Mikael666 skrev:Jag tycker absolut detta är något som BMW borde ha tagit på sig att byta på samtliga motorcyklar med det tidigare utförandet på gaffelben.
Gunnar Elmgren skrev:Mikael666 skrev:Jag tycker absolut detta är något som BMW borde ha tagit på sig att byta på samtliga motorcyklar med det tidigare utförandet på gaffelben.
Prova att skriva till BMW och redovisa det Du vet, och framhåll särskilt att allvarliga olyckor hänt!
Guzzi-Leif skrev:Det är förstås föga tröst men möjligen intressant att Guzzi råkat ut för något motsvarande på 1200 Stelvios Marzocchi-gaffel. I såväl Nord- som Sydamerika har ganska många gafflar spruckit runt framaxelns klämskruvar men tydligen hoppar inte axeln ur i första taget.
Guzzi anger för stora åtdragningsmoment som orsak (det ska bara dras med 10 Nm vilket enkelt överskrids även med handverktyg) men verkar, efter fabrikanters sedvanliga grymtande, ta det på garantin. Dessutom har man ändrat utförande under pågående produktion, ett tecken så gott som något.
Mikael666 skrev:Men jag ska genast släppa lite på skruven.
Gunnar Elmgren skrev:Mikael666 skrev:Men jag ska genast släppa lite på skruven.
Åtdragningsmomentet för klämskruven är 21 Nm, det är verkligen inte mycket för en M8 - lätt att dra för hårt även med enkla handverktyg. Använd momentnyckel - alltid!
Själv har jag lagt på lite Loctite (blå) gänglåsning på skruven, så den inte ska ge sig ut på egna äventyr.
Mikael666 skrev:Ska kolla skruven idag. Men det blir ändå till att köpa ett nytt par gaffelben snarast. Sura pengar med tanke på att BMW själva borde ha stått för kalaset.
Gunnar Elmgren skrev:Jag har lekt med tanken själv, men så orolig tror jag inte man behöver vara.
Trots allt är det ganska få haverier med tanke på hur många hojar som sålts, och vet man om problemet kan man ju kolla gaffelbenen ofta och se om det finns antydan till sprickor.
Annars kostar två nya gaffelben dryga 5000 kr + montering - det är gränsfall om det inte är billigare att sälja hojen och försöka hitta en som har de förstärkta gaffelbenen.
Fredrik Åkesson skrev:Hej
En sak att ta i beaktan är att det till stor del är de som har problem som skriver i div forum.
Om problemet var vanligt skulle BMW har gjort en stor återkallelse med tanke på vad det kostar både i pengar och i badwill om det kommer fram att folk kör åt skogen pga materialfel i alla 47000 tillverkade. Jag jämför med den återkallelsen som dom gör nu på en ruskigt massa R1200XX modeller. Det ska till ganska mycket innan det blir någon olycka pga det. Om framgafflarna helt plötsligt skulle spricka skulle det generar massor av olyckor med personskador och dom skulle bli stämda tillbaka till stenålder.
Fredrik
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst