Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Moffop » 2017-03-06/17:11

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa min första GS i vår, börjar bli gammal nu (50) och uppskattar numera en bekväm körställning. :D Planerar att åka på touring med min GS de kommande åren, kanske 90% asfalt, 10% grus. Min fråga till er som har mer koll lyder: vilken ska jag köpa? Det lutar åt en "Exclusive" eller eventuellt en Adventure med låg sadel (är bara 175..). Adventure är ruskigt stor, jag inser fördelen med stor tank men för övrigt så känns en vanlig GS som ett bättre val. Vad tycker ni?

Mvh Kent
Moffop
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-03-06/17:02

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-06/21:13

GS/A.
Fråga mig gärna varför :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-03-06/21:28

En Adventure på 90 % asfalt! Varför?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-06/21:38

Håller med, en GS känns som ett bättre val så länge du inte kör övervägande grusväg.

GSA är högre pga att den har längre fjädringsväg vilket du har nytta av på grusväg, men på asfalt kommer du att uppleva den mer "lös" i fjädringen och framfärden känns vingligare. Att hänga med kompisarna med sport- eller sporttouringhojar på en kurvig väg är lättare med en GS än med en GSA.

Den extra tankvolymen kanske man har nytta av men med nästan 35 mils räckvidd räcker GS-tanken gott och väl till.

Vad gäller vikten skiljer i praktiken ca 10 kg till GS fördel. Inte jättemycket, men betänk att extrakilona hamnar på den högre hojen med slappare fjädring...

Av de modeller du listar ovan har alla ekerfälgar och de är inte att rekommendera om du kör 90% asfalt.
De är tyvärr både oerhört tunga och orunda. Min Triple Black har också ekerfälgar men jag håller på att iordningsställa aluminiumfälgar för vardagsbruk och kommer endast att åka med ekerfälgarna på grusturerna.

Om du kör övervägande grus är rekommendationen Rallye med förhöjd fjädring eller en GSA.

Provkör de olika versionerna på favoritvägen så vet du.

Lycka till med din nya hoj :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Moffop » 2017-03-06/21:45

Max Mad skrev:GS/A.
Fråga mig gärna varför :mrgreen:.


Varför? :)
Moffop
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-03-06/17:02

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Moffop » 2017-03-06/21:47

Bror Gårdelöf skrev:En Adventure på 90 % asfalt! Varför?


Nja, kanske för att den framifrån ser ut som en hoj från en "Mad Max Film" :D Är inte det skäl nog?
Moffop
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-03-06/17:02

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Moffop » 2017-03-06/21:58

Thomas Stadin skrev:Håller med, en GS känns som ett bättre val så länge du inte kör övervägande grusväg.

GSA är högre pga att den har längre fjädringsväg vilket du har nytta av på grusväg, men på asfalt kommer du att uppleva den mer "lös" i fjädringen och framfärden känns vingligare. Att hänga med kompisarna med sporttouringhojar på en kurvig väg är lättare med en GS än med en GSA.

Den extra tankvolymen kanske man har nytta av men med nästan 35 mils räckvidd räcker GS-tanken gott och väl till.

Vad gäller vikten skiljer i praktiken ca 10 kg till GS fördel. Inte jättemycket, men betänk att extrakilona hamnar på den högre hojen med slappare fjädring...

Av de modeller du listar ovan har alla ekerfälgar och de är inte att rekommendera om du kör 90% asfalt.
De är tyvärr både oerhört tunga och orunda. Min Triple Black har också ekerfälgar men jag håller på att iordningsställa aluminiumfälgar för vardagsbruk och kommer endast att åka med ekerfälgarna på grusturerna.

Lycka till med din nya hoj :)



Tack för svaret! Det var vad jag behövde höra! Bra tips angående ekerfälgarna, har inte kunnat bestämma mig innan. Misstänker att ekerfälgar är ganska trista att tvätta, men å andra sidan kanske de flesta GSägarna vill ha dem pga av att de är mer offroadvänliga, dvs om jag köper ekerfälgar blir den mer lättsåld när det blir dags att sälja den!? Men nu köper jag dock lättmetallfälgar istället. Tack!

En annan fråga, vilken tycker ni är snyggast att se på Exclusive eller Rallye? Själv ärjag tveksam, föredrar vanligtvis blått (Rallye) framför brunt (Exclusive), men just nu tycker jag att Exclusive ser lite mer stilren ut.. Har liite beslutsångest eftersom jag aldrig tidigare köpt en hoj för ca 200000:- (!)
Moffop
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-03-06/17:02

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-06/22:49

Bror Gårdelöf skrev:En Adventure på 90 % asfalt! Varför?

Varför ?

Därför att en stor tank har sina fördelar och för att jag själv har en (för att nämna något). Och då kör jag själv till 90% på asfalt.

Dessutom kör jag sällan fortare än 150 km/h, så fartresurserna räcker (och blir över).

Skulle jag köpa en ny hoj idag, skulle det bli en likadan, utan tvekan.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-06/23:18

Moffop skrev:
Max Mad skrev:GS/A.
Fråga mig gärna varför :mrgreen:.


Varför? :)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-06/23:20

Gunnar Elmgren skrev:
Moffop skrev:
Max Mad skrev:GS/A.
Fråga mig gärna varför :mrgreen:.


Varför? :)

Läs ovan :D.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-06/23:28

Moffop skrev:
Max Mad skrev:GS/A.
Fråga mig gärna varför :mrgreen:.


Varför? :)
Utan att ha något att jämföra med, då är jag fantastiskt nöjd med min hoj, efter blygsamma ~ 6 500 mil, och kommer att plussa på ~ 1000 mil till, med start den 28/4 med destination Marocko.
Är det skäl nog :D ?

F ö delar jag din uppfattning om hojen utseende, men när man sitter i sadeln och vrider på rullen, då är det bara ett leende på läpparna under hjälmen.

Dessutom är den förvånansvärt smidig att hantera, bara den rullar lite.
Senast redigerad av Max Mad 2017-03-06/23:48, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-06/23:46

Moffop skrev:
Thomas Stadin skrev:Håller med, en GS känns som ett bättre val så länge du inte kör övervägande grusväg.

GSA är högre pga att den har längre fjädringsväg vilket du har nytta av på grusväg, men på asfalt kommer du att uppleva den mer "lös" i fjädringen och framfärden känns vingligare. Att hänga med kompisarna med sporttouringhojar på en kurvig väg är lättare med en GS än med en GSA.

Den extra tankvolymen kanske man har nytta av men med nästan 35 mils räckvidd räcker GS-tanken gott och väl till.

Vad gäller vikten skiljer i praktiken ca 10 kg till GS fördel. Inte jättemycket, men betänk att extrakilona hamnar på den högre hojen med slappare fjädring...

Av de modeller du listar ovan har alla ekerfälgar och de är inte att rekommendera om du kör 90% asfalt.
De är tyvärr både oerhört tunga och orunda. Min Triple Black har också ekerfälgar men jag håller på att iordningsställa aluminiumfälgar för vardagsbruk och kommer endast att åka med ekerfälgarna på grusturerna.

Lycka till med din nya hoj :)



Tack för svaret! Det var vad jag behövde höra! Bra tips angående ekerfälgarna, har inte kunnat bestämma mig innan. Misstänker att ekerfälgar är ganska trista att tvätta, men å andra sidan kanske de flesta GSägarna vill ha dem pga av att de är mer offroadvänliga, dvs om jag köper ekerfälgar blir den mer lättsåld när det blir dags att sälja den!? Men nu köper jag dock lättmetallfälgar istället. Tack!

En annan fråga, vilken tycker ni är snyggast att se på Exclusive eller Rallye? Själv ärjag tveksam, föredrar vanligtvis blått (Rallye) framför brunt (Exclusive), men just nu tycker jag att Exclusive ser lite mer stilren ut.. Har liite beslutsångest eftersom jag aldrig tidigare köpt en hoj för ca 200000:- (!)


Ekerfälgarna är inte kul att tvätta, men väljer du de svartlackerade syns inte smutsen lika mycket som den gör på de silverfärgade (jag vet, jag har haft båda).
Många verkar vilja ha ekerfälgar av olika anledningar och de ökar såväl inköpspris som andrahandsvärde på hojen. En GS är alltid lättsåld oavsett vilken typ av fälgar den har.
Att köpa till ekerfälgar i efterhand är orimligt dyrt, har hört en siffra på 26.000:-
Alufälgarna är billigare och finns ofta som begagnade för ca 10.000:- inkl alles.

Om du funderar över Rallye så tänk på att rallyesadeln lutar något framåt. Det gör även GSA-sadeln och med en lutande sadel kommer träsmaken i baken snabbt.
Rally lär även finnas med vanlig sadel som option.

Vad gäller extrautrustning så tycker jag att Keyless Ride är tveksamt. Jag ser liksom ingen nytta med det och det är nog bara en tidsfråga innan jag åker ifrån Keyless-nyckeln (heter det så ??!) liggande i garaget eller någon annanstans. Övrig extrautrustning har ett mervärde.
Kryssa gärna för Navigator V eller hellre Nav VI i listan.
QuickShifter är ett måste.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-03-07/12:13

Åka touring bekvämt på asfalt?
Jag svär i GS-kyrkan och säger köp R1200RS.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/12:16

Måns Ulveståhl skrev:Åka touring bekvämt på asfalt?
Absolut ! Om man skall begränsa sig till asfalt. Hur gör man med en RS om asfalten tar slut, då :?.

F ö så tycker jag att min GS/A är väldigt bekväm på asfalt (inte minst efter det att jag bytte sadel till en TT comfortsadel). Jag tog Amsterdam-Göteborg på ett bräde i höstas, (~120 mil, uppskattningsvis tio-tolv timmar). Jag påstår inte att det var lätt, men det kunde säkert varit betydligt obekvämare på en annan hoj.

När jag och kollegan sticker till Marocko i April, (på var sin GS/A) så kommer vi att köra från Hamburg till Gibraltar för vidare transport till Marocko, för att sedan göra resan omvänt tillbaka. Hur många hojar är lämpade för den typen av äventyr, förutom GS/A (undrar en som bara haft en Kawasaki 750 LTD i sin ägo en sommar för ~25 år sedan, som jämförelse) ?
Senast redigerad av Max Mad 2017-03-07/13:01, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-03-07/12:28

Max Mad skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Åka touring bekvämt på asfalt?
Absolut ! Om man skall begränsa sig till asfalt. Hur gör man med en RS om asfalten tar slut, då :?


90% asfalt var specifikationen.
Återstående 10% lär man kunna klara av utan att bli vithårig av skräck :mrgreen:

Jag säger inte att GS/A är obekväm för touring utan bara att det finns ett självklart intressant prisat alternativ i debatten.
Väl värt att testa innan kreditkortet plockas fram.
Der sports tourer - R1200RS.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/12:35

Måns Ulveståhl skrev:*SNIPP*utan att bli vithårig av skräck :mrgreen:
Säkerligen. Vithårig blir man ändå, och bara det är en skräckupplevelse, när man ser sig själv i spegeln och inte känner igen anletet som reflekteras tillbaka :o :shock: :mrgreen:.

F ö så är det väl bara för TS att uppsöka närmsta BMW-handlare och prova igenom hela sortimentet (om så behövs, jag är övertygad om att handlaren är behjälplig med det :mrgreen:), och på så sätt bedöma vilken hoj som passar bäst för TS ändamål och användning. Själv vet jag vad jag skulle välja, men det är ju jag det :lol: :lol: :lol: :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/12:41

Måns Ulveståhl skrev:Jag säger inte att GS/A är obekväm för touring utan bara att det finns ett självklart intressant prisat alternativ i debatten.
Väl värt att testa innan kreditkortet plockas fram.
Der sports tourer - R1200RS.
Och jag bestrider inte riktigheten i ditt påstående, för det saknar jag erfarenhet att göra. Jag utgår helt utifrån min erfarenhet av att ha kört min hoj i blygsamma 6 500 mil (och kommer att fortsätta att köra den, så länge ekonomin tillåter det, tills dess att den rasar. BMW är ju kvalité, har det sagts mig :mrgreen:). Så, vi är eniga, men utifrån olika utgångslägen, antar jag.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-03-07/12:53

Absolut.
BMW erbjuder en hel rad med intressanta motorcyklar numera tycker jag.
Något för varje individs tycke, smak, och morgonhumör.
Eftersom möjligheterna finns så funderar jag på att komplettera min ännu ej levererade RS med en RNineT...eller C 650 SPORT ( :o ) för kortare eleganta sträckor/ärenden inne i city nästa säsong.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2017-03-07/12:57, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/12:57

Måns Ulveståhl skrev:Absolut.
BMW erbjuder en hel rad med intressanta motorcyklar numera tycker jag.
Någor för varje individs tycke, smak, och morgonhumör.
Jag funderar redan på att komplettera min ännu ej levererade RS med en RNineT....eller en S1000R....eller C 650 SPORT ( :o ) för kortare sträckor/ärenden inne i city.
Herregud, tänk den som hade råd med sådana problem. Fast skall sanningen fram, så har jag (och kollegan) vädrat tanken om att köra till Mongoliet, men det är ett ganska stort projekt och kräver en hel del planerande. Varför jag nämner det i denna kontexten är, därför jag tror att våra hojar kanske är för stora (och framförallt) för tunga, för ett sådant äventyr :?, och då kanske det är aktuellt med att införskaffa en lättare (GS/A :mrgreen:) för ändamålet. Men som sagt, det är bara en tanke som dök upp lite hastigt...
Senast redigerad av Max Mad 2017-03-07/13:01, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-07/12:58

Måns Ulveståhl skrev:Åka touring bekvämt på asfalt?
Jag svär i GS-kyrkan och säger köp R1200RS.


Tyvärr är det ju så att beläggningen på de trevligaste mc-vägarna ofta är ganska dålig och om man då kör med passagerare och packning på semestern uppskattar man den något längre fjädringsvägen på en GS.
Kör man däremot ensam och med eller utan packning funkar en RS finfint.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-03-07/12:59

Jag strök S1000R från listan.
Även om jag vill så är försäkringspremien inget jag kan övertyga mig själv att betala för en "andracykel" för stadsbruk lite då och då..
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-03-07/13:05

Max Mad skrev:.... så har jag (och kollegan) vädrat tanken om att köra till Mongoliet, men det är ett ganska stort projekt och kräver en hel del planerande


Kul! Om man ändå hade tid för sådana äventyr.
Mongoliet sa du. Pratar vi fortfarande 90% asfalt då? :?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-03-07/13:09

Thomas Stadin skrev:Tyvärr är det ju så att beläggningen på de trevligaste mc-vägarna ofta är ganska dålig och om man då kör med passagerare och packning på semestern uppskattar man den något längre fjädringsvägen på en GS.
Kör man däremot ensam och med eller utan packning funkar en RS finfint.


Premiärturen blir Arjeplog ToR (200+ mil). En lagom sträcka :lol:
Återkommer med hur mina ädlare kroppsdelar upplevde och betygsatte resan på RS:n.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-07/13:11

Max Mad skrev:F ö så tycker jag att min GS/A är väldigt bekväm på asfalt (inte minst efter det att jag bytte sadel till en TT comfortsadel). Jag tog Amsterdam-Göteborg på ett bräde i höstas, (~120 mil, uppskattningsvis tio-tolv timmar). Jag påstår inte att det var lätt, men det kunde säkert varit betydligt obekvämare på en annan hoj.

När jag och kollegan sticker till marocko i April, (på var sin GS/A) så kommer vi att köra från Hamburg till Gibraltar för vidare transport till Marocko, för att sedan göra resan omvänt tillbaka. Hur många hojar är lämpade för den typen av äventyr, förutom GS/A (undrar en som bara haft en Kawasaki 750 LTD i sin ägo en sommar för ~25 år sedan, som jämförelse) ?


Men nu snackar du om ren motorvägstransport rakt fram och där upplever kroppen det som vilosamt med en mjuk och svampig fjädring.
Hamnar du däremot på en snabb, kurvig och mindre väg byts bekväm snabbt mot vinglig.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-07/13:23

Måns Ulveståhl skrev:
Thomas Stadin skrev:Tyvärr är det ju så att beläggningen på de trevligaste mc-vägarna ofta är ganska dålig och om man då kör med passagerare och packning på semestern uppskattar man den något längre fjädringsvägen på en GS.
Kör man däremot ensam och med eller utan packning funkar en RS finfint.


Premiärturen blir Arjeplog ToR (200+ mil). En lagom sträcka :lol:
Återkommer med hur mina ädlare kroppsdelar upplevde och betygsatte resan på RS:n.


Åker du ensam eller är ni två på?
Hur som helst kommer du att få ett smakprov på vad äkta Svensk Vägunderhållsbudget för Glesbygd innebär i praktiken :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/13:45

Måns Ulveståhl skrev:
Max Mad skrev:.... så har jag (och kollegan) vädrat tanken om att köra till Mongoliet, men det är ett ganska stort projekt och kräver en hel del planerande
Måns Ulveståhl skrev:Kul! Om man ändå hade tid för sådana äventyr.
Jag vill med emfas betona, att det var en tanke som dök upp och försvann lika hastigt igen. Vi börjar med Marocko, och utvärderar den resan först, så får vi se hur det blir. Dessutom hägrar Östeuropa som snacks.
Måns Ulveståhl skrev:Mongoliet sa du. Pratar vi fortfarande 90% asfalt då? :?
Som sagt, det är ju det som är frågan. Själv känner jag mig lite tveksam till att det skulle bli 90% asfalt, därav funderingarna om man skall/skulle byta till en mindre hoj.

Men jag vet att jag skulle sakna gamla Bettan, om hon byttes ut, så det är väl tveksamt. Men alla som kört fast med en R1200GS/A vet vad det innebär, och det känns inte å lockande att göra det ute mitt i ingenstans, nä.

Däremot, (om det blir aktuellt), så blir det nog 100% GS/A i någon form (så fick jag det sagt, igen) :mrgreen:.
Senast redigerad av Max Mad 2017-03-07/13:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/13:49

Thomas Stadin skrev:
Max Mad skrev:F ö så tycker jag att min GS/A är väldigt bekväm på asfalt (inte minst efter det att jag bytte sadel till en TT comfortsadel). Jag tog Amsterdam-Göteborg på ett bräde i höstas, (~120 mil, uppskattningsvis tio-tolv timmar). Jag påstår inte att det var lätt, men det kunde säkert varit betydligt obekvämare på en annan hoj.

När jag och kollegan sticker till Marocko i April, (på var sin GS/A) så kommer vi att köra från Hamburg till Gibraltar för vidare transport till Marocko, för att sedan göra resan omvänt tillbaka. Hur många hojar är lämpade för den typen av äventyr, förutom GS/A (undrar en som bara haft en Kawasaki 750 LTD i sin ägo en sommar för ~25 år sedan, som jämförelse) ?
Thomas Stadin skrev:Men nu snackar du om ren motorvägstransport rakt fram och där upplever kroppen det som vilosamt med en mjuk och svampig fjädring.
Så sant.
Thomas Stadin skrev:Hamnar du däremot på en snabb, kurvig och mindre väg byts bekväm snabbt mot vinglig.
Må så vara, men än har jag inte upplevt det (vad jag kan dra mig till minnes) efter mina äventyr ute i Europa. Dessutom har jag ESA på min hoj, och när det stundar lite mer "aktiv" körning, brukar jag använda mig av "sport"läget inställt på ESA:n. Då styvas chassit upp betydligt och är inte alls lika "svampig", men det vet du lika bra som mig.

Men med det sagt, så får man väl anpassa hastigheten efter vägen, antar jag. På Irland och i Skottland och i Österrike och Schweiz (för att nämna något) var det väl allt annat än raka sträckor överallt, men det gick ju det också.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Integrera » 2017-03-07/18:36

Enligt din egna behovsanalys ska du definitivt köpa en vanlig GS! Om du inte åker med andra som har stor Adventure tank är det inget problem. Oavsett vilken du väljer kommer du att få en kanonhoj[THUMBS UP SIGN]


Skickat från min iPad med Tapatalk
Integrera
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2015-01-07/20:08

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Håkan » 2017-03-07/19:41

Moffop skrev:... köpa min första GS... Det lutar åt en "Exclusive" eller eventuellt en Adventure... Vad tycker ni?

Mvh Kent

Hej Kent.
Jag körde bägge två, GS och GSA, i Spanien för knappt tre veckor sedan. Mitt råd är GS alla dar. :D
GSA är bara onödigt tung... ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Moffop » 2017-03-07/21:09

Tack för alla goda råd och kloka tankar! Det var attans vilket aktivt forum detta var, det bådar gott inför framtida diskussioner. Hatten av för ert engagemang! Jag ska provköra alla tre alternativen så snart den eländiga snön försvinner. Misstänker att det blir en "vanlig" GS med Nordicpaket, om jag nu inte blir helt såld på en Adventure.. Adventuremodellen är cool framifrån, men inte så vacker från sidan. Men det måste vara en toppenhoj att åka långt på. :D Mina touringtrippar lär inte gå utanför Europa, och mest lär den användas till att pendla till jobbet med. Huvudsaken är att den 1, är bekväm, 2, att den går bra att skjutsa på, 3, att den fixar hyfsat mycket packning. Boxermotorn får bra kritik, men i ärlighetens namn lär jag nog sakna vrålet från crossplanemotorn på min fd R1a.. :D

Tack igen!
Moffop
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-03-06/17:02

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/21:27

Håkan skrev: GSA är bara onödigt tung... ;)
Jag läste det där :x ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/21:29

Moffop skrev:Tack för alla goda råd och kloka tankar! Det var attans vilket aktivt forum detta var, det bådar gott inför framtida diskussioner. Hatten av för ert engagemang! Jag ska provköra alla tre alternativen så snart den eländiga snön försvinner. Misstänker att det blir en "vanlig" GS med Nordicpaket, om jag nu inte blir helt såld på en Adventure.. Adventuremodellen är cool framifrån, men inte så vacker från sidan. Men det måste vara en toppenhoj att åka långt på. :D Mina touringtrippar lär inte gå utanför Europa, och mest lär den användas till att pendla till jobbet med. Huvudsaken är att den 1, är bekväm, 2, att den går bra att skjutsa på, 3, att den fixar hyfsat mycket packning. Boxermotorn får bra kritik, men i ärlighetens namn lär jag nog sakna vrålet från crossplanemotorn på min fd R1a.. :D

Tack igen!
Utifrån detta lär en GS täcka dina behov med god marginal. Nackdelen (tycker jag) är att originalväskorna är i plast. Bl.a :D ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Håkan » 2017-03-07/21:44

Max Mad skrev:Nackdelen (tycker jag) är att originalväskorna är i plast. Bl.a :D ;).

Jag har GSA aluminiumlådor på min GS. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/21:46

Håkan skrev:
Max Mad skrev:Nackdelen (tycker jag) är att originalväskorna är i plast. Bl.a :D ;).

Jag har GSA aluminiumlådor på min GS. ;)

Jaså, det går att sätta på korvlådorna på GS:en. Det visste jag inte. Fast det är ju klart, du har väl gjort någon modifikation, kan jag tänka ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Buster » 2017-03-07/21:54

En Adventure har bågar för lådor, en GS saknar dessa bågar... därav plastlådor.
Vill man ha plåtlådor går det alldeles utmärkt även på en GS, jag har det själv och är mer än nöjd.
Personligen valde jag svarta lådor från Touratech.

Att trådekerfälgar skulle vara dåliga, ojämna eller vad det nu var har jag inte noterat.
Min -16 har jag iofs bara kört 1200 mil med, min tidigare GS (2009) hade aluhjul och den körde jag väl 6000 mil med och det gick också bra... nån skillnad emellan fälgarna har inte kunnat noteras.

Vill man ha buffligt utseende på en GS kan man köpa järnstaket och klä in både motor och tank om man det vill, förutom rörmokeriet är väl annars en GS och en Adventure rätt lika kan jag tycka.

Och på tal om tyckande, mycket av tråden rör gamla luftkylda cyklar vilket jag inte tror TS menar köpa eftersom han snackar om priser på 200k.
:roll:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-07/22:13

Buster skrev:*SNIPP*mycket av tråden rör gamla luftkylda cyklar vilket jag inte tror TS menar köpa eftersom han snackar om priser på 200k.
:roll:
Det var iofs det jag betalade för min hoj när jag köpte den ny. Fast det är ju klart, det är ju fem år sedan :) ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-07/22:46

Buster skrev:Att trådekerfälgar skulle vara dåliga, ojämna eller vad det nu var har jag inte noterat.
Min -16 har jag iofs bara kört 1200 mil med, min tidigare GS (2009) hade aluhjul och den körde jag väl 6000 mil med och det gick också bra... nån skillnad emellan fälgarna har inte kunnat noteras.


Då jag balanserar mina egna fälgar vid däckbyte ser jag tydligt om hjulen är runda eller ej.
De tre GSA/GS jag har haft i min ägo har alla varit utrustade med ekerfälgar och ingen av dem har haft riktigt runda hjul. Den första av de tre, GSA:n, var värst och den lämnade jag in pga ovala hjul, men svaret från verkstaden blev att de var inom spec.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Håkan » 2017-03-08/16:56

Max Mad skrev:Jaså, det går att sätta på korvlådorna på GS:en. Det visste jag inte. Fast det är ju klart, du har väl gjort någon modifikation, kan jag tänka ;).

Passar både på K25 och K50. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-08/18:18

Nu sticker jag ut hakan lite....
Våren 2011 köpte jag en K1600GT - en helt fantastisk touringhoj, kanske det bästa "landsvägslok" som finns.
Älskade hojen, den var snygg att se på, hade en underbar sång från sexan, sanslösa prestanda, komfortabel och förvånansvärt lätthanterlig även i hårnålar.
Våren 2013 gjorde jag "misstaget" att provköra den då helt nya R1200GS LC.
Jag föll pladask, och inom ett par veckor var 1600:an såld och en R1200GS stod på uppfarten.
Jag är nu inne på min andra R1200GS LC, en Triple Black -16.
Hak-utsticket är, att jag håller R1200GS som en ännu bättre touring-maskin än K1600GT - och nu pratar vi asfalt och landsväg! GS:en är ännu bekvämare att sitta på, har vilsammare körställning och är - trots ett effektunderläge på 35 hk - i praktiken lika snabb som GT:n (utom möjligen på en helt tom Autobahn, men den sortens körning lockar ändå inte).
Dessutom har GS bättre packmöjligheter och bättre passagerarplats.
Förutom att vara minst lika bra som GT i GT:s "paradgrenar", är GS förkrossande överlägsen när vägen börjar bli dålig. Längre fjädringsväg och mjukare chassi gör GS behagligare redan på dåligt underhållen svensk asfalt-landsväg, och när asfalten tar slut fortsätter GS obekymrat där GT-föraren blir kallsvettig och kanske rentav vänder.
Visst - det går att ta sig fram på grus med en ren landsvägshoj, men kul är det inte och det blir dyrt den dag man råkar välta lite lätt.
En GS tål att tappas, och är nog den mest mångsidiga hoj som finns!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Buster » 2017-03-08/19:53

Thomas Stadin skrev:
Buster skrev:Att trådekerfälgar skulle vara dåliga, ojämna eller vad det nu var har jag inte noterat.
Min -16 har jag iofs bara kört 1200 mil med, min tidigare GS (2009) hade aluhjul och den körde jag väl 6000 mil med och det gick också bra... nån skillnad emellan fälgarna har inte kunnat noteras.


Då jag balanserar mina egna fälgar vid däckbyte ser jag tydligt om hjulen är runda eller ej.
De tre GSA/GS jag har haft i min ägo har alla varit utrustade med ekerfälgar och ingen av dem har haft riktigt runda hjul. Den första av de tre, GSA:n, var värst och den lämnade jag in pga ovala hjul, men svaret från verkstaden blev att de var inom spec.


Det är fullt möjligt och kanske rent av troligt att hjulen är aningen orunda eller ojämna.
Jag har dock som sagt aldrig noterat det.
Att man kan märka det vid balansering osv är en sak, men hur märks det vid körning?
För flertalet av oss balanserar nog inte hjulen själva.
Eller är det vid 250+ som det märks...?
Jag har som sagt aldrig sett trådekerfälgar som ett problem, snarare tvärtom.
Särskilt på en cykel typ GS.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Olof Eriksson » 2017-03-08/21:25

OT: Gunnar du borde hänga på Magnus Mörtling på grus. Han är grym med sin fina K 1600 GT(LXYZ). Han hängde på mej fint på rullgrusad väg för 2 somrar sedan.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2821
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-09/07:56

Olof Eriksson skrev:OT: Gunnar du borde hänga på Magnus Mörtling på grus. Han är grym med sin fina K 1600 GT(LXYZ). Han hängde på mej fint på rullgrusad väg för 2 somrar sedan.

Jag körde en del på grusväg när jag hade K1600GT, och det gick såklart hyggligt bra - men det går tusan så mycket bättre med en GS!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Fredrik Åkesson » 2017-03-09/08:55

Vad gäller ursprungsfrågan så är mitt tips att provköra ordentligt innan köp.
Själv sitter jag riktigt illa på en GSA pga tanken är för bred.
Har man långa ben mellan höften och knäet så hamnar benen där tanken är väldigt bred vilket gör att man sitter på tok för bredbent.
Fundera också på vad du ska med 30 liter tank till.
En GSA tar också betydligt mer plats i garaget.Visst en GS är lika bred över cylindrarna och styret MEN resten är betydligt smalare.
I mitt fall blev det en vanlig GS.
Hade jag köpt en ny just nu hade det blivit en Rally .
En brun (exclusive eller vad den heter) hoj är det nog inte många som vill ha om 5 år.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-09/13:01

Håkan skrev:
Max Mad skrev:Jaså, det går att sätta på korvlådorna på GS:en. Det visste jag inte. Fast det är ju klart, du har väl gjort någon modifikation, kan jag tänka ;).

Passar både på K25 och K50. ;)

Jaha, där ser man ! Det var mer än jag visste. Kan ha sin orsak i att jag aldrig haft (lyxen) anledning att forska i ämnet. Tackar för informationen i alla fall !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Max Mad » 2017-03-09/13:13

Olof Eriksson skrev:OT: Gunnar du borde hänga på Magnus Mörtling på grus. Han är grym med sin fina K 1600 GT(LXYZ). Han hängde på mej fint på rullgrusad väg för 2 somrar sedan.
Jag får hålla med här, jag blev t o m omkörd på grus av hans (dåvarande) GTL , och då kör jag en GS/A :o.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-09/13:54

Max Mad skrev:
Håkan skrev:
Max Mad skrev:Jaså, det går att sätta på korvlådorna på GS:en. Det visste jag inte. Fast det är ju klart, du har väl gjort någon modifikation, kan jag tänka ;).

Passar både på K25 och K50. ;)

Jaha, där ser man ! Det var mer än jag visste. Kan ha sin orsak i att jag aldrig haft (lyxen) anledning att forska i ämnet. Tackar för informationen i alla fall !


EDIT!
OBS att sidoboxarna från K25 (GS/GSA/HP2 oljeboxer) INTE passar K50/K51 (GS/GSA vätskekyld).
BMW råkade flytta ljuddämparen från vänstersidan till högersidan iom modellbytet från K25 till K50/K51.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-03-09/16:12, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-09/15:37

Thomas Stadin skrev:OBS att sidoboxarna från K25 (GS/GSA/HP2 oljeboxer) passar K50/K51 (GS/GSA vätskekyld).
BMW råkade flytta ljuddämparen från vänstersidan till högersidan iom modellbytet från K25 till K50/K51.

Jag antar att Du menar, att sidoboxarna från K25 INTE passar på K50/K51?

Anledningen att man bytte sida för ljuddämparen var, att K50/K51 fick svingen/paralevern flyttad till vänster sida, och anledningen till det var i sin tur att det ger bättre viktfördelning och mindre hissningstendenser i kraftöverföringen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-09/16:11

Gunnar Elmgren skrev:
Thomas Stadin skrev:OBS att sidoboxarna från K25 (GS/GSA/HP2 oljeboxer) passar K50/K51 (GS/GSA vätskekyld).
BMW råkade flytta ljuddämparen från vänstersidan till högersidan iom modellbytet från K25 till K50/K51.

Jag antar att Du menar, att sidoboxarna från K25 INTE passar på K50/K51?

Anledningen att man bytte sida för ljuddämparen var, att K50/K51 fick svingen/paralevern flyttad till vänster sida, och anledningen till det var i sin tur att det ger bättre viktfördelning och mindre hissningstendenser i kraftöverföringen.


ja, det var det jag vill förtydliga, men missade INTE :)
Nu har jag uppdaterat texten.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Pricken » 2017-03-09/18:49

Välj för guds skull inte bort Keyless ride!

Det är oförskämt bekvämt, stoppa nyckeln i fickan och sen är det bara att åka. Aldrig behöva tänka på att nyckeln sitter kvar i låset om du kliver av. Och att glömma nyckeln i garaget händer liksom inte, den måste vara i absolut när av hojen för att kunna starta. I värsta fall tänds en varningslampa om den tappar kontakten med nyckeln och då är det ju bara att vända tillbaka. Har dock aldrig hänt mig..
If they don't have motorcycles in heaven, I'm not going......
Pricken
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2015-09-05/21:07

Re: Köpa R1200GS Exclusive, Rallye eller Adventure?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-03-09/22:45

Visst kan man bara hoppa på och köra iväg men oftast har man packväskor, GPS eller ett extralås som ska låsas och då måste man ju ändå ta fram nyckeln.
Innan Keylesstiden hade jag för vana att låsa styrlåset då jag tog ur nyckeln men den vanan har inte infunnit sig ännu.
Dessutom är keyllessnyckeln inte 100% vattentålig vilket kommer att få konsekvenser för många.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst