidan så borde det vara
61 36 8 366 621. Och då skall färgen vara olivgrön.
Hur som helst så hör nog denna CCP inte ihop med din 1150-motor,
för om kontakt 86 skall användas (91 oktansläge) så skall det byglas
30-86-87. 30-86 hör nog bara hemma i en 1100-motor.
Tycker du skall ta ur denna CCP och prova utan!
Lossa säkring nr 5 till Motronic, ta ur CCP, vänta ca 1 minut,
sätt tillbaka säkringen, slå på tändningen, ge två fulla gasutslag
med handtaget, stäng av tändningen, ut och prova!
Fel CCP-bygling kan nog spela roll i hur motorn går, så det är värt
att prova.
Du bör kolla och ställa in synken rätt vid det varv den har vid 30-
50km/h på tvåan, vad det nu motsvarar för varvtal.
Och att tiondelar fel i ventilspel spelar roll är helt klart, men däremot
nån ynka hundradel kan man nog ha överseende med. Alltså är det
viktigt att spelen står rätt.
Sportster;17591 skrev:Och att tiondelar fel i ventilspel spelar roll är helt klart, men däremot
nån ynka hundradel kan man nog ha överseende med. Alltså är det
viktigt att spelen står rätt.
HåkanH;17670 skrev:
Slog av tändn. & skruvade ut ändstopp- skruven för spjället, slog på tändningen och hade då 13mV.När jag rörde
spjällaxelnlite & släppte den, så fick jag 27mV? Rörde axeln igen lite längre
& släppte...nu blev det 9mV: /HåkanH
Bengt Allevad;17671 skrev:Tyvärr är inte BMW-precissionen större än så här i den här komponenten.
Försök hitta ett läge som spjället naturligt går tillbaka till utan att släppa gasen abrupt eller trycka spjället mot anslaget. Håll på ett tiotal gånger och försök hitta 10-12 mV.
Det är här amatören skilljs ut från verkstadsmekanikern:D
Däremot tror jag inte ryckningar kommer från detta.
Fel i "stängt spjäll info" eller osynkade spjäll ger sällan ryckningar utan bara surging eller vibrationer.
Dina 384 mV är tämligen okritiska. Handlar mest om att ge by-pass skruvarna ett rimligt arbetsläge så att inte tomgången "hänger" i vajrarna eller inte går att justera ner till önskat varv
Guzzi-Leif;17681 skrev:Handen på hjärtat; hur har du det med renligheten, Håkan?
Fräscht bränslefilter? Kondensvatten eller andra föroreningar i tanken? Igengrodda spridare?
Prova med en stor dos K-sprit och en flaska spridardunder innan du plockar isär alltför mycket.
Förstår att din pärla inte gått så långt men stillestånd/tid kan innebära avlagringar och framförallt kondens. Ofta märks sånt allra mest när motorn går "på lätten".
HåkanH;17692 skrev:Renlighet & renlighet?......Vadå, jag brukar bada en gång om år...närmare
bestämt till jul....vilket det behövs eller inte, så det så!;)
Bra tips! Att jag inte tänkt på det tidigare! jag ska skaffa nytt bränsle-
filter, hälla i K-sprit & injection cleener i tanken.
Frågan är bara hur stor mängd jag ska ta av varje:confused:
Den hade bara rullat 470 mil på 5 år, 99% stilleståndstid, så helt
klart kan det ha blivit avlagringar! / HåkanH
HåkanH;17675 skrev: I inledn. av tråden skrev jag om CCPluggen som verkar konstigt byglad för
1150RT? Jag har tagit bort den! Tyvärr gjorde det ingen skillnad!
Funderar därför på att göra en egen bygling 30-87!
Törs jag göra det eller kan detta förstöra/skada något:confused:/HåkanH
Sportster;17725 skrev:Om bränslefiltret är tätt så borde väl detta märkas mest under belastning (då
bensinflödet är som störst). Alltså värre vid 100 km/h än 30-50 km/h.
HåkanH;17756 skrev:Det låter helt logiskt! Dock har jag varit & köpt ett bränslefilter i förmiddags,
så jag har bestämt att jag ska byta det. Det har ju ändå suttit där i 5 år!
Eftermiddagen har jag ägnat åt att ta loss tanken. På höger sida om tanklocket sitter det ett runt lock! Först trodde jag att det var därunder
som bränslefiltret sitter men nu när jag lossat tanken ser jag en större
lucka(där slangarna/kablar är anslutna) på höger insida.
Är det denna stora lucka jag skall öppna för att byta filter? Sitter det alldeles innanför eller på luckans insida eler måste jag "gräva" i tanken?:o
Har tittat på Parts Fiche på nätet och Haynes verkst.handbok men det
framgår inte var/hur det sitter!:(
Filterbyte i morrn!
Är det nån som vet vilken injection cleaner(häxmedicin som Guzzi-Leif skriver)
som funkar bäst? Har använt STP:s i bilar några ggr. dock med tveksamt resultat.
/God Natt önskar HåkanH
Bengt Allevad;17769 skrev:Ytterligare ett tips
Märk den stora manluckan med en färgklick längs periferin och motsvarande på tanken.
Ofta när den skall sättas tillbaka första gången upplevs det som det dj...ligaste mekjobb man gjort i sitt liv och då är det skönt att vara säker hur den skall vridas till sitt slutläge.
lossa även de tunna slangarna för luftning och tank-locks-brunn dränering.
Skaffa skruv-slangklammer av hög kvalite (ABA ex.vis.). Absolut inte Biltemas.
Svårt att få plats med skruvklammer men det går om man vrider dem exakt "rätt"
Glöm inte att byta stora O-ringen till manluckan. Bytes alltid vid filterbyte.
Och till slut. Håll till ute med tanke på de cancerogena bensenångorna. Själv gör jag det alltid utomhus och med kolfiltermask som andningsskydd.
HåkanH;17814 skrev:Avlägger en liten rapport om bränslefilterbyte!
Jag satte mig ute på gräsmattan i det fina vädret med med tanken och
skruvade upp
*SNIPP*
och njuter av anblicken från
den färdiga hojen.....vad har jag här då? Drar upp vänstra handen....
vad hittar vi där...jojomänsingen...2 gummiproppar till spjälluttagen:eek:
Klockan är nu 00:45 så GODNATT, GODNATT/HåkanH
Guzzi-Leif;17815 skrev:Bra att du stillar vår nyfikenhet samt fortsätter vår fortbildning genom rapportering!
Det där med plupparna... Går det inte på något sätt att fippla in dem med kåporna på plats?
Sov gott efter fint och omfattande arbete!
Guzzi-Leif;17764 skrev:Ännu en hednisk tanke från mig: När du nu satt ihop din ögonsten tycker jag du ska köra med den! Förlåt maskinen och dig själv om det inte har blivit 110% superoptimerat - den behöver gå några sköna (hundratals) mil innan du rotar vidare (varför inte till vintern?)...
HåkanH;18404 skrev:Hej igen!
Har varit inne på lite utländska sidor/forum och läst om surging!
I USA verkar det som om man pratar om två olika symtom/problem.
På nån forum-sida läste jag bl. a:
"My 1150 is not surging, it hunts, hunts for the right mix fuel/air"
I engelskan används väl ordet jerk(tror jag) för rycka men jag tolkar
det så, att han menar att motorn rycker(kort & snabbt).
Jag har fått för mig att ordet surging används när motorvarvet
ökar och minskar oregelbundet i lite långsammare takt, så att säga.
Eftersom min motor uppför sig så, alltså rycker kort & snabbt, så kan
man väl tolka det som att databoxen hela tiden "nervöst" jagar efter
att hitta rätt luft/bränsleblandning (speciellt på lägre varvtal).
Inga andra felsökningar/åtgärder har ju hjälpt det minsta, så det kanske
är en "såndär låda från Techlusion" som jag behöver:confused:
Några har ju köpt sådana med gott resultat har jag läst
Samtidigt undrar jag om det inte är fler som har dessa ryckningar
på R1150RT? Verkar ju konstigt om jag är ensam om problemet?
Någon som vill demetera eller bekräfta mina tankegångar eller gärna
utveckla det ytterligare så är jag tacksam:) /HåkanH
HåkanH;18404 skrev:Hej igen!
Har varit inne på lite utländska sidor/forum och läst om surging!
I USA verkar det som om man pratar om två olika symtom/problem.
På nån forum-sida läste jag bl. a:
"My 1150 is not surging, it hunts, hunts for the right mix fuel/air"
I engelskan används väl ordet jerk(tror jag) för rycka men jag tolkar
det så, att han menar att motorn rycker(kort & snabbt).
Jag har fått för mig att ordet surging används när motorvarvet
ökar och minskar oregelbundet i lite långsammare takt, så att säga.
Eftersom min motor uppför sig så, alltså rycker kort & snabbt, så kan
man väl tolka det som att databoxen hela tiden "nervöst" jagar efter
att hitta rätt luft/bränsleblandning (speciellt på lägre varvtal).
Inga andra felsökningar/åtgärder har ju hjälpt det minsta, så det kanske
är en "såndär låda från Techlusion" som jag behöver:confused:
Några har ju köpt sådana med gott resultat har jag läst
Samtidigt undrar jag om det inte är fler som har dessa ryckningar
på R1150RT? Verkar ju konstigt om jag är ensam om problemet?
Någon som vill demetera eller bekräfta mina tankegångar eller gärna
utveckla det ytterligare så är jag tacksam:) /HåkanH
PierreC;18522 skrev:Någon som är sugen på att provköra min R 1100RS, den är också begåvad med diverse "ryckningar" mellan 30-50. Har dock inte hunnit med att göra någon trottelsynkning ännu... Så bettan får vila tills vidare....
Guzzi-Leif;18524 skrev:I vilken del av världen finns du och Bettan?
Om det bara handlar om rimlig körbarhet och att din motor inte ska må pyton, räcker en 5 minuters "luffarsynk" alldeles utmärkt - så slipper du ha henne garagerad hela säsongen (stäng av motorn, gasa FULLT, kolla att båda spjällen går ända emot stopp, justera på ena vajerhylsan till båda spjällen ligger stumt mot anhåll, ut och åk).
Vill du ha optimal lösning med excellenta egenskaper i just din trivselfart krävs lite mer arbete...
Sportster;18435 skrev:Hej Håkan,
Är det fortfarande så att motorn rycker som mest vid 30-50 km/h på tvåan,
och går bra vid 100 km/h på sexan?
Om jag fattar det rätt så är motorvarven då ungefär lika, men belastningen
(gasutslaget/trottelspjällen) skiljer sig. Eller?
Om du håller konstant 100 km/h eller ger fullgas fr o m 100 km/h, är det nån
skillnad i gången då?
Om den rycker vid jämn fart i 30-50 km/h och att du sen gasar på, fortsätter
den att rycka under accelerationen?
Går den jämnt på tomgång?
Vid lätt belastning borde motorn vara som mest känslig för tjuvluft.
Kan det vara orsaken? Luftläckage från trottelhusgummin? Spjällaxlar?
Det kan inte bero på tändningen? Tändspole, tändkablar, tändhattar, stift?
Bara lite funderingar, om det kan vara till hjälp.
dag;18450 skrev:1. Chippa om hojen. Enkelt att göra (bara man är försiktig)
Kolla på sidan
http://www.bbp.homepage.t-online.de/r15rse.htm
BMW:s insprutningen är extremt snålt ställd som standard, framför allt för att klara avgaskraven. Många har positiva erfarenheter av Bernhard Bludaus Tune-up chip som inte ger så mycket högre effekt, men en betydligt trevligare motor.
2. Installera en Teclusion, PowerCommander eller liknande box för att få en fetare bränsleblandning vid lägre varv.
Dag
HåkanH;18663 skrev:Hej!
Har kollat på hemsidan du hänvisar till, intressant!
Men om man köper ett Tune-up E-prom som innehåller 8 olika program,
så måste man ju veta vilket progr. som ska användas. Det bestäms
tydligen av bygling/ar i säkringslådan om jag fattar rätt.
Sen måste jag veta var E-promen som ska bytas sitter också:confused:
Om den sitter i sockel är det ju enkelt att "pillra ut" och stoppa in den nya
men är den lödd i kretskortet är det lite besvärligare (är gammal tele-
tekniker, så jag har bytt många IC-kretsar, som man sa förr)
Är det någon som chippat om sin hoj som kan berätta?
Följer det med bra anvisningar eller kommer det bara ett E-prom
i en påse?/HåkanH
HåkanH;18659 skrev:Tack Sportster, Boman, Dag och Guzzi-Leif för ert engagemang i mitt
Ryck & knyck-problem!
Har inte varit inne på forumet på några dar eftersom jag varit till Sunne
(BMW-träffen/årsm). Mycket trevligt! Det blev en tur på 109 mil.
Jag tog med hustrun + packning för två. Ryckningarna var då inte lika
kännbara men det är väl logiskt....mer belastning = mer gas för samma fart.
Sen har jag testat under resan och det är så här:
Det rycker på alla växlar (ca 1500-4000 rpm) men mest på 1:an, knappt märkbart på 5:an och inga ryckningar alls på 6:an (också ganska logiskt)!
Motorn går väldigt jämt & fint på tomgång!
Det går väldigt bra att köra på tomgång på 1:an, har t.o.m. kört upp för
ett svagt motlut utan att röra gashandtaget(ca 1100 rpm) och då rycker
det nästan inget heller.
När jag är ensam på hojen, kör på plan/slät väg på 2:an, 3:an & 4:an så
är det som värst. Då åker hela jag "fram & tillbaka" i takt med rycken:(
Om jag då accelererar hårt så rycker det till ett par ggr initialt men sedan axar den jämt och fint!
Det jag gjort hittills, utan förbättring, sammanfattar jag här:
- Justerat ventiler (noggrannt)!
- Kollat statusen på NGK-stiften(BKR7EKC) Ej bytt!
- TPS-kontrollmätn. 13mV/384mV!
- Trottle-synkning!
- Bytt bränslefilter i tanken!
- Bytt luftfilter!
- Tagit bort befintl. CCP(30-86)(ingen förändr. motorgång/rycken kvar)!
- Provat med bygling 30-87(ingen förändr. motorgång/rycken kvar)!
- Kört 3 tankningar med 98 oktan + injection cleaner!
Godkväll! /HåkanH
Mimmi skrev:De maskiner som trots exakt justerade ventiler, synkning inom ovanstående samt ok. TPS-värde ändå inte går riktigt, måste ha något annat "fel" som stör den fina motorgången...
Mimmi;18700 skrev:De maskiner som trots exakt justerade ventiler, synkning inom ovanstående samt ok. TPS-värde ändå inte går riktigt, måste ha något annat "fel" som stör den fina motorgången...
dag;18740 skrev:Kan en trasig sensor på katalysatorn förvärra problemet?
Minskar ryckningsproblemet om man byter till ett effektsystem och tar bort katalysatorn?
Någon som vet?
Dag
Sportster;18832 skrev:Förbränningen blir även ofullständig när det inte finns tillräckligt med syre
för att kunna "elda klart". Dessutom förbränns en fetare blandning lång-
sammare än en mager, och kanske då inte hinner med utan blir ofullständig.
Det förekommer nog många fler fall av ryckande R-motorer än de fall där det
körts på dålig bensin och täta luftfilter mm.
Håkan, jag ser att du kör på NGK BKR7EKC. Dessa stift (3-elektrods) skall
ju enligt vissa kunna ge surging mm.
Kanske värt att prova nåt annat stift?
Bl a Mimmi vurmar ju för Briskstift, men ett vanligt standard 1-elektrodsstift
skall ibland kunna ge bättre prestanda än de med tre.
Detta är petitesser, men man måste kanske prova allt?
Mimmi;20194 skrev:Hej!
Enligt Firma Wunderlich finns det ytterligare en anledning till dålig gång hos många fyrventilboxer än insprutningsproblem. Det är enligt dem dessutom en väldig variation mellan exemplaren. "Somliga går som de ska, somliga går som en påse nötter" som de, fritt översatt, säger. Toleranserna vid tillverkningen är tydligen väldigt stora, särskilt vad det avser timingen av kamaxlarna. De har uppmätt variationer på mer än 6°... Effektmässigt skiljer det mellan 4-5 hp mellan olika exemplar de bänkat. Inte konstigt att vissa uppger sig ha problem med vibrationer och trist motorkaraktär.
För att råda bot på detta har de tagit fram ett kamaxeldrev med en sinnrik hålbild som gör att man kan ställa in exakt rätt läge på kamaxeln.
Detta bara som ett tips till de som "provat allt". Kanske finns det mera att prova? Dessutom säljer samma firma trimkamaxlar och lättare lyftare till fyrventilarna. Jag har för mig att någon undrade om trimdelar till de motorerna för ett tag sedan...
Till slut vill jag bara tala om att jag själv har ingen erfarenhet av de ovan nämnda detaljerna. Men att ventilsystemet är av yttersta vikt för gången på dessa motorer, det är väl allom bekant. Dessutom hyser jag största förtroende för nämnda firma. De har ju stor erfarenhet av att preparera och tävla med BMW-boxer, så erfarenhet saknas inte.
HåkanH;20213 skrev:Hej Mimmi & Tack för ditt engagemang:)
Förresten Mimmi, du brukar väl handla från Tyskland,...
... "Rechnungsanschrift"(nåt med faktura antar jag).
Nederst stod det "Zahlungsweise" och "vorkasse", vad betyder det:confused:
Är okunnig på Tyska även om man kan gissa sig till en del, inte hittar jag orden i ordlistan heller!
Är lite fundersam eftersom beställn. bekräftades den 27 aug och inga stift har kommit ännu?
Ska man betala i förskott eller:confused:
Sportster;20219 skrev:Lägger mig i lite här...
Det är ganska vanligt att man skall betala i förskott när man handlar
med utlandet, t ex Tyskland.
Jag skulle översätta så här:
Rechnungsanschrift = fakturaadress
Zahlungsweise = betalningssätt
Vorkasse = förskott
Så troligen väntar tyskarna på en förskottsinbetalning.
Har de uppgett t ex IBAN-konto så kan du göra en banköverföring via
din internetbank, annars bör du använda sk e-kort.
Båda är ganska säkra sätt att använda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst